Gå til innhold

Sant eller usant om NAX-skandale!


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Dette skriver Norwegian:

 

Det er svært beklagelig at Michelle har skadet hånda si, men vi ser ikke at det kan ha skjedd om bord hos oss.

 

I utgangspunktet fester vi lit til det våre passasjerer melder fra om, men etter flere runder med hennes advokater og grundige interne undersøkelser, finner vi ingenting som tyder på at skaden kan ha skjedd om bord hos oss.

 

Vi har ingen rapporter på denne påståtte hendelsen og besetningsmedlemmene på denne flygningen har vært tydelige på at dette ikke har skjedd. Luftfarten er underlagt svært strenge rapporteringsregler, så alle hendelser - både små og store - skal rapporteres inn, uten unntak.

 

Flydøren kan ikke lukkes automatisk og besetningen lukker aldri døra før alle passasjerene har satt seg og kabinsjefen har bekreftet at antall passasjerer om bord stemmer med passasjerlisten.

 

Dette er Norwegian sitert på i VG i dag, men vi har også opplyst flere viktige detaljer i sakens anliggende som er utelatt.

 

1. Våre rapporter viser at medisinskrinet om bord på denne flygningen aldri var åpnet. Hvis passasjeren skulle fått bandasje og smertestillende, slik det er beskrevet i VG i dag, måtte altså medisinskrinet om bord være åpnet. Det ble det ikke.

 

2. VG gjør et stort poeng ut av at Norwegian ikke ønsker å frigi passasjerlista på denne flygningen. Grunnen til at vi ikke utleverer passasjerlista, er fordi det er et brudd på Personalopplysningslovens paragraf 11 og 8, som regulerer spørsmål om utlevering. Politiet og Tollvesenet kan dog be om opplysninger fra disse listene, dersom de kan vise til rettslig grunnlag.

 

Privatpersoner (og advokater) har ikke noe selvstendig krav på utlevering av opplysninger fra passasjerlister, men kan be om rettslig kjennelse.

 

Holder med Norwegian jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig rart at Norwegian først refunderer og gir påkjønnelser som gratis mat osv om ingenting skulle ha skjedd.

For så å nekte all befattning med hendelsen. Strange!

Jeg mener Norwegian yter god service når de, så fort de hører om hendelsen, refunderer reiseutgifter og kommer med andre goder uten å kjøre full etterforskning først..

 

Jeg skjønner godt at Norwegian etter å ha undersøkt saken ikke ser hvordan dette kan ha skjedd.

Førstehjelpsskrinet var uåpnet, så bandasje og smertestillende må hun ha ordnet selv.

Ingen fra crewet rapporterte hendelsen.

Hadde hun vært i nærheten av døren da den ble lukket hadde hun sett at den blir lukket av en person. Det er forskjell på en 737 og en T-bane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok et plott av en 15 år gammel jente for å skvise penger ut av Norwegian. Hun har sikkert gått ombord og i hemmelighet hoppet på sin egen hånd, og deretter lagt skylden på crewet.

 

La oss se for oss et stresset crew som skal nå et on time mål, og det blir bestemt å lukke døra når de siste passasjerene kommer om bord. La oss si at hun står og lener seg med hånda på dørkarmen akkurat når crew/bakkepersjonalet lukker døra. Inngangsdøra foran på en 737 svinger veldig raskt rundt (pga vekt/inertia) når den blir satt i bevegelse.

Smakk! Der går hånda!

 

Det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mulighet jeg kan tenke meg er at dette har skjedd ved bruk av trapp og bakre inngang. Et bakkemannskap som skal fjerne trappen og derfor må lukke døren først. Låsemekanismen er dog i selve dørhengselet, så jeg ser ikke helt for meg hvordan dette skal ha gått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri opplevd at de har smelt igjen døra (eller i det hele tatt forberedt seg for å lukke igjen døra) mens det fortsatt er passasjerer i nærheten av den.. Det er liksom ikke en buss hvor bussjåføren lukker døra bak ryggen din heller.. Selv ved en forsinket avgang.. Ser ikke helt for meg at de ville gjort noe sånt heller, uansett om det er Norwegian eller et annet selskap..

 

Når det er sagt, så skal man vel aldri si aldri.. Jeg vet ikke hvordan denne låsemekanismen i døren funker, men det kan tenkes at dersom denne er manuell, så hadde de glemt å låse den i åpen stilling? Også har det skjedd ett uhell på en eller annen måte som fikk den til å flytte seg og dermed klemme hånden hennes? Virker litt søkt at hun skal koke ihop en sånn røverhistorie liksom.. Ser ikke helt hva det skulle komme ut av det..

 

Kan det være at besetningen ikke har rapportert dette og det dermed er besetningen som har gjort en feil i forhold til rapporteringsrutinene? Siden det ikke ble kjent at det var en alvorlig skade før etterpå, kan det ha blitt vurdert at det var en bagatell og at de "gadd ikke" å lage noe rapport og styr ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke med Norwegian i dette, har i forbindelse med flere lederjobber konferert med Forbrukerombud ol. og har hele tiden blitt bett om og imøtekomme kunden selv om det er enighet om at det er kundens feil. Og dette er enda et klønete kundekomunikasjons tabbe fra dem. De er utrolig dårlig til og imøtekomme klager noe jeg har personlig erfaring med 2 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hvordan i allverden døren skulle ha smekket over hånden til jenta. Dermed mener jeg bestemt at hun farer med løgn.

 

Ikke jeg heller.. Men sett at denne låsemekanismen er manuell og ble glemt og man hadde en rekke uheldige ting som førte til dette.. Du vet, Murphy's lov.. hehe..

