Gå til innhold

Nytt om MS Flight


Terje Tjæreberget

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Noen som er gamle nok til å huske reaksjonene da FSX ble lansert?

 

Kanskje denne videosnutten (originalen) fra 2006 kan friske opp hukommelsen? Ser ut for å være like aktuell i dag :D :

 

 

The Live marketplace allows for constant content flow and users that opt-in to share data, [color:#FF0000]allow the team to react to user behaviors to improve the game and add more of what users want.[/color] It also allows for quicker response to user requests, fixes and general improvements. On top of that, integration with the Microsoft Flight® website offers a more direct link between team and users.

Det må vel bety at Microsoft vil være en aktiv videreutvikler: At det nå starter med en gratis "motor" som gradvis vil bli tilført store mengder "addons". (På en måte har vi alle nå en sum på 500-600 kr vi kan kjøpe "addons" for - før vi kommer på samme nivå som "default FSX".

 

Those looking to deepen their experience can purchase and download additional content that adds new aircraft, regions and customization options.

For eksempel:

 

There are no airlines at the moment, because considering the current geography, there is no need for them. Some people may be disappointed, [color:#FF0000]but it is definitely something on the teams list for the future.[/color] There is support for multi-engine aircraft; [color:#FF0000]the team says that there is nothing they cannot make[/color].

Og det er vel nettopp det som er problemet med FSX i dag. Utviklere som PMDG, Orbx, osv. er jo prisgitt "motoren" fra en passiv produsent (Microsoft). Jeg ser det derfor som positivt at Microsoft (som sitter på kildekoden) nå vil delta aktivt i en kontinuerlig videreutvikling av Flight (jfr. P3D).

 

For ca. et halvt år siden søkte Microsoft etter en "Software Development Engineer":

 

Microsoft Game Studios is looking for a Software Development Engineer in Test (SDET) to join us in building Microsoft Flight (http://www.microsoft.com/games/flight/) – an all new entertainment product utilizing Microsoft’s Games for Windows Live infrastructure. [color:#FF0000]We are looking for an experienced candidate to work on our SDK (Software Development Kit)[/color]

At en SDK ikke er tilgjengelig i dag - betyr ikke at den nødvendigvis vil bli utilgjengelig i all fremtid.

Utviklere som Aerosoft, PMDG, Orbx, osv. vil fort komme på banen - hvis Microsoft gir dem bedre rammebetingelser enn i dag. Vent å se.

 

Et eksempel: PMDG informerer:

And it is also worth noting that that we haven't closed the door on developing for FLIGHT. I have been given the distinct impression that MS is not interested in having external partners- and it has been my experience that this lack of interest on their part is because they couldn't convince all of us in the development community to "shut up and get in line." But that isn't to say that [color:#FF0000]if/when they decide to bring the platform to the point where they want external support we won't consider the platform.[/color] It just depends...

 

Personlig mener jeg det er for tidlig å konkludere når det gjelder Flight. Uansett har vi nå flere gode alternativer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med deg Gunnar. Selv om jeg må innrømme at å lese addon utviklernes opplevelser med Microsoft under utviklingen av Flight var lite oppløftende lesing, har jeg på ingen måte konkludert. Flight gikk nettopp inn i BETA og er fortsatt noen uker og måneder unna release. Det er fortsatt ikke kjent hva fremtiden vil bringe for Flight. Pressemeldingen som Flight-teamet publiserte på Onsdag, sa i grunnen ikke så mye mer en det som ble sagt eller indikert i tidligere oppdateringer fra teamet på deres webside.

 

I en av de første meldingene som ble publisert av teamet var det faktisk mye hyggelig lesing. Der står det hvordan fjerning av navnet "simulator" var mer på grunn av marketing, og at de som ville bruke det som en simulator istedet for spill, ville ha muligheten til det. De skrev videre at de hadde respekt for den nesten 30 år gamle franchisen MFS, og den entusiastiske sim og utvikler- miljøet som er bygget opp rundt denne. Det skal dog sies at dette antagelig var før Microsoft plutselig stengte dørene for addon-selskapene, når selskapene som PMDG umiddelbart nektet å godta kravene Microsoft stilte, for at de skulle få utvikle addon til Flight. Som noen på AVSIM sier, kan det godt hende at "dressene" og "blårussen" hos Microsoft satte foten ned, og begrenset Flight teamet sine visjoner for Microsoft Flight.

 

PÅ CES (Consumer Electronics Show) til uken vil Microsoft vise frem Flight til publikum. Etter all kritikken fra flightsim-miljøet, både simmere og utviklere, kan det godt hende Microsoft ser seg nødt til å kommentere hva slags holdning dem vil legge seg på i forhold til addon-utviklere, og simmerne i miljøet. Som Robert Randazzo hos PMDG sier i det nederste sitatet til Gunnar, har dem sett liknende oppførsel fra Microsoft tidligere, og de vil ikke stenge døren til Flight riktig enda.

 

En liten interessant ting med PMDG som er blitt kjent gjennom dette Flight-bråket, er at PMDG har tatt inn en ny mann i teamet, som skal utelukkende prøve å porte et av deres eksisterende fly til X-Plane 10. Resultatet av dette forsøket, vil avgjøre om PMDG i fremtiden vil støtte X-plane. Robert sier uansett at NGX plattformen ble utviklet med tanke på å lett porte flyet over til forskjellige plattformer, noe som på sikt kan gjøre PMDG til en multiplatform utvikler.

 

Les mer om dette her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg må fullføre missions/aktiviteter i det uendelige før jeg får fly f.eks. en 737, da er det ikke rare kjøpesuget for meg heller. Det å skulle presse "den harde kjernen" av sim-entusiaster gjennom et utall påtvungne aktiviteter for at de skal få fly de ønskede flyene er muligens den største feilen MS er i ferd med å begå i Flight. Bare det å presse entusiastene gjennom 2 "missions" før "free flight" i det hele tatt er opnåelig grenser til vanvidd...

 

Det at MS i tillegg har skøvet utviklere som PMDG (m.fl.) ut i kulden er også en generalfeil, og jeg ser med en noe morbid glede frem til den dagen MS kryper inn på kne for utviklerne og nærmest bønnfaller dem om å utvikle sine produkter for Flight. For la oss bare være ærlige om dette først som sist; uten en tilgjengelig SDK slik at folk kan utvikle fly, scenery, repaints, ect, både gratis og for betaling har ikke Flight nubbsjangs til å nå FSX til knærne. Og det til tross for en bedre optimalisert simulator. Tillgangen til gratis-tillegg er kritisk for muligheten til suksess...

 

Dersom Flight fortsetter i de linjer som MS og utviklere beskriver som dagens realitet kan MS like greit skrote hele Flight, og heller satse på et skikkelig spill. Dersom Flight i det hele tatt skal ha en sjangse må det større justeringer til:

- SDK tilgjengelig for produksjon av både freeware og payware 3rd party addons.

- Muligheten for å hoppe rett inn i "free flight" uten obligatoriske "opplæringsturer".

- Det må være mulig å ignorere "oppdrag" med tanke på hvilke fly man får fly, og hvilke flyplasser man får fly til i "free flight".

- Muligheten for selv å tilpasse spillet/simulatoren etter eget ønske på liknende måte som i dag for FS9/FSX.

- Bedre støtte for å fly på nett (både vanlige multiplayerservere, + VATSIM/IVAO støtte). Gjerne med støtte for en større mengde fly enn det som i dag er tilfellet for FSX (nyttig ved events slik som "Cross the Pond").

 

En idé som jeg mener MS muligens bør se på er denne; En sammordning av koordinater og "layout" for flyplasser slik at taxebaner, oppstillingsplasser og rullebaner på forskjellige flyplasser. Denne sammordningen bør være fleksibel nok til at en utvikler skal kunne fortelle MS at "denne taxebanen er plassert feil" eller "det har kommet en ny taxebane/rullebane/ect.". Så kan en utvikler oppdatere layout ved flyplassen, og denne oppdateringen legges så inn i Flight sitt "deafult scenery" mens videre utvikling kan fokusere på det faktiske utseendet av flyplassen. Det er ikke sikkert at utviklerne deler min mening her, men jeg er av den mening at dette ville økt kvaliteten for multiplayer-delen siden vi da slipper å se hverandre kjøre gjennom bygninger og over gress når alle egentlig følger de samme rutene rundt om på flyplassen. Det største problemet med forslaget slik jeg ser det er:

- Hvem skal administrere dette" (ikke så mange payware-utviklere, men legg til freeware-utviklere så begynner det å bli en del).

- "Free riders" (1 utvikler tar på seg å flytte "layout", resten bare klatter noen byggninger på brettet).

- Konflikthåndtering dersom utviklerne blir uenige seg imellom...?

Ellers har jeg et håp om at en slik løsning (gitt at den blir formet på en ordentlig måte) også kan bidra til flere utviklede flyplasser (aka. "utvikler X er allerede i gang med flyplass Y, så da kan jeg ta flyplass Z)... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du vet du har ett dårlig utgangspunkt, når selv Hitlers bunkerraseri sees ut som en god ide.... MS burde kanskje revurdert hele greia, og lagt MS flight på is spør du meg.. Og begynt og høre på utviklere og brukere av Flightsimulator...

