Christian Peschardt Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 2 October, the time has come to test PMS, Point Merge System on Oslo Gardermoen. Our air traffic controller will be online from 15-19Z to provide you with quality service to try out the new system. So join us on a great evening with lots of ATC and fun. Charts can be found on the Norway AIP webpage: https://www.ippc.no/.../ENGM/engm.html There is some high quality framerate scenerys, both free and payware that can be used FSX (Payware) Aerosoft mega airport Oslo Gardemoen: http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11807&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight%20Simulation (Freeware, also included most of the airports in Norway) http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html FS9 (Freeware, also included most of the airports in Norway) http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75.html Departure and arrival briefing will be available shorly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR... (merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle") Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Som svar på:Poster: Gunnar Seljeseth Emne: Re: Vatsim Oslo Gardemoen Point Merge Event Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR... (merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle") De snodige bemerkningene, kommentