Sivert Indergaard Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 VG Nett Her styrter veteranfly nummer to på to dager Dagen etter at ni personer ble drept i en flystyrt i Reno, mistet en pilot livet i West Virginia i en lignende styrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Etter disse to hendelsene lurer jeg på om det blir gjort noe med sikkerheten på flyshow/air races. I hvertfall i forhold til sikkerhetsavstand og overflygning av publikum. Triste ulykker, og er spent på rapportene fra NTSB. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Såfremt publikum ikke blir plassert i skuddsikre bunkere 2mil unna med live tv overføring vil det alltid være mulig at noen kan bli skadd i ulykker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Etter disse to hendelsene lurer jeg på om det blir gjort noe med sikkerheten på flyshow/air races. I hvertfall i forhold til sikkerhetsavstand og overflygning av publikum.Nå kjenner jeg ikke til reglene i statene, men her i europa må det gis spesiell tillatelse til å overfly publikum (f.eks får Red Arrows lov til å starte showene sine med en fly by over publikum), men manøvrering over publikum er ikke lov. Så lenge det er mennesker og maskiner inne i bildet så vil det dessverre alltid være potensiale for ulykker... Men det er like tragisk hver gang det går galt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg lurer på om alder har noe med disse ulykkene å gjøre? Og da snakker jeg ikke om flyenes alder. Mustangen ble fløyet av en 74 åring. Spitten på Tynset i fjor ble fløyet av en på 68. Den sist omtalte ble fløyet av en "erfaren" pilot, men jeg vet ikke hvor gammel han var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Otto Krogsen Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 DEt er høye krav til experimental fly piloter. minimum 500 timer i vanlig fly så opplæring over lang tid i formasjonsflyging. Det siste styrtet var i forbindelse med close pass head on og dette får bare de beste i gruppen gjøre. Jeg kan ikke se for meg at sporten overlever ,eller flyshow hvis publikum ikke kan være til stede. Trasige greier. Største problemet med disse flyene er jo alderen og tilgang til deler. Men også dette er jo lettere med disse flyene (p-51 og T-28) Der er tilgangen god Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Elverum Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Experimental category airworthiness certificate har ikke noe med krav til pilotens ferdigheter, ut over vanlig sertifikatregler. Et hjemmebygget fly er klassifisert som "Experimental". I den kategorien havner også gamle klassikere som ikke lenger kan oppretteholde sin opprinnelige typegodkjenning. Du tenker nok på lisens for oppvisningsflyging og akro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.