Sivert Indergaard Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 anbefaler forsvarssjefen. Adressa Bodø blir nedlagt mellom 2021 og 2024. Ørland blir ny kampflybase med F-35, luftvern og basesett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Not so fast Forsvarssjefen anbefaler at Ørland osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Elvestad Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Trist... Ekte Bodøværing som æ e.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Not so fast Forsvarssjefen anbefaler at Ørland osv... Fornøyd nå da? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Elvestad Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Håper det forblir en hovedbase i Bodø, slik at det ikke blir så mye arbeidsløshet her. Hadde jo selv tenkt utdanningen min på hovedflybasen her i Bodø. Tror det var i går eller i dag jeg leste at jagerflyene ikke ville rekke til grensen mot Russland fra Ørlandet. Derimot ville de rekke opp til Svalbard fra Bodø. Skjønner ikke helt prioriteringen til forsvarssjefen. Likte Diesen best. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Fy fader, du er like flink med overskrifter som VG og Dagbladet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Prioriteringene er vel utifra økonomi, i forhold til modernisering av baser, kostnader for to arbeidsmiljøer osv. Jeg er heller ikke enig i forsvarssjefens anbefaling, men vi får se hva disse politikerne sier da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Kan det ha noe med at Nye kampfly ikke er tilpasset Arktis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Tror det var i går eller i dag jeg leste at jagerflyene ikke ville rekke til grensen mot Russland fra Ørlandet. Derimot ville de rekke opp til Svalbard fra Bodø. Skjønner ikke helt prioriteringen til forsvarssjefen. Hvor ofte tror du F-16 er oppe ved russergrensa? Og når det gjelder kommunikasjon i "arktiske strøk" så er dette også en fantasiproblemstilling mediene har funnet på. F-35 kommer ikke til å være dårligere utrustet enn F-16. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hvor ofte tror du F-16 er oppe ved russergrensa? Eh, rimelig ofte for å avskjære russiske bombefly. Faktisk... Forøvrig så viser både det at Forsvaret dropper å sette 3-4 fly nordpå og at flyene ikke rekker fra Ørlandet og opp til russegrensa, hvis det stemmer, at de gir faen i Nord-Norge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg er redd for å skuffe deg, men F-16 er faktisk ikke så ofte oppe ved russergrensa for å avskjære russere, da det ville vært noe merklig å avskjære russere i sitt eget luftrom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 I 2007 ble til sammen 88 russiske fly identifisert på 47 tokt. I snitt blir det et avskjøringstokt én gang per syvende dag. Jeg har dog ingen info om frekvensen ila 2010 og 2011 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg går nå ut fra at jagerne sendes opp når russerne krysser grensa, og grensa er jo oppe med... Grensa :grin: Når det gjelder argumentet om at F-16 ikke er så ofte oppe, så blir det litt feil å si det, vil jeg si. Selv om det ikke er bruk for dem veldig ofte, så er det til tider bruk for dem. EDIT: Og statistikken som Meese kom med sier jo sitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Man scrambler ikke QRA fordi russerne krysser sin egen grense. De flyr uansett ikke i norsk luftrom. Det finnes prosedyrer for når QRAen skal scramble, og den prosedyren innbefatter ikke at man scrambler så fort russerne er ute i internasjonalt luftrom for å si det slik. Forøvrig vil jeg presisere at jeg sikter til at argumentet om at F-35 ikke når "russergrensa" fra Ørland ift Bodø, blir litt dødt når en ser at combat radius (iht wikipedia) er oppgitt til over 590 nm for F-35, og oppgitt til 295 nm for F-16. I Tillegg vil jeg nevne at det var fler hundre avskjæringer i året, før sovjetunionen falt. Det vi ser nå er en økning ift hva man så rett etter at unionen falt, fordi man nå har fått penger til øving og trening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Det er vel heller sjeldent at intercept blir foretatt ved russergrensa. Det er derimot nå og da trafikk langs den norske grensa mot internasjonalt farvann i nord. Vi er riktignok venner alle sammen, men det er ikke en hemmelighet at russerne enda liker å teste responstiden til både Norge, USA og Canada (vet ikke hvor interessert de er i Sverige og Finland), ved å ta en svipptur fram og tilbake langs de respektive grensene. Det er jo en grunn til at vi enda kommer over bilder av Bjørnebombere og annet russisk luftbårent materiale. Hele greia er jo egentlig bare en vinn-vinn-situasjon, da både norske og russiske får trening som er hakket mer "the real thing" og ad-hoc enn de interne planlagte treningene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Jeg har dog ingen info om frekvensen ila 2010 og 2011 Men det har jeg. Personlig tror jeg ikke det blir å spille noen stor rolle hvorvidt F-16 flyr ut fra Bodø eller Ørland. