Gå til innhold

Real Air Simulation og betalingsformidler SWREG


Rune Gustafson

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt meg et nytt fly til FSX, og valget falt ned på Real Air Simulation's Turbine Duke - full version til 34,95 Euro eller NOK 286,07, trodde jeg. Da alle data (navn, adresse, land, e-postadresse, creditkortnummer m.m) var fyllt inn i formularet til betalingsformidler SWREG som Real Air benytter og deretter fått opp ordre nr., antall stk. etc., ser jeg at SWREG har tillagt bestillingen norsk moms med 25%. Nå er selvfølgelig ca. kr. 71,- ikke store beløpet, men av prinsipp ble betalingen ble selvfølgelig kansellert. Nå håper jeg at de som har kjøpt Turbine Duke fra Real Air ikke er blitt utsatt for det samme som undertegnede, for dette er en mildt sagt tvilsom faktureringsmetode fra et utenlands softwarefirma som jeg i utgangspunktet trodde var en seriøst aktør i markedet. I mine øyne blir dette et forsøk på noe helt annet. La meg konkretisere hvorfor jeg hevder dette:

 

Hverken Real Air Simultation eller betalingsformidler SWREG er registrerte firmaer i Norge, og har følgelig ingen rett på å oppkreve norsk moms på vegne av hverken undertegnede eller skatteetaten. Det ville forøvrig vært interessant å få vite hvordan en eventuell overføring av innkrevd moms skulle foregå til skattemyndighetene i Norge, og attpå til på mine vegne. På toppen av det hele er software nedlastet i Norge med utenlands opprinnelse fremdeles ikke merverdiavgiftspliktig her i landet, selv om det nok kommer det også.

 

Jeg har førøvrig sendt SWREG e-post med følgende ordlyd:

 

"I was going to order the Turbin Duke for FSX from Real Air Simultation, but just before accepting the transaction, I realised that you had added 25% norwegian VAT to the Invoice. Real Air is not registrated as a firm in Norway, and you are therefore not allowed to add norwegian VAT for merchandises electronicly or in other ways exported to Norway. When importing merchandises to Norway I am normally ordered to pay the 25% VAT to the Norwegian authorities (downloaded software, which is the matter in this case, is free from VAT in Norway). Therefor I don't accept to receive the Invoice from SWREG with 25% VAT added. An interesting question in this case; in which way would your firm manage to handle over the VAT to the norwegian authorities on my behalf for a downloaded software free of VAT?

 

Regards

Rune Gustafson"

 

Som dere ser er jeg blitt noe "opptrukket" i forbindelse med forsøket på handel hos Real Air. Jeg er spent på svaret, selv om jeg aner null respons. Dere er herved advart. :(

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Pasi. Har nettopp kjøpt den fra Simmarket uten VAT. :) Forøvrig har jeg fått dette svaret på e-posten til SWREG;

 

"Hello,

 

SWREG, Inc. is required to collect VAT tax since we have offices within the European Union. We collect the VAT rate of each individual country then remit the collected tax to the proper tax authority.

 

If the customer inputs a valid VAT Exempt Number on the order form the tax will be removed from the order total."

 

Med andre ord bør SWREG først tilegne seg kunnskaper om hvilke land i europa som er medlem av unionen.

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kanskje bør du også følge litt med i nyhetsbildet, da det i løpet av sommeren ble innført tvungen moms på software fra internett butikker, også de i utlandet.

Husker ikke nøyaktig dato, men tror det var i sommer en gang, når det er sagt, finnes det fremdeles noen butikker som ikke krever moms, men flere og flere gjør det.

Bare en vennlig "heads up" :)

 

Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du til gjengjeld, Audun, sette deg inn i hva denne saken i realiteten dreier seg om, og som jeg kanskje ikke har presisert godt nok.

 

Ordningen trådte i kraft fra 1. juli 2011. Det er imidlertid en forutsetningen som må være til stede for at avsender skal kunne beregne 25% mva på elektroniske salg til Norge, nemlig at firmaet må være registrert som utelands foretakende her i landet med eget organisasjonsnummer. Det hjelper lite at firmaet, som de skriver i svaret, er registrert som foretakende i EU og som følge herav er pålagt å kreve opp norsk merverdiavgift ved elektronisk handel med land i EU. Og Norge er , så vidt meg bekjent, fremdeles ikke medlem av EU. Mine undersøkelser har heller ikke så langt funnet SWREG som registrert foretakende her til lands. Da blir det kanskje mer forståelig hvorfor e-handel hos Simmarket ikke utløser 25% mva. De er heller ikke registrert som firma i Norge. Gåten SWREG blir da: hvem stikker av med momsen

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei info dette, Dag, men så vidt jeg har forstått av regelverket må det utenlandske firmaet registreres i Norge (selv om det er en forenklet prosedyre) slik at skattemyndighetene har opplysninger å forholde seg til ved merverdiavgiftsoverførselen, og dette skal opplyses med et registreringsnummer/kode på faktura. Jeg finner ikke dette firmaet i norske registre. Hvordan skulle forbruker i innførselslandet ellers vite om oppkrevingen av mva er legal?

