Gå til innhold

Hvor mye er: 1 håndbaggasje?


Richard Schumann

Anbefalte innlegg

Jeg stusser litt på hvor mye egentlig 1 stk. håndbaggasje egentlig er?

 

Er det 1 kolli og ferdig med det?

Er det liten koffert/sekk pluss poser, bagger, pc + diverse?

 

Det er vel kanskje flere her i forumet som har tenkt samme tanken? Og kanskje noen har irritert seg over folk som ikke forstår hva 1 kolli betyr?

 

En artikkel i NRK.no angående saken:

 

http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7886647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fløy med Norwegian sist, fløy jeg med 1 ryggsekk + 1 stappfull Russeservice-bag som håndbagasje. På billetten står det jo max 1 håndbagasje per pers., men ingen som stoppa meg. Jeg hadde planer om å sjekke den inn som vanlig bagasje, men da jeg kom til skranken rådet personen i kassa meg til å heller ta den som håndbagasje så jeg slapp å betale ekstra, enda han visste at jeg allerede hadde en sekk. Man kunne visst ha to stk i følge ham. Jaja, sparte 100 kr da :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen varierer fra selskap til selskap.

 

3.4.1 CB: Definition

One piece of Carry-on baggage has the following meaning:

• One piece includes travel bags' date=' purses, tax-free bags, computer bags and other

personal bags. They must all be combined to one piece.

[/quote']

 

Andre selskaper, f.eks. SAS er litt mer liberale på hva ett stk. gjelder. Jeg mener f.eks. at en databag eller håndveske ikke teller som håndbagasje, men som "personlig utstyr" eller noe liknende.

 

Ellers er jo både vekt og dimensjoner oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, en vest er jo en vest,,,så hva med en Blackhawk OMEGA Elite Tactical Vest ?

 

http://www.opsgear.com/index/page/product/product_id/1796/category_id/210/category_chain/13,210/product_name/Blackhawk+OMEGA+Elite+Tactical+Vest+EOD

 

Og med en 2,5 liters hydration backpack i tilleg får du med deg godt over kvota med taxfree leskedrikk også

 

http://www.opsgear.com/index/page/product/product_id/2286/category_id/278/category_chain/13,278/product_name/Hydration+Backpack+-+Multicam :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen til Geir er riktig. ett stykk håndbaggasje er EN gjenstand. Det sies dog ofte (gjerne også i reglementet til selskapet) at en håndveske eller laptop ikke skal telles med (men her er det flyselskapets representant som vurderer). Dette gjelder riktignok PCen, og ikke nødvendigvis vesken den transporteres i, i hvertfall ikke når PCvesken er en fullsize ryggsegg, som skal gå i tillegg til trillekofferten (håndbaggasjen). Når det snakkes om håndvesker er det også en vurdering opp til den enkelte. Det som mange jenter ser på som en veske (men som jeg personlig kaller en bag), kan innsjekk stoppe med god samvittighet.

Jeg pleier stort sett å la disse situasjonene gå i passasjerens favør, dog når amerikanerne kommer med sine "personal items" (trillekoffert/sekk) nummer to) i tillegg til vanlig håndbaggasje, er det lett å si nei. Ofte kan mye løses ved å dele ut Delivery at Aircraft tagger.

 

Ellers kan jeg legge til at SAS og Widerøe opererer med 8kg, mens KLM tillater hele 12kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...