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Forøvrig vil jeg presisere at jeg sikter til at argumentet om at F-35 ikke når "russergrensa" fra Ørland ift Bodø' date=' blir litt dødt når en ser at [b']combat radius (iht wikipedia) er oppgitt til over 590 nm for F-35, og oppgitt til 295 nm for F-16[/b]. Nok en grunn til å oppgradere og tenke igjennom ting før man gjør dem. F-16 begynner å bli ganske gammel nå... Personlig tror jeg ikke det blir å spille noen stor rolle hvorvidt F-16 flyr ut fra Bodø eller Ørland. Hvorfor ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander.Rønning Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Hvorfor skal det det? Det er ikke snakk om mange minuttene ekstra man får. Dessuten får man en nærhet til god trenings og øvingsfelter som er helt uovertruffent. [size:8pt][color:#CCCCCC]Pluss at Bodø er en supertrist "by".[/color][/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Det spiller egentlig ganske STOR rolle om flyene kommer fra Bodø eller Ørland, med tanke på avstand. Det som derimot spiller inn er HVOR de russiske flyene avskjæres. Ser at det er mye snakk om når et Russisk fly kommer inn i Norsk luftrom. I så godt som samtlige tilfeller så er Russerne ikke innenfor det norske luftrommet, men snarere nær nok til at det krever en respons på tross av at de er i internasjonalt luftrom. Det som ER ganske interessant å se er hvilke kostnader som må til for å faktisk huse hele 132. luftving på Ørlandet, med tanke på Sheltere, boligenheter for mannskap, økt kapasitet i messa etc. Ihvertfall med tanke på at man i tillegg skal opprettholde de ting som må være på plass for å ta imot utenlandsbesøk. Er disse mindre enn det som vil ligge til grunn for kostnadene ved bygging av ny rullebane i Bodø, på sørsiden av dagens flystasjonsområde? Hele debatten med at F35 ikke takler arktiske strøk er totalt latterlig, spesielt med tanke på at det ikke akkurat er så inn i helv... varmt på 30 000 fot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 Synes man er veldig opptatt av responstiden til den store stygge bjørnen i nord-øst. Jeg mener å huske at sist Norge ble angrepet kom angrepet fra sør. Er det ikke bedre at man har Ørlandet da? Og hvis man allikevel skal ha to hovedflystasjoner er det vel ikke vits i å ha de så tett oppå hverandre som Ørlandet og Bodø faktisk er. Da ville det vel vært bedre å ha en base i Troms, og en i Sør-Norge som f. eks. Rygge. Litt mer avstand, og ca. like raskt til Mosjøen. Her må man huske på at det distriktspolitiske også er viktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Da ville det vel vært bedre å ha en base i Troms, og en i Sør-Norge som f. eks. Rygge. Litt mer avstand, og ca. like raskt til Mosjøen. Hear hear! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Rygge har aldri vært et alternativ, og kommer aldri til å bli det grunnet både støyproblemene samt at Rygge vil kreve STORE investeringer på basesiden for å i det hele tatt kunne ta imot fly og mannskap. I tillegg har du det faktum at det er få øvingsområder rundt Rygge. Nei, skulle det vært en flybase i Sør-Norge, så hadde Sola vært et bedre valg p.g.a. nærhet til oljeinstallasjonene i Nordsjøen. Men også der måtte det betydelige investeringer til for å stable en base på beina. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Ser ut som det er avgjort, og det ble Ørlandet! VG nett Norges nye kampfly vil i all hovedsak havne i Sør-Trøndelag. Noen fly kan bli stasjonert i nord, men Bodøs 60 år som base for norske jagerfly er over. Adressa Så er det avgjort: Med solid margin vedtok Aps stortingsgruppe at den nye hovedkampflybasen skal legges til Ørland. Vedtaket ble fattet mot sju stemmer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg er enig i valget, men jeg er også litt spent på hva dette vil ha å si for Bodø som by, det er jo ikke til å stikke under en stol at Forsvaret har vært svært sentrale i Bodø i ganske mange år nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer AH Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Fant denne her gjemt bort i "gråsonen" Pluss at Bodø er en supertrist "by". Mens Ørlandet/Bjugn derimot er en helt heeerlig "by" Rimelig sikker på at pilotene og mannskapet foretrekker Bodø fremfor Ørlandet. Det inntrykket har jeg ihvertfall fått av samtaler med personell av ymse slag i 332 skvadronen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Tykkjer det er trist at jagarflya kan forsvinne frå Bodø. Har prata med mange på 132. Luftving, både på 331 og 332, og det er mange som ikkje vil til Ørland. Så skal det seiast at basekampen framleis ikkje er over, sjølv om det diverre ser dårleg ut for Bodø... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.