Gå til innhold

Ørland får alle de nye jagerflyene...


Sivert Indergaard

Anbefalte innlegg

Håper det forblir en hovedbase i Bodø, slik at det ikke blir så mye arbeidsløshet her. Hadde jo selv tenkt utdanningen min på hovedflybasen her i Bodø.

 

Tror det var i går eller i dag jeg leste at jagerflyene ikke ville rekke til grensen mot Russland fra Ørlandet. Derimot ville de rekke opp til Svalbard fra Bodø. Skjønner ikke helt prioriteringen til forsvarssjefen. Likte Diesen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var i går eller i dag jeg leste at jagerflyene ikke ville rekke til grensen mot Russland fra Ørlandet. Derimot ville de rekke opp til Svalbard fra Bodø. Skjønner ikke helt prioriteringen til forsvarssjefen.

 

Hvor ofte tror du F-16 er oppe ved russergrensa?

 

Og når det gjelder kommunikasjon i "arktiske strøk" så er dette også en fantasiproblemstilling mediene har funnet på. F-35 kommer ikke til å være dårligere utrustet enn F-16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå ut fra at jagerne sendes opp når russerne krysser grensa, og grensa er jo oppe med... Grensa :grin:

 

Når det gjelder argumentet om at F-16 ikke er så ofte oppe, så blir det litt feil å si det, vil jeg si. Selv om det ikke er bruk for dem veldig ofte, så er det til tider bruk for dem.

 

EDIT: Og statistikken som Meese kom med sier jo sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man scrambler ikke QRA fordi russerne krysser sin egen grense. De flyr uansett ikke i norsk luftrom. Det finnes prosedyrer for når QRAen skal scramble, og den prosedyren innbefatter ikke at man scrambler så fort russerne er ute i internasjonalt luftrom for å si det slik.

 

Forøvrig vil jeg presisere at jeg sikter til at argumentet om at F-35 ikke når "russergrensa" fra Ørland ift Bodø, blir litt dødt når en ser at combat radius (iht wikipedia) er oppgitt til over 590 nm for F-35, og oppgitt til 295 nm for F-16.

 

I Tillegg vil jeg nevne at det var fler hundre avskjæringer i året, før sovjetunionen falt. Det vi ser nå er en økning ift hva man så rett etter at unionen falt, fordi man nå har fått penger til øving og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sjeldent at intercept blir foretatt ved russergrensa. Det er derimot nå og da trafikk langs den norske grensa mot internasjonalt farvann i nord. Vi er riktignok venner alle sammen, men det er ikke en hemmelighet at russerne enda liker å teste responstiden til både Norge, USA og Canada (vet ikke hvor interessert de er i Sverige og Finland), ved å ta en svipptur fram og tilbake langs de respektive grensene. Det er jo en grunn til at vi enda kommer over bilder av Bjørnebombere og annet russisk luftbårent materiale. Hele greia er jo egentlig bare en vinn-vinn-situasjon, da både norske og russiske får trening som er hakket mer "the real thing" og ad-hoc enn de interne planlagte treningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig vil jeg presisere at jeg sikter til at argumentet om at F-35 ikke når "russergrensa" fra Ørland ift Bodø' date=' blir litt dødt når en ser at [b']combat radius (iht wikipedia) er oppgitt til over 590 nm for F-35, og oppgitt til 295 nm for F-16[/b].

Nok en grunn til å oppgradere og tenke igjennom ting før man gjør dem. F-16 begynner å bli ganske gammel nå...

 

Personlig tror jeg ikke det blir å spille noen stor rolle hvorvidt F-16 flyr ut fra Bodø eller Ørland.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ganske STOR rolle om flyene kommer fra Bodø eller Ørland, med tanke på avstand. Det som derimot spiller inn er HVOR de russiske flyene avskjæres.

 

Ser at det er mye snakk om når et Russisk fly kommer inn i Norsk luftrom. I så godt som samtlige tilfeller så er Russerne ikke innenfor det norske luftrommet, men snarere nær nok til at det krever en respons på tross av at de er i internasjonalt luftrom.

 

Det som ER ganske interessant å se er hvilke kostnader som må til for å faktisk huse hele 132. luftving på Ørlandet, med tanke på Sheltere, boligenheter for mannskap, økt kapasitet i messa etc. Ihvertfall med tanke på at man i tillegg skal opprettholde de ting som må være på plass for å ta imot utenlandsbesøk. Er disse mindre enn det som vil ligge til grunn for kostnadene ved bygging av ny rullebane i Bodø, på sørsiden av dagens flystasjonsområde?

 

Hele debatten med at F35 ikke takler arktiske strøk er totalt latterlig, spesielt med tanke på at det ikke akkurat er så inn i helv... varmt på 30 000 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man er veldig opptatt av responstiden til den store stygge bjørnen i nord-øst. Jeg mener å huske at sist Norge ble angrepet kom angrepet fra sør. Er det ikke bedre at man har Ørlandet da?

 

Og hvis man allikevel skal ha to hovedflystasjoner er det vel ikke vits i å ha de så tett oppå hverandre som Ørlandet og Bodø faktisk er. Da ville det vel vært bedre å ha en base i Troms, og en i Sør-Norge som f. eks. Rygge. Litt mer avstand, og ca. like raskt til Mosjøen.

 

Her må man huske på at det distriktspolitiske også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygge har aldri vært et alternativ, og kommer aldri til å bli det grunnet både støyproblemene samt at Rygge vil kreve STORE investeringer på basesiden for å i det hele tatt kunne ta imot fly og mannskap. I tillegg har du det faktum at det er få øvingsområder rundt Rygge.

 

Nei, skulle det vært en flybase i Sør-Norge, så hadde Sola vært et bedre valg p.g.a. nærhet til oljeinstallasjonene i Nordsjøen. Men også der måtte det betydelige investeringer til for å stable en base på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er avgjort, og det ble Ørlandet!

 

VG nett

Norges nye kampfly vil i all hovedsak havne i Sør-Trøndelag. Noen fly kan bli stasjonert i nord, men Bodøs 60 år som base for norske jagerfly er over.

 

Adressa

Så er det avgjort: Med solid margin vedtok Aps stortingsgruppe at den nye hovedkampflybasen skal legges til Ørland. Vedtaket ble fattet mot sju stemmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne her gjemt bort i "gråsonen" ;)

Pluss at Bodø er en supertrist "by".

 

Mens Ørlandet/Bjugn derimot er en helt heeerlig "by" :)

Rimelig sikker på at pilotene og mannskapet foretrekker Bodø fremfor Ørlandet. Det inntrykket har jeg ihvertfall fått av samtaler med personell av ymse slag i 332 skvadronen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...