Gå til innhold

Orkanens påvirkning i marsjhøyde,,,,,?


per berge

Anbefalte innlegg

Med den kraftige orkanen vi er vitne til i kveld lurer jeg på hvordan dette påvirker været oppe i marsjhøyde. I ettermidag, fra der jeg observerte i Oslo så jeg det jeg kaller "stille før stormen skyer". Horisontalt rolige skylag som gjorde seg lekre i solnedgangen. Hva det korekte navnet på den slags er veit jeg ikke. Men i og med vi ser disse skyene før storm og uvær valser innover oss er det sånn att dette ruskeværet samtidig eksisterer høyere oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen, men skulle gjerne tenkt meg litt mer utfyllende svar. No offence ;)

 

For høytrykk har jo den evnen å kunne trekke seg temmelig langt oppover spesielt i karibiske strøk. Lavtrykk er kansje en annen ting. Hva som gir mest turbulens av de to vet jeg ikke for jeg har opplevd masse turbulens på marsjhøyde selv om det er på tur nedover det gjerne er mest av den slags.

 

Noen piloter som kunne fylle på litt tru?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo Cato og Dagmar for tiden, og det har vært et par sjeldent kraftige uvær. Men det har ingen ting med vind i høyden å gjøre, hvis man skal følge logikken "nå blåser det 150 knops vestavind i FL340, da blir det nok et styggevær også på bakken!".

Det blåser som regel hundre eller mer knop i høyden i nærheten av vårt land alle dager i året, og når vi sitter på St. Hansaften i vindstille og 25 grader med reker og hvitvin , legger man ikke merke til at det da blåser 150 knop over oss.

På dette enkle kartet vil man se den/de mest fremtredende jetstrømmer, og de har lite med været på bakken å gjøre.

sigwx

(men akkurat nå blåser det både i høyden og helt ned på bakken)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det er en klar sammenheng mellom jetstrømmer og fronter/lavtrykk, så er det en sammenheng mellom været på bakken og været i høyden. I og med at det ofte er en sammenheng mellom jetstrøm/vindhastighet og turbulens, så ser dere at alt dette henger sammen.

Det blåser ikke 100 knops vinder i høyden "over oss" til enhver tid, og det er ikke alltid turbulens når vi flyr i jetstrømmer. Det er heller ikke garantert at det ikke er turbulens når det er stille.

 

Generelt sett er ekstremvær (kraftige lavtrykk) på bakken en indikasjon på at det kan bli litt rufsete høyere oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa bare at om det blåser en jetstrøm over et sted med 150 knop, så sier det ingenting som helst om vinden på bakken.

Og er det et superhøytrykk med null vind på bakken, kan det godt være en jetstrøm i høyden. Og med "høyden" mener jeg cruise, ikke liksom FL100..

Så jeg er ikke enig i at det er en klar sammenheng mellom jetstrømmer og fronter/lavtrykk nede på bakken.

Men et ekstremvær på bakken gir jo masse vind i alle fall et stykke oppover, med mulig turbulens som resultat.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er ikke enig i at det er en klar sammenheng mellom jetstrømmer og fronter/lavtrykk nede på bakken.

 

Områdene med den sterkeste vinden slynger seg som en slange rundt jorden og er knyttet til utviklingen av lavtrykk ved bakken. De kraftigste jetstrømmene kan ha områder med vindhastighet opp mot 500 km/time. Det er som regel sterk turbulens i ytterkantene av jetstrømmene.

 

Disse sterke vindene dannes der det er store horisontale temperaturforskjeller i atmosfæren, dvs. der frontene befinner seg. Norge ligger i vestavindsbeltet der det ofte er stor temperaturforskjell mellom tropeluft fra sør og polarluft fra nord. Her dannes "polarfronten".

 

Langs denne oppstår de kraftige lavtrykkene som passerer Nord-Europa fra vest mot øst. I høyere luftlag nær polarfronten vil det derfor ofte være jetstrømmer med sterk vind.

 

Jetstrømmer

 

Du kan være så enig eller uenig som du vil, men det forandrer ikke på fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra leksikonsvar.

Jeg har ikke vært uenig med noe som står i det leksikonet, men utgangspunktet var

"Med den kraftige orkanen vi er vitne til i kveld lurer jeg på hvordan dette påvirker været oppe i marsjhøyde.",

og da mener jeg fortsatt at flyplass-blir-stengt-ekstremvindvær på bakken ikke nødvendigvis betyr at det er en jetstrøm i cruiselevel, og tilsvarende at en jetstrøm i cruise ikke nødvendigvis betyr ekstremvær på bakken.

Det er du sikkert ikke uenig i, Aslak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og da mener jeg fortsatt at flyplass-blir-stengt-ekstremvindvær på bakken ikke nødvendigvis betyr at det er en jetstrøm i cruiselevel, og tilsvarende at en jetstrøm i cruise ikke nødvendigvis betyr ekstremvær på bakken.

Det er du sikkert ikke uenig i, Aslak?

