Gå til innhold

Den gangen Norge kjøpte F-16 ??


Vidar Aron Røsand

Anbefalte innlegg

Hei.

Ja jeg mener Brage har rett her.

 

F-16, Mirage og Viggen som var med til slutt

Jeg var i militærtjeneste ved Setermoen/Bardufoss 1978-1979.

og de hadde den siste avdeling som var oppsatt med F-104 Starfighter der 1979.

 

En enorm opplevelse å se disse komme inn for landing som regel 2 eller flere i følge.

Lyd og Røyk i massevis.

 

Året etter-1980 var jeg på et flystevne på Værnes,

og da var det store trekkplasteret på den militære fronten anskaffelsen av den nye F-16 som skule settes opp som standard jagerfly på alle avdelinger.

 

Likeledes på den sivile delen var de nye Dash serien som Widerøe skulle ta i bruk.

 

Veldig mye nytt som skjedde 1979-1980.

 

Lars Peter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No var riktignok Starfighterskvadronane, 331 og 334, begge lokaliserte i Bodø, med sine RF-104G, F-104G og TF-104(331), samt CF-104 og CF-104D(334), men det kan godt vere at dei har drive jevnleg trening frå/deployering til Bardufoss også.

 

Starfighterane er nydelege fly, og det er godt å høyre om restaureringsprosjektet av 637 i Bodø no, ein CF-104D frå firaren. F-16 vart jo som kjend, som Lars nemnde, fasa inn i 1980,medan 334 fasa ut sine sine Starfighterar i 83.

 

Og det er ein nydeleg lyd frå desse dyra. Er ein grunn til at dei norske Starfighterane vart kalla Vestfjordoksar. Ein kan få gåsehud når desse maskina gjev gass, og då kjem kallenamnet til sin rette! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko fasit, så det stemmer sikkert det du seier. No tenkte eg meir på enden av kallenamnet, nemleg "-oksen", og då tenkte eg at det sikkert kom av rautelyden når maskina gjev gass! Men som du seier, så treng jo Starfighteren ein del plass å manøvrere på, då flyet ikkje skapar så ekstremt mykje løftekraft i låg fart, og særskilt ikkje i svingar, så du har nok rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vestfjordoksen var kallenavnet pga den spesielle lyden fra Starfightern under landingsrundene. Motoren skulle gå på ca 90 %, noe av kraften blåste gjennom dyser over vingene for å gi litt ekstra løft. I denne settingen fikk motoren en spesiell rautende lyd, som når man blåser i tuten på ei tomflaske, iblandet vanlig motorlyd. Man kan også høre litt av den samme lyden når motoren passerer dette stadiet, rett før etterbrenneren tenner under take off. Riktignok brukte den mye av Vestfjorden under landingsrundene :grin: , men kallenavnet fikk den pga rautelyden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne lyden eg sikta til, Ernst, og interessant å høyre om dette med motorkraft i samanheng med landingsrundane! Visste ikkje at dei brukte så mykje motorkraft då, men det forundra meg ikkje så veldig heller :D Ein høyrer denne rautelyden godt på ein del videoar, særskilt den eine frå Bodø Air Show 2008.

 

Har framleis ikkje fått kjøpt Starfighteren til FSX, men den skal raskt ned på maskina :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Har framleis ikkje fått kjøpt Starfighteren til FSX, men den skal raskt ned på maskina

 

Artig at flere liker dette fartsmonsteret :grin: . Regner med det er modellen fra DENNE gjengen du tenker på. Det er ikke så mange modeller til FSX å velge blant, men Skunkworks har klart å lage den mest realistiske. Her må man følge startprosedyrer og den kan være nervepirrende å fly, men når man får taket på den, er "oksen" en sann nytelse å mestre ! Modellen er fremdeles under utvikling, men kvaliteten hører allerede til på øverste hylle. Vi er en gjeng borte i "voksen-forumet" som flyr den mye på MP,så bare stikk innom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde førstegangstjenesten i Bodø i 73/74 og jeg mener å huske at CF-104 kom til Bodø fra Canada høsten 73. Rett meg hvis jeg husker feil.

Jeg var på flystevnet på Rygge som jeg mener å huske var i 1976? og der ble alternativene til neste flykjøp presentert.

Ja.. det var masse debatt den gangen også. Særlig om vi skulle velge Viggen. Franske Mirage var også inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var det vel bare F16 som fortsatt var med, noe den hadde vært alene om i de innerste kretser helt fra starten. Detta handler om stor politik og spesielt på den tida F16 var på tapetet.

 

Husker godt Starfighters kom lavt opp gjennom Gudbrandsdalen på vei mot Hjerkin Enkelte ganger kom dem så lavt over Otta att vi som bodde på Hjellum, ett boligfelt rett ovafor sentrum kikka ned på flya.

Ettersom endel revfarmere etablerte seg og klaga over tapte dyr blei høyda på overflyvinga heva,,,,,en smule men ikke mer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor jubel i Norsk Data da vi ble valgt som leverandør av computere for F-16 simulatoren. Første systemet besto av 1 X ND-10 (16 bits) med 4 x ND-50 (32 bits) som "slaver". Og det var VELDIG populært for teknikerne å bli sendt ut på serviceoppdrag på disse datasystemene. Noen fikk prøve simulatorene mens kanskje noen stod bare og siklet. Det gikk rykter om at ankelte klarte å fly på seg kvalme og vertigo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

"gikk rykter om at ankelte klarte å fly på seg kvalme og vertigo."

 

Godt Postet Inge.

 

Minner meg om en taktisk forflytning vi hadde fra Bardufoss med 6 helikoptere Bell UH-1B 1978.

"Under radarhøyde" som de kalte det så fint.

 

200 km/t minst, opp og ned stupbratte fjell og dal i Troms på vinteren, gikk rett hjem med intrykk. Flere på godt og vondt.

Maks høyde virket som ca 10 meter.

 

Vel nede skulle disse pilotene kosere og reklamere for luftforsvaret.

 

Mangel på helikopterpiloter og et fint yrke, mens halvparten av passasjerene lå nede for telling etter flyturen.

 

Hehe.

Lars Peter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var ÆKTE flyging på ÅNKLIG og ikke i noen simulator, vel? Da er det ikke så helt umulig å bli litt nervøs både i mage og ellers i skrotten. Har dessverre (??) ikke fått oppleve å bli luftsyk selv om jeg har opplevet både Tiger Moth, Bücker Jungman, Old Crow P-51 og OY-LSD L-29. Noen som vil teste meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...