Vidar Aron Røsand Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 I disse tider med nye kampfly på gang så lurer jeg på hva var alternativene som ble vurdert sist, før vi endte med F-16 ?? Og var det like stor politisk debatt da? Det var jo andre tider da men den kalde krigen osv. Vidar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 F-16, YF-17, Viggen, Mirage F1 og Jaguar, trur eg Var vel berre F-16, Mirage og Viggen som var med til slutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Peter Galaasen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hei. Ja jeg mener Brage har rett her. F-16, Mirage og Viggen som var med til slutt Jeg var i militærtjeneste ved Setermoen/Bardufoss 1978-1979. og de hadde den siste avdeling som var oppsatt med F-104 Starfighter der 1979. En enorm opplevelse å se disse komme inn for landing som regel 2 eller flere i følge. Lyd og Røyk i massevis. Året etter-1980 var jeg på et flystevne på Værnes, og da var det store trekkplasteret på den militære fronten anskaffelsen av den nye F-16 som skule settes opp som standard jagerfly på alle avdelinger. Likeledes på den sivile delen var de nye Dash serien som Widerøe skulle ta i bruk. Veldig mye nytt som skjedde 1979-1980. Lars Peter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 No var riktignok Starfighterskvadronane, 331 og 334, begge lokaliserte i Bodø, med sine RF-104G, F-104G og TF-104(331), samt CF-104 og CF-104D(334), men det kan godt vere at dei har drive jevnleg trening frå/deployering til Bardufoss også. Starfighterane er nydelege fly, og det er godt å høyre om restaureringsprosjektet av 637 i Bodø no, ein CF-104D frå firaren. F-16 vart jo som kjend, som Lars nemnde, fasa inn i 1980,medan 334 fasa ut sine sine Starfighterar i 83. Og det er ein nydeleg lyd frå desse dyra. Er ein grunn til at dei norske Starfighterane vart kalla Vestfjordoksar. Ein kan få gåsehud når desse maskina gjev gass, og då kjem kallenamnet til sin rette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Fikk de ikke navnet vestfjordokse for at de brukte halve vestfjorden til å svinge inn til Bodø? Sånn hvis man skal sette det i perspektiv. Hvertfall det vi lærte når jeg gikk flymekk i Bodø og lærerne var gamle F104 mekanikere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Eg har ikkje noko fasit, så det stemmer sikkert det du seier. No tenkte eg meir på enden av kallenamnet, nemleg "-oksen", og då tenkte eg at det sikkert kom av rautelyden når maskina gjev gass! Men som du seier, så treng jo Starfighteren ein del plass å manøvrere på, då flyet ikkje skapar så ekstremt mykje løftekraft i låg fart, og særskilt ikkje i svingar, så du har nok rett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 14. januar 2012 Premium Medlem Del Skrevet 14. januar 2012 Vestfjordoksen var kallenavnet pga den spesielle lyden fra Starfightern under landingsrundene. Motoren skulle gå på ca 90 %, noe av kraften blåste gjennom dyser over vingene for å gi litt ekstra løft. I denne settingen fikk motoren en spesiell rautende lyd, som når man blåser i tuten på ei tomflaske, iblandet vanlig motorlyd. Man kan også høre litt av den samme lyden når motoren passerer dette stadiet, rett før etterbrenneren tenner under take off. Riktignok brukte den mye av Vestfjorden under landingsrundene :grin: , men kallenavnet fikk den pga rautelyden . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Det var denne lyden eg sikta til, Ernst, og interessant å høyre om dette med motorkraft i samanheng med landingsrundane! Visste ikkje at dei brukte så mykje motorkraft då, men det forundra meg ikkje så veldig heller Ein høyrer denne rautelyden godt på ein del videoar, særskilt den eine frå Bodø Air Show 2008. Har framleis ikkje fått kjøpt Starfighteren til FSX, men den skal raskt ned på maskina Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Peter Galaasen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hei. Ja, det er en veldig god beskrivelse av flytypen og lyd. For meg syntes det som en stor rautende ku med svart eksos bak halen, og endelig på bakken løste de ut en stor bremseskjerm. En eiendommelig lyd jeg husker godt.. Et nydelig fly/rakett. Lars Peter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Heilt einig, Lars. Vakrare maskin finnast ikkje! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 15. januar 2012 Premium Medlem Del Skrevet 15. januar 2012 Har framleis ikkje fått kjøpt Starfighteren til FSX, men den skal raskt ned på maskina Artig at flere liker dette fartsmonsteret :grin: . Regner med det er modellen fra DENNE gjengen du tenker på. Det er ikke så mange modeller til FSX å velge blant, men Skunkworks har klart å lage den mest realistiske. Her må man følge startprosedyrer og den kan være nervepirrende å fly, men når man får taket på den, er "oksen" en sann nytelse å mestre ! Modellen er fremdeles under utvikling, men kvaliteten hører allerede til på øverste hylle. Vi er en gjeng borte i "voksen-forumet" som flyr den mye på MP,så bare stikk innom . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Bråtebæk Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg gjorde førstegangstjenesten i Bodø i 73/74 og jeg mener å huske at CF-104 kom til Bodø fra Canada høsten 73. Rett meg hvis jeg husker feil. Jeg var på flystevnet på Rygge som jeg mener å huske var i 1976? og der ble alternativene til neste flykjøp presentert. Ja.. det var masse debatt den gangen også. Særlig om vi skulle velge Viggen. Franske Mirage var også inne i bildet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 15. januar 2012 Premium Medlem Del Skrevet 15. januar 2012 Oksen kom til Norge i 1963, dersom vi skal tro Wikipedia. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Engkrog Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Delvis korrekt, 331 sine Starfightere kom i 1963, men 334 fikk sine CF-er som var kjøpt brukt fra Canada i 1973/74. Det er de som Per sikter til. Mvh, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Årstala stemmer godt, Kjell! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Egentlig var det vel bare F16 som fortsatt var med, noe den hadde vært alene om i de innerste kretser helt fra starten. Detta handler om stor politik og spesielt på den tida F16 var på tapetet. Husker godt Starfighters kom lavt opp gjennom Gudbrandsdalen på vei mot Hjerkin Enkelte ganger kom dem så lavt over Otta att vi som bodde på Hjellum, ett boligfelt rett ovafor sentrum kikka ned på flya. Ettersom endel revfarmere etablerte seg og klaga over tapte dyr blei høyda på overflyvinga heva,,,,,en smule men ikke mer :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Stor jubel i Norsk Data da vi ble valgt som leverandør av computere for F-16 simulatoren. Første systemet besto av 1 X ND-10 (16 bits) med 4 x ND-50 (32 bits) som "slaver". Og det var VELDIG populært for teknikerne å bli sendt ut på serviceoppdrag på disse datasystemene. Noen fikk prøve simulatorene mens kanskje noen stod bare og siklet. Det gikk rykter om at ankelte klarte å fly på seg kvalme og vertigo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Peter Galaasen Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hei "gikk rykter om at ankelte klarte å fly på seg kvalme og vertigo." Godt Postet Inge. Minner meg om en taktisk forflytning vi hadde fra Bardufoss med 6 helikoptere Bell UH-1B 1978. "Under radarhøyde" som de kalte det så fint. 200 km/t minst, opp og ned stupbratte fjell og dal i Troms på vinteren, gikk rett hjem med intrykk. Flere på godt og vondt. Maks høyde virket som ca 10 meter. Vel nede skulle disse pilotene kosere og reklamere for luftforsvaret. Mangel på helikopterpiloter og et fint yrke, mens halvparten av passasjerene lå nede for telling etter flyturen. Hehe. Lars Peter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Inge Jenstad Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Ja, men det var ÆKTE flyging på ÅNKLIG og ikke i noen simulator, vel? Da er det ikke så helt umulig å bli litt nervøs både i mage og ellers i skrotten. Har dessverre (??) ikke fått oppleve å bli luftsyk selv om jeg har opplevet både Tiger Moth, Bücker Jungman, Old Crow P-51 og OY-LSD L-29. Noen som vil teste meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.