Tor-H Bergseng Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 God dag til alle medsimmere. Jeg synes det er stille på forumet her for tiden så tenkte jeg kunne plage dere med en ekstra lang trip-report her i dag. Dagens flight går med Air Astana, basert i Almaty, Kazakhstan. Flight: KC131 fra Almaty, Kazkhstan - Dushanbee, Tajikistan. Dagens tur flys med en av Astana's nye Embraer 190-maskiner som selskapet tok imot i april. Klokken nærmer seg 09.30. På en remote stand ved en tåkelagt flyplass i Kazakhstan står en kald flymaskin oppstilt. Flyet skal i dag fly som Astanaline 131 til et av nabolandene til Kazakhstan, Tajikistan og hovedstaden Dushanbee. Maskinen blir i dag ganske så fullastet med både pax og cargo. Etter en riktig så guffen walkaround i 9- uti tåka kommer kaptein Bergseng omsider inn på kontoret. FO er nesten ferdig med plotting av ruta og klargjøring av compjuteren. Dagens rute er: UAAA DCT LAKEL B350 JD DCT UTDD. Det tilsier en tur på ca 500 NM som skal flys på 11000 meter som de sier i "sovjet" eller ca 36100 fot. Klokken slår 09.50, 5 minutter før avgangog maskinen startes opp. Vi skal i dag ta av fra rwy 05L, før vi flyr en LAKEL3 departure. Vi skal da klatre til 4200 fot før vi svinger nesten helt rundt for så å klatre videre til 11000 fot før vi igjen vender rundt å fortsetter mot Kyrgyzstan og videre mot Tajikistan. Vi blir så klarert for den hele 2 minutter lange taxeturen til runway 05L før vi venter noen minutter på at cabincrew skal gjøre seg klare. Enter runway and report ready. En ting som er veldig viktig i Russland og alle de tidligere sovjetstatene. ALWAYS report ready. Både ved takeoff og landing. Astanaline 131 ready at runway 05L for takeoff! Så da reiser vi rett og slett! Flyr på runway heading 052 opp til 4200 fot. Idet vi passerer 4200 fot skal vi ta en left hand turn til heading 279. Endelig bryter vi igjennom ertesuppetåka! Med Bishkek control på øret klatrer vi opp mot FL361! Dagens tur var beregnet til 1 time og 28 minutter, noe som skulle stemme veldig godt. Etter å ha kommet inn i Tajikistansk luftrom begynner vi klargjøring for approach. Resten kommer om et øyeblikk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-H Bergseng Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Mens arrival gåes igjennom i cockpiten tas det bilder ut av kabinen. Vi ligger fortsatt på FL361 her. Det er tydelig at det er hlye fjellkjeder som ligger rundt disse landene. Så begynner vi descent mot UTDD. Vi skal fly en approach som kalles JD03 i dag. Siden det er så mange gamle sovjetmaskiner som flyr her så har de en form for separasjons-system som alle må følge her. Vi skal så fly igjennom "korridor 02". Før vi skal bli vektorert til ILS'en til rwy 09. En ting som også er typisk for disse landene er veldig sen 90 graders vektorering til ILS'en. Vi håper da derfor på god nok sikt til en visual approach da disse vektorerene ofte kan være dårlige. Vær-radaren viser ganske tykk tåke rundt flyplassen, men det skulle lette over flyplassen så det ser ut som vi får fly visuelt. Etter en ganske hektisk innflyvning har vi linet oss opp med rwy 09. Litt disig men fortsatt god sikt. Cabin er secured. Her må man også huske å rapportere "Gear down and ready to land" før man får noen som helst form for klarering. Flaps full, Vref+5. Flotte detaljer her! Silkemykt! Resten følger om et lite øyeblikk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-H Bergseng Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Rollout! Ladies and gentlemen, welcome to Tajikistan and Dushanbee. Flyplassens cargo-departement. Shutdown! Takk for at dere fløy visuelt med Air Astana i dag. Håper vi ses igjen! Mvh Kaptein Bergseng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats Ruste Holen Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Fin serie med fine blider, du har mange spennede ruter som sjelden eller aldri blir flydd her på forumet pluss en fin historie/fortelling rundt flighten. Begynner å tenke på noe lignende en scooter når jeg ser yoken på det flyet, det må være rart/annerledes for pilotene som virkelig flyr denne typen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Svendsrud Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Samme yokedesign som Concorde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-H Bergseng Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Flere "eksotiske" ruter blir det nok fremover også. Går veldig fort lei ENGM-ENBR for å si det sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Følger en trådene dine Bergseng kan en bli temelig opdatert i geografi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Kansje fordi det er samma produsent mer eller mindre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-H Bergseng Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Hehe, da har jeg satt meg et mål! Fly til kun eksotiske og uvanlige destinasjoner fremover. :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Gjør det du Tor. Vi er mange som gleder oss over dine reportasjer. Noen av oss har muligens samma døgnrytme som deg også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Har du hatt noe trøbbel med de addons du har henta ned foresten? Har skjønt det sånn att du henter scenery fra flightsim.com og avsim før du drar ut i verda. Om det ikke er for mye forlangt kansje du skulle lage en tråd med dine erfaringer fra de scenery etc du henter derfra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Nilsen Skogvik Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 nydelig =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.