 

Jeg er uenig i din første påstand og enig i din andre. Jetstrømmen ligger ikke nødvendigvis 90 grader opp, men den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi er enige i noe;)

På dette kartet:

kart

kan man av det se hvor det er ekstremvær?

I det kommende halve døgnet er det meldt "ekstremvær i norde-England og litt i nord-Norge.

På kartet blåser det jo mer over f.eks Stockholm, og der er været helt rolig.

Og over "ekstremværet" i nord-England blåser det jo mindre i høyden enn over Oslo, hvor alt er rolig på bakken.

Så da må det bli "hvis det blåser masse i høyden kan det hende at det blåser mye på bakken. Hvis det blåser masse på bakken kan det hende det blåser masse i høyden";)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noen sammenheng på bakke-vind og upper winds. Ser ut til at det er rimelig variert. Noen gang er det godt med vind i høyden, andre ganger ikke, helt uavhengig om det blåser godt på bakken. Blåser jo veldig ofte 50-100 knop i FL400 selv om bakkevinden er 0. Det mener jeg er grunn til å si at, nei, stormene vi opplever på bakken har lite sammenheng med om det blåser godt høyere opp.

 

Men at det ene kan føre til det andre, det kan være, men tror ikke det er særlig god sammenheng mellom vindstyrkene.

 

De som er flinke til regresjonsanalyse kan jo legge inn data for bakke og FL400 så kan dere jo få sammenhengen stadfestet matematisk - jeg tror den er nokså lav : )

 

 

(Til de som mener det er en sammenheng)

 

 

Med ønske om fortsatt god JUL!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkanen har helt klart påvirkning på vinden ved marsjhøyde (30.000ft+). Men den påvirker nok på en litt annen måte enn det jeg opfatter at legges til grunn i mesteparten av denne tråden, nemlig "unormalt sterk vind på bakken = unormalt sterk vind i høyden".

 

Siden jeg holder på med Paragliding er jeg ikke så fryktelig belest på "makrometeorologi" og store værsystemer, og gjør det nok best på lokalt vær. Men jeg prøver okke som...

 

Siden "Dagmar" er den siste stormen kan vi jo ta den som eksempel. "Dagmar" var en "syklonstorm" hvor vinden går i en spiral inn mot midten (lavtrykssentrum). I midten vil luften gå oppover. Luft som stiger er "årsaken" på mange måter, for naturen søker balanse, så luft som stiger må nødvendigvis erstattes på bakkenivå, så luft "suges inn" mot det punktet hvor trykket er lavt.

 

Og med luften som stiger til værs kommer vi også til det jeg oppfatter som hovedtema for de fleste i denne tråden, nemlig om høy vindstyrke på bakken også medfører det samme høyt oppe. Det ville i så fall betinge at luften som har steget går vekk fra lavtrykket med samme kraft som den kom til lavtrykket, eller at været i høyden sammenfaller med været på bakken. Den første betingelsen er definitivt feil, for en stor del av luften vil snu og falle ned igjen på utsiden av den oppadgående luftstrømmen. Den siste betingelsen vil avhenge av hvor høyt "i høyden" er, men på våre breddegrader hører det til sjeldenhetene at slike orkaner faktisk når helt opp til 30.000ft+.

 

Så vil været på bakken påvirke været i høyden? Ja, absolutt. Men det betyr ikke at været blir det samme både oppe og nede. Det er langt mer enn vindstyrke som spiller inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort; det er flere systemer som ligger oppå hverandre, ved siden av hverandre, osv. Det er ingen eksakt vitenskap hva som påvirker hva, ifølge meteorlogene selv. Vi har ennå ikke så bra viten, og måleutstyr, at noen kan konkludere med noe som helst. Innsamling med data i realtid er ennå ikke et fnugg i nærheten til at meteorlogivarsler blir en "sannhet", annet enn for kanskje lokale områder, pakket med sensorer.

 

Generally speaking :grin:

 

PS: Men det er jo litt artig at i min jobb, tar vi varsler fra NASA om forstyrrelser i magnetosfæren alvorlig. Det har med solar maximum å gjøre; at sola nå er inne i en svært så aktiv periode, at GPS'en går amok til tider. Partikler fra sola påvirker været på jorda. Det er mer i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, det var nettop sånne skyer og farger jeg snakker om som du viste bildet av her. Stille før stormen skyer som jeg kaller dem ;) Så da var jeg kansje ikke så langt uttpå jordet alikavæl da, ikke lenger enn att jeg rekker inn for å ta telefon om den ringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, vi trenger nå ikke å lage pisse-konkurranse bare fordi vi diskuterer vind på bakke / høyt i luften.

 

Jeg sa ikke at dere alle hadde feil, Aslak. Jeg bare kom med en påstand om hva jeg tror er riktig. Det betyr ikke at jeg hevder at du og meteorologisk institutt etc har feil.

 

Tror det er greit å lese innleggene før du kommer med noe krass bjeffing, Aslak. Da hadde jeg blitt kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...