 

Registering your company's details for VAT on e-Services is simple and should not take more than five minutes

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmaet behøver ikke være registrert i Norge - det er det som er hensikten med den forenklede registreringen i VOES.

Alle europeiske selskaper plikter å rapportere alle salg av nedlastbart innhold (uavhengig om de har krevd inn moms på salget eller ikke) til norske forbrukere og betale inn avgiften etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med 1. juli 2011 inntrådte avgiftsplikt på salg av elektroniske tjenester fra utlandet til norske privatpersoner. Det er den utenlandske tilbyder som skal kreve opp merverdiavgift i slike tilfeller. Dette er fakta i saken som det ser ut til at vi kan enes om.

 

Jeg er imidlertid ikke enig i utsagnet ditt om at "firmaet ikke behøver å være registrert i Norge - det er det som er hensikten med den forenklede registreringen i VOES".

Jeg skal begrunne hvorfor, men først si litt om begrepet VOES.

 

VOES er den norske versjonen av regler basert på regler og retningslinjer for e-handel som EU etablerte i 2003. For tilbydere av e-handel er det innført en forenklet

momsregistrering i Norge. Jeg mener på dette grunnlag at din ovennevnte påstand blir feil. Den registreringen du formodentlig har i tankene, og som ikke er nødvendig etter

gjeldende ordning, er registrering i det norske momsregisteret. Dette fordi firmaet ikke har sete her i lendet. Derfor ble VOES opprettet etter mønster fra EU for firmaer som er etablert i utlandet og som selger e-tjenester til private mottakere i Norge. Men de skal registrere seg i det forenklede registeret (VOES) hvor de etter registrering skal forholde seg til et spesielt skattekontor i Norge for all e-handel foretatt til norske forbrukere. Når registreringen er godkjent får den utenlandske tilbyder tildelt et unikt

identifikasjonsnummer på samme måte som det norske firmaer som registrerer seg her ilandet får et Organisasjonsnummer. Det skal videre sendes inn kvartalsvise oppgjør med

lister over e-handel foretatt i Norge.

 

Hvorfor jeg innledningsvis registrerte dette som en ny sak på Flightsim.no, hadde sammenheng med at før jeg godkjente handelen med Real Air Simulation, kanalisert gjennom

betalingsformidler SWREG, gjorde forundersøkelser som indikerte at firmaet var ikke var registrert i VOES. Selvfølgelig kan muligheten være tilstede for at firmaet kan være registrert under noe annet enn SWREG. Men der oppgis ingen ID nr. på faktura som kan gi noen pekepinn. Det eneste du mottar er en faktura i NOK tillagt (Norwegian)25% VAT

Firmaet svarer i den fortsettende korrespondanse at de er pålagt å oppkreve norsk moms fordi de er registrert i EU, men de vil ikk gi svar på om de er registrert i det

forenklede registeret VOES for oppkreving av norsk moms. Derfor har jeg tillatt meg å påstå at de ikke har anledning til å oppkreve moms på vegne av norske skattemyndigheter

så lenge slik registrering ikke foreligger (ingen VOES-registrering, intet ID-nummer for overføring av oppkrevd norsk moms). At de ved senere kontroll kan få en smell for

manglende registrering/oveføring av oppkrevd moms blir en annen sak i denne forbindelse.

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smell og smell.. hvilken smell har nå norske myndigheter mulighet til å gi? De har jo ingen myndighet i det landet hvor SWREG er registrert i allikevel, så noen smell i forhold til norske avgifter og slikt tror jeg nok er det minste de trenger å bekymre seg om.. Bare tenk på alle "gavene" og dingsene som har påskrevet verdi langt under den faktiske verdien av det som er inni som aldri får noen form for krav på verken det ene eller det andre.. Av egen erfaring så går slike pakker gjennom uten noe momskrav 99,9% av gangene. Tviler på at om et firma er uærlig og krever norsk moms men beholder den i egen lomme noen sinne får noen form for krav fra norske myndigheter..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg innledningsvis registrerte dette som en ny sak på Flightsim.no, hadde sammenheng med at før jeg godkjente handelen med Real Air Simulation, kanalisert gjennom

betalingsformidler SWREG, gjorde forundersøkelser som indikerte at firmaet var ikke var registrert i VOES.

Hvor fikk du denne informasjonen? Jeg har tidligere blitt informert om at opplysninger om hvilke firma som har registrert seg i VOES er unntatt offentligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...