 

Dersom de ikke gjør det, er det bare andre som tar over, og kundene går andre veier... Det er flere som kan produsere seriøse simulatorer for fly nå til dags.. Ikke bare Microsoft

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Oddvar! Denne Flight burde lagt på is...og heller konsentrert seg om å lage en skikkelig simulator. Jeg må si jeg er meget forundret over Microsoft, når man ser alle de store som lager addons til Flightismulatoren til Microsoft. Men som du sier, så er det andre seriøse på markedet som kan dette med å lage en flysimulator. Slik som Microsoft har gått ut før de slapp betaen, så slulle lissom Flight være DEN supre flightsimmen. Min påstand er at de har holdt oss seriøse simmere for narr, rett og slett. Ingen må komme å si at Microsoft ikke visste at det ville bli et ramaskrik når de slapp betaen. Det visste de meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva en måtte mene om hva Microsoft burde ha gjort, så må man også innse at Flightsims er et ufattely snevert nisjemarked. Spesielt når man kommer opp mot de nivåene av realisme som FSX kan, med addons, tilby. Det er relativt få personer som har interesse for flightsims generelt sammenlignet med andre spilltyper, og kun en mindre gruppe av disse er så brennende lidenskapelige rundt fly/flyging at de er villige til å tilbringe timer foran skjermene for å lære seg prosedyrer til fingerspissene etc. Vil nesten våge å påstå at de aller fleste simmere er mindre interessert i hvordan programmere en FMC og fly en 737-rute fra Oslo til Bergen perfekt/by the book enn de er i å ta en A10 inn i et område beskyttet av luftvern og gjennomføre et kampoppdrag med de utfordringer det å bli skutt på medfører.

 

Nok om det.

 

Ble litt nyskjerrig i går, og nappa ned Beta'en. Tok et par kjappe test-turer for å se om jeg kunne få en feel for ting, og joda, det funker jo. Både sjøflyet og Stearman'en oppfører seg som forventet (har ikke flydd noen av de i virkeligheten så kan ikke uttale meg om den biten). Det finnes heldigvis opsjoner for å skru av den helv... HUD'en (En Stearman med HUD er omtrent like latterlig som Rick Santorum). Grafikken er helt grei, refleksjonene funker og det hele ser faktisk ganske brukbart ut (husk at jeg er vant med et HELT annet grafikknivå enn det FSX/FS2004 kan gi, da jeg hovedsaklig flyr DCS:A10C/Black Shark og IL2: Cliffs of Dover). Generellt sagt så er grafikken god nok til å fortelle deg at du faktisk vimser rundt over/rund Hawaii. Har ikke sett noe særlig til vær enda, og har heller ikke testa free flight spesielt mye enda. Cockpit-views er i full 3D, de er velgjorte (selv om jeg føler meg mer som i en bil når jeg vimser rundt i sjøflyet), og ting flyter forbausende bra for å være en Betaversjon hvor grafikken er max'et. Alt i alt står ting ikke tilbake grafisk sett fra FSX, og det jeg har sett hittil er bedre enn det jeg har sett i FSX. Merk, dog, at jeg ikke har hatt FSX installert på flere år, da det å fly en 737 fra A til B er omtrent like interessant for meg som å følge trontaledebatten fra Stortinget.

 

Det at Microsoft har valgt å bruke en metode med Experience Points som de av oss som har brukt mye tid i MMO's vil kjenne igjen vil nok få en del purister til å sette kaffekoppen i vranghalsen totalt (De har allere kaffen der etter å ha lest de tingene som har kommet frem i de siste dagene). For fanatikerne vil dette være nok en ting i Flight som de kommer til å hate vilt & uhemmet. Men for de som er nye til dette så er det faktisk ikke så halvgalt. Igjen så er det en gulrot/pisk-ting. Fly en sightseeing-tur med passasjer i Stearman og få over 1300 poeng, og du låser opp et livery etc. Uinteressant for puristene, men en fin gulrot for nybegynnere og de som ikke har tid til å bruke +3 timer på å planlegge, plotte, fly og slikt bare for å ta en flytur.

 

Multiplayer blir håndtert via Microsoft Live-nettverket, noe som kan være både bra og dårlig, avhenger hvem du spør. For casuals: helt perfekt. Du slipper å måtte bruke en hel masse kødd for å få søpla til å funke (husker fortsatt hvor ufattelig ræva ting var i FSX når jeg enda hadde interessen for det), men til gjengjeld er du dønn avhengig av lokal hosting av ting. Dette vil dermed begrense antallet simmere/spillere, mye på bakgrunn av båndbredde, maskinkraft etc, noe du ikke nødvendigvis trenger å tenke så mye på når man har dedikert serverhosting. En annen fordel er at man ikke lenger ser en PMDG 747 som en Cessna om man ikke har PMDG installert.

 

Det gjenstår å se hva Microsoft-teamet har tenkt med tanke på resten av verden og hvordan de håndterer nytt content, ikke minst tredjepartscontent. Om de står fast på linja de har lagt seg på nå, hvor de har sagt at de ikke kommer til å slippe noen form for SDK, så skyter de seg selv grundig, brutalt og hemningsløst i foten. Og det gjenstår også se på prising etc for content, og i hvilken form dette vil fremstå. Å plukke opp ting via Live er også helt greit (jeg personlig synes fortsatt det er et mareritt å måtte manuellt legge til ting i FSX (addons, liveries, lydfiler etc), selv om det muligens finnes 3-parts programvare for dette nå), men igjen, det kommer veldig an på pris, funksjonalitet og utseende om folk kommer til å være villige til å bruke spenn på det.

 

 

Jeg kan faktisk se hva Microsoft prøver på med Flight: Nemlig å bygge opp under og tiltrekke seg de som vil ha noe annet å gjøre enn å fly "by the book" fra A til B, eller de som er nyskjerrige på flightsims generelt men samtidig trenger at spillet/simmen gir de et oppdrag og en måte å gi folk en grunn til å fly ut over en interesse for fly/flightsimming. De prøver å gjøre simming til et mer mainstream-produkt enn det foreløpig er, noe som på papiret ikke er en dårlig ting. Vi simmere er, uansett hvordan man vrir og vender på det, en ganske sær og merkelig gjeng. MS Flight er et greit Casual-produkt, men ikke dypt nok for de som er "simulatorkapteiner".

 

Det lille jeg har sett av det hittil gir meg ikke nok inntryk til å si noe særlig mer enn at MS Flight foreløpig er en grei inngangsportal, men at det må andre verktøy til for å tilfredsstille fanatikerne blant oss. Om det vil forandre seg gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har sett og lest om Flight, så ser det ihvertfall ut for meg at FSX går Fight en høy gang når det gjelder realisme. Det er ok at Microsoft lager en flightsim for å fange folks interesse slik Flight ser ut til å bli nå, men de burde tatt hensyn til oss seriøse simmere og utviklet utviklet Flight til å ble en skikkelig sim, så kunne de heller laget en lekesimulator for de som vil se hva flyvning på pc er for noe. Men som sagt i et tidligere innlegg: Når selv PMDG ser negativt på Flight, så bør vel bjellene begynne å ringe rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite penger i en hardcore-sim, desverre, noe som nok er grunne til at LilleMyke går for en "light-approach" på det.

 

Blir uansett interessant å følge utviklinga videre og se hva LilleMyke gjør. Har vel heller liten tro på at de kommer til å ta til seg kritikken, men en får nå se.

 

Skal prøve å få tatt flere tester, og grave frem FSX'en min igjen og sammenligne litt grafikk etc. Om det vel og merke finnes en god freeware-Stearman....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen Flight er oppe å går slik som FSX er idag med alle addon og tillegsprogrammer, er det kommet andre inn på banen med en bedre og mer realsitisk sim.
En fin tanke, som jeg gjerne skulle ha vært enig med deg i, men hvem skal utvikle denne simulatoren?

 

Som Marius sa tidligere i denne tråden, så er det lite penger å hente på hardcore sims, ihvertfall i forhold til hvor mye tid og penger man må legge ned i utviklingen. Per i dag ser jeg faktisk ingen realistisk arvtager til FSX. Jeg tror dog at FSX vil fortsette og putre og gå i noen år til, hva som skjer etter det aner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSX vil putre og gå så lenge man har interesse. Så får det være opptil utviklere som MS, Xplane osv med diverse tredje part om de fortsatt skal fore min interesse eller ei. Slik Flight har blitt representert idag, så er den platformen uaktuell for min del iallefall. Jeg er skuffet for å si det mildt etter Microsoft lanserte tittelen "Flight" både når det gjelder platform og hardware ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt alt avhenger av om Microsoft kommer opp med funksjonalitet som faktisk er til å leve med når det gjelder tredjeparts-addons, både for gratisaddons, og ikke minst for paid-addons. Om de klarer å gjøre det slik at tredjeparta-addons faktisk blir enkelt å jobbe med for brukerne, samt lønnsomt for utviklerne, så ser jeg absolutt ingen problemer med å bruke Games For Windows Live-funksjonaliteten til å distribuere ting igjennom. Såklart, GFWL er ikke det beste systemet jeg har vært borti for content-delivery, men det funker.