 

Regner med den ikke smikket helt igjen, men at det er på den siden hengslene sitter, som passer med at det er jentas venstre hånd som ble klemt dersom der er døren foran det er snakk om.. Det skal sies at jeg aldri har studert bevegelsen av denne døra til å uttale meg om det på annet grunnlag enn synsing.. Jeg har observert av den svinges raskt rundt på et tidspunkt under lukking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døra på en 737 er stor og tung, og det må brukes muskler for å i det hele tatt flytte den fra åpen til lukket posisjon. Måten man lukker den på gjør det også totalt umulig å ikke se om det står noen i veien, da man selv må stå foran (ikke i) døråpninga for å få fart på den.

Den er som tidligere sagt helt manuell, og det er ingenting automatisk som hjelper til.

Har store problemer med å forstå hvordan noen kan skade seg på måten som har blitt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg legger også lit til forklaringene av de her i tråden som sier at det vil være vanskelig å klemme hånda. Det er jo utrolig hvis hun prøver å lure til seg et eller annet ved hjelp av slike allvorlige påstander. Regner med at saken ville blitt meldt videre av cabin crew slik jeg kjenner flyverden. Kan ikke se for meg at de ignorerer en slik henvendelse. Dessuten er det jo utrolig usannsynlig at noen klemmer hånda i døra når den går igjen rett og slett fordi det ikke skal være folk i nærheten når det skjer. Kanskje noen har tilgang til company procedure for lukking av dør?

 

Jeg tror døra er så stor og tung at fingrene ville vært av eller helt flatklemt dersom fingrene kom i mellom. Blir interessant å se om andre passasjerer melder seg, noe de sikkert ville gjort om hendelsen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg kom sist inn i flyet hvor folk sto i kø for å sette seg. Jeg støttet meg inntil siden på flydøren. Da døren gikk igjen ble hånden min klemt fast. Jeg skrek så høyt at jeg tror at hele flyet hørte meg. En flyvertinne banet seg vei frem mot meg og åpnet døren manuelt. Jeg dro til meg hånden så hardt at jeg dyttet mannen som sto foran meg i køen.

 

- Det var utrolig vondt, og jeg var så svimmel og kvalm at jeg måtte legge meg ned. Jeg ble flyttet bakerst hvor jeg fikk tre seter helt for meg selv. Flypersonellet ga meg smertestillende, gratis mat og bandasjerte hånden.

 

 

----

 

For det første: Med den sikkerheten vi har ombord på internasjonale flyvninger, og i alle fall her i Norge, ville jeg funnet det svært rart at de tok av med en person som var skadet og skrek av smerte og trengte smertestillende. Ville det ikke vært mer naturlig å ta henne til lege i Norge? Det var altså hele 2 brudd i hånden (påvist av lege), og jenta må jo ha vært synlig svært dårlig før flyet tok pushback.

 

Nr 2: Dersom dette stemmer, må det ha vært noen fra utsiden som stengte døren (siden det ikke var flyvertinnen som måtte "bane seg vei" til henne). Er det rutine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en gang til, så virker dette faktisk totalt usannsynlig..

 

For det første: Hvem støtter seg inntil en dør, og samtidig har hånden i en slik posisjon at den kan komme i klem? Virker som en svært unaturlig posisjon å være i..

 

For det andre: Hvordan kan døren på en 737 gå igjen når det er noen som støtter seg til den? Siden hun sto å støttet seg til den, så må jio det ha vært stillestående kø, dvs at ombordstigning pågikk fortsatt..

 

For det tredje: Dersom noen blir skadet på en slik måte at de blir svimmel, kvalm og hva mer, så blir nok den personen tatt med til legen rimelig kjapt og booket om til et senere fly ved anledning.. Blir ihvertfall ikke plassert liggende på en seterad under avgang, det strider jo imot alle regler som angår forberedelse av flykabin for avgang..

 

Merkelig å lage ei slik historie, men det virker som sprøyt fra ende til annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si at dette er ren løgn, men jeg synes det virker rart. Døren har jo en liten hendel som må benyttes for å oppheve en mekanisk lås, for deretter å flytte døren innover, for å "snus" inne i flyet og deretter å skyves utover igjen for å gå i lås. Virker merkelig at hun skal ha klart å lukke den og støtte seg på den samtidig. Og som flere her sier, det står som regel en eller to av crewet og ønsker folk velkommen ombord, og disse ville nok mest sannsynlig ha fått med seg dette FØR ulykken inntraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukking av døren fra innsiden:

 

[video:youtube]

 

Lukking av døren fra utsiden:

 

[video:youtube]

 

 

Sprøyt fra ende til annen, det er ikke sjans at noen andre enn personen som lukker døren skal kunne komme i klemme, og det er ingen mulighet for at noen skal kunne lene seg til døren eller i døråpningen og kunne komme i klemme ved et uhell når den lukkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den blir lukket fra utsiden vil jeg tro det er mulig, om enn svært usannsynlig. Fra 0.06 så ser jo ikke flyvertinnen hva som skjer på innsiden av døren. Dersom da denne jenta støttet seg med hånda i døråpningen på venstre side for flyvertinnen akkurat når flyvertinnen lukker døra vil det være mulig at den blir klemt.

 

Men det må ha gjort så vondt at jeg ikke kan skjønne annet enn at cabin-crew ville nekte hun videre reise før hånden ble sjekket hvis det hadde skjedd.

 

Og det vil vel være en viss sikkerhetsavstand i forhold til andre mennesker når man lukker den døren?

 

Men, på den annen side, vi har ikke sett hva som har skjedd på det flyet, så det meste blir teoretisk og gjetting.

 

Som Mythbusters sier: Plausible, but very unlikely

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...