Jaran Berntzen Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Har jobbet som en nutcase for å prøve å få CS 757 til å fungere relativt realistisk, men maskinen ruller som en gal i høyder over FL 150. Når jeg ser på henne utenifra er det klart at de ytre balanserorene ikke gir utslag. Men når jeg sjekker det samme på mine andre add-ons ser jeg mye av det samme. Stemmer det at ytre balanseror ikke benyttes i større høyder? Eller har jeg en systemsnag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Ytre balanseror? Regner med du tenker på speedbrakes/spoilers som kan brukes til å hjelpe maskinen å svinge i lavere fart. På "glatte fly" som 757 og 738 er dette et effektivt hjelpemiddel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 Neida. Mener ytre balanseror. De indre balanserorene og bremseklaffene fungrer, men spørsmålet er om de ytre funker i stor høyde og om de styres av autopiloten. Haleroret på en typisk boeing styres jo meg bekjent ikke av autopiloten, så... Prøver å finne hva som er galt med den forb... CS 757en... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 Mulig jeg driter meg ut nå, men 757 har vel bare ett sett med ailerons, i motsetning til 767 og andre større som har flere. Uansett så pleier også slike "ekstraror" å låse seg ved høy fart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 18. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2011 Du vet uansett mer enn meg, tror jeg. Er dette linket til autopiloten på noen måte? Eller er det farten som avgjør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 18. desember 2011 Del Skrevet 18. desember 2011 757 har 2 sett med balanseror, ref. dette bildet. Men det kan nok tenkes at indre balanseror (ved/bak motorene) er de eneste som benyttes i marsjfart. Forøvrig noterer jeg meg at balanserorene på en 737 i marsjhøyde knapt nok beveger seg, selv i større svinger. Så det kan nok være vanskelig å få øye på slike bevegelser i simmen dersom de i det hele tatt er der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Gunnar, det er mulig jeg trenger å pusse brillene og få litt rusk ut av øynene så sent på natt, men jeg ser bare et balanseror på hver side på det bildet du linker til. Hvis det var slik at det er noen ytre balanseror som ikke virker burde jo det føre til mindre vingling. På mange fly benyttes i stor grad rollspoilers istedet for balanseror eller sammen med balanserorene. Har sjekket at yaw damper er på da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Joda, de er på - begge to. Har dobbeltsjekket, pluss dobbeltsjekket at ikke det har sneket seg inn en teknisk feil fra "incidentmenyen". Ikke det, dessverre. Sikkert bare CS 757 som har en del tekniske bugs - igjen... Hu ruller som rakkern i moderat turbulens over 15000 fot. Ikke realistisk i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Clamer: Dersom du ser på "mellomrommet" i flaps, bak motorene, så ser du de "indre" balanserorene. Med mindre jeg nå er på bærtur og de egentlig har en annen benevnelse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 19. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2011 Gunnar: Vet du om de ytre er koblet fra under autoflight? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Hovden Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 757 har, som 737 og de fleste andre "mindre" maskiner, kun ett balanseror på hver vinge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Hansen Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Bare ett sett med ailerons som Truls og Clamer sier. Men, spoilers vil supplementere ailerons ved control wheel input. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. desember 2011 Del Skrevet 19. desember 2011 Og jeg som var sikker på at 757 hadde samme oppsett på vingen som 767. Så feil kan man ta... :blush: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Sundsbø Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Under utvikling av Boeings 35 grader pilform, til bl.a.707, viste det seg at det var ugunstig å bruke balanseror (ailerons) til krengning for å svinge i høye hastigheter. Boeing fant ut at det fungerte bedre å bruke spoilers til å krenge (til sving). Men jeg tror balanserorene er aktive ved lav hastighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Petersson Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Over gitte hastigheter kobles noe som heter en "limiter" inn på ailerons, disse begrenser/stopper bevegelse av balanseror/ailerons over denne hastigheten. Dette for å gjøre det enklere å fly behagelig, samtidig som det redustrerer såkalt "mechanical stress" (Eller mekanisk belastning på godt norsk). Det er ikke værre enn dette. Det finnes dog fly som har "overrides" for dette, uten at jeg skal begi meg ut på konkrete eksempler. Edit: Større fly som B747/A340 ol har to sett med ailerons, inboard (Enkelte tilfeller flaperon) og outboard (aileron) Eksempel 1: Eksempel 2 (Ukjent flytype): Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Siste eksempel kan godt være en 767. Ligner hvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.