 

Hvis ikke de får dette på plass, så kommer aldri hardcore-crew'et til å i det hele tatt tenke på å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at Microsoft absolutt ønsker å formidle freeware og selge tredjeparts-addons (da de ikke vil kunne utvikle alt selv). Men foreløpig er det noen av de toneangivende tredjeparts-utviklerene som mener at rammebetingelsene er uakseptable.

 

Men jeg er overbevist om at dette vil jenke seg til etter hvert. Ikke minst er det nå en fordel at Microsoft vil medvirke til en kontinuerlig utvikling av "motoren" - i motsetning til FSX - som forlengst er "parkert".

 

The Live marketplace allows for constant content flow and users that opt-in to share data, allow the team to react to user behaviors to improve the game and add more of what users want. It also allows for quicker response to user requests, fixes and general improvements. On top of that, integration with the Microsoft Flight® website offers a more direct link between team and users.

 

Håper selvsagt at Flight ikke blir helt lukket. Da vil nok mange "hardcore" hoppe av.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

skjønner ikke hvorfor mange er så skeptiske til ms flight, bare fordi markeds-strategien er anderledes. Mere seriøse simmer greier vel å skru på free flight og realistisk fly-dynamikk i options like bra som før, selv om det er en ny presentasjon på starten. At scenery for hele verden og standardfly kommer er vel ganske selvskrevet, at de må kjøpes å porsjoner har vel mindre å si, det er vi vant med fra addons fra før.

 

Det seriøse flightsimmere ønsker er de mest realistiske fly mulig å lage på dagens PC'er. Dessverre har Microsoft tilgode å lage slike fly. Flere tredjeparts utviklere lager slike fly veldig bra. Derfor tror jeg MS Flight vil stå og falle på om tredjeparts utviklere aksepterer at MS setter nye regler i MS Flight-storen, slik at de kommer dit. Det er vel litt tidlig å si?

 

- Arvid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når verken PMDG eller ORBX(FTX) hiver seg på flight så tror jeg neppe "hardcore" simmerne vil det heller.

 

Personlig så tror jeg at jeg gjør som orbx og hopper På P3D når den tid kommer.

 

MS don't know what they have in the FSX engine source code, or they would not have licensed it to LM. It is by far the most capable and impressive 3D far-horizon engine ever coded - bar none. Nothing, even in 2012 comes close to the number of pixels and terrain the FSX engine can push at a locked 60Hz. Problem is, the code needs a little loving and MS won't fund that. So good thing we have a dev team at LM who are doing just that. Can't wait for that engine to be running close to the metal and off the CPU and onto the GPU. Yes, that's coming and it will rock.

 

As for making our own engine? Been there, done that, talked to a bunch of suppliers. Again, nothing comes close to the FSX core code, it's that good. There is a reason why code from 26 years ago was retained. It would cost us about $30 million to start from scratch, maybe more. Better to just make content for an engine that is working and being developed forward.

 

John Venema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sitat fra Arvid Wold:

 

"At scenery for hele verden og standardfly kommer er vel ganske selvskrevet, at de må kjøpes å porsjoner har vel mindre å si, det er vi vant med fra addons fra før."

 

Det at kun Hawaii er inkludert i standardpakken og at en ikke engang har hele verden som deafult scenery en gang er jo for min del en krise. Hele verden burde vert inkludert, selv om det muligens ikke hadde vert så detaljert. At en kjøper bedre scenery for et spesifikt område er en ting, men her er ikke verden utenfor hawaii inkludert en gang.

 

Det er en ting som du også glemmer her; Freeware.

 

I og med at alt av addons skal kun være tilgjengelig fra MS's egen butikk betyr at en rett og slett har drept alle muligheter for freeware. Gratis scenery, repaints til forskjellige fly... etc. vil ikke lengre være tilgjengelig.

 

En annen ting er at for å få tilgang til MS Flight sin SDK (Software DEvelopment kit) må man bli akseptert fra microsoft og skrive under på at en godtar at MS tar all credit for utviklingen og at de har enerett til å bestemme hva de vil gjøre med det. En må rett og slett jobbe for microsoft for å kunne få tilgang til deres SDK.

 

Jeg kan godt forstå hvorfor selskap som PMDG og ORBX ikke ville bli med på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...