Tore Stabell Kuloe Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Kan nesten ikke huske å ha sett så tjukk tåke: ENRY 142120Z 00000KT 0050 FZFG VV001 M02/M02 Q1029= Da snakker vi å ikke se halen på en 747 når du står i trappa foran;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan erik Sand Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Sikker veeldig dumt spørsmål, men hva betyr egentlig de tallene og bokstaven? Noe med værforhold ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 femti (!) meter sikt. (0050) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Det er en kodet METAR report. ENRY 142120Z 00000KT 0050 FZFG VV001 M02/M02 Q1029= ENRY - Rygge flyplass 142120z - Denne rapporten er observert den: 14 dagen i måneden, kl 2120z 00000KT - Vindrapport. I dette tilfellet: wind calm. 0050 - Sikt i meter. Altså: 50 meter sikt. (Note, jeg har faktisk aldri sett en metar hvor de har rapportert 50m sikt! VELDIG uvanlig!) FZFG - Værfenomen kommer her. Her: FZ (Freezing) FG (Fog). Ett sært fenomen, kan se mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Fog VV001 - Vertical Visibility 100 fot! M02/M02 - Tempratur/Duggpunkt (M = minus) altså: -2*C og dugggpunkt -2*C. Q1029 - Lufttrykk i millibar: QNH 1029 (Wikipedia for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/QNH) En god guide her forresten: http://atmo.tamu.edu/class/metar/quick-metar.html Og her: http://atmo.tamu.edu/class/wflm/metar_decode.htm Begge er for US Metars, som kan være litt annerledes, men det meste er det samme! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan erik Sand Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Tuuusen takk for utfyldene svar! Skjønte plutselig mye mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 0050 - Sikt i meter. Altså: 50 meter sikt. (Note, jeg har faktisk aldri sett en metar hvor de har rapportert 50m sikt! VELDIG uvanlig!) Ikke sett den før jeg heller. Men her ser jeg ikke en dritt, så det stemmer nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ryanair er vel ikke tilfreds med dette været! :grin: Men 0050 er drøyt! Da trenger du sverd for å kunne se noe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Men er Rygge åpen i slikt vær da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Nei, med 50m sikt er det stengetid... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jan erik Sand Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 cat 3 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge med CAT3 (CAT3B), rygge har CAT2 på bane 30, og kan holde åpent ned til 300m sikt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Er vel kun Gardermoen som har CAT III i Norge. Rygge har CAT II mener jeg. Edit: Gunnar var 14 sekunder kjappere :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Riiser Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg var der ute i går rundt 18.30,og da fløy de fortsatt.Jeg så nesten ikke hvor jeg kjørte,men det var fortsatt trafikk i lufta.Var og tittet på hjemmesiden til Rygge,og kunne ikke se at det var kanselleringer på verken avganger eller ankomster.Hvor går grensa for når man stenger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Det var vel så stint av tåke att dem ikke viste om dem hadde åpent eller stengt :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hadde det gått av en bombe på GM med 2 747 inbound da. Så hadde vi vel fått traumer. :eek: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Jørgen Brenna Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Det var såpass her ja. Det har vært helt jævlig å bare kjøre på veien. Tåka er tjukk som graut. Har forøvrig ikke hørt et eneste fly de siste 24 timene heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge med CAT3 (CAT3B)' date=' rygge har CAT2 på bane 30, og kan holde åpent ned til 300m sikt...[/quote'] 200 meter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Hovden Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 200 meter for avgang ja, men 300 meter for landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Og merk at det her er snakk om rullebanesikt (RVR) og ikke meteorologisk sikt. Man kan gjerne ha met.sikt på 150m, men en RVR på 300m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Eller en met sikt på 10+ og en RVR på 800 meter som var det jeg fikk for noen dager siden. RVR for avgang varierer litt avhengig av hva flyplassen godtar, hvilket utstyr plassen har, og type bane/senterlys/avstand mellom lysene, etc. Vi kan gå med 125 meter, men så vidt jeg vet så kan HGS utstyrte maskiner ta av med RVR ned til 75 meter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Oopa, der var jeg kjapt ute, beklager. Er det forøvrig reduserte landingsminima for maskiner utstyrt med HGS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Ja, selvfølgelig etter godkjenning, men HGS kan gi noe lavere siktkrav på Cat 1 (500m isf 550m RVR tror jeg), og det finnes noe som heter Other Than Standard Cat 2 som visstnok også kan brukes med HGS. Jeg har ikke gravd meg så langt ned i den materien siden jeg ikke flyr HGS (annet enn å ha testet det noen ganger i simulator). HGS gir også mulighten til å fortsette Cat 2/3 innflyvningen med visse malfunctions som eller ville gitt en go around. Eksemplelvis autopilot failure eller engine failure. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hadde det gått av en bombe på GM med 2 747 inbound da. Så hadde vi vel fått traumer. Fordi? Er ikke værre enn å diverte til Bergen, Sola, Værnes, Göteborg, eller til og med Stockholm! Du skal ikke se bort ifra at en 747 har en time ekstra fuel ombord. Uansett - selv om du har CAT ııı, så er det vel ikke alltid ønskelig å lande i 50 meter sikt, mtp at du kommer til å slite med å komme av banen, se taxiways, og du sliter ihvertfall med å se andre fly på taxebaner osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Vi lander dersom det er sikt nok til det, men det finnes ingen siktkrav for bakkeopersjoner. Det er ofte dårligere sikt når man svinger av banen, og det er ikke enkelt å finne veien rundt på flyplassen. CDG er nesten umulig å taxe rundt på når det er Cat 3. Noen som husker SAS ulykken i Milano der en businessjet surret seg ut på rullebanen i tåka uten å være klar over det, med over 100 døde som resultat? Det er litt komisk. I biler har man en GPS som sier når og hvor man skal svinge, i flyet teller vi taxebaner og myser ut av vinduene for å finne veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Hovden Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hæ ? Kan dere i SAS gå med 125 meter på Rygge ? Javel, da får jeg moderere mine uttalelser om det skulle (mot formodning) vise seg og være riktig. I NAS trenger vi ihvertfall 200 meter for avgang på Rygge. På OSL derimot kan vi gå med 125 meter sikt. Og det er selvfølgelig riktig som Clamer nevner, at det er snakk om RVR og ikke visibility. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Jeg har ikke anelse hva SAS trenger, og ikke vet jeg hva Rygge har av fasiliteter. Jeg snakker generelt. Dersom Rygge har 15 meter spacing på (high intensity) CL lys, 60 m på edge og multiple RVR, så kan vi bruke 125 meter der. Selvsagt må flyplassen være godkjent for det også. Sist jeg var på Rygge fløy jeg en GCA approach, og det er litt mere enn et par år siden, for å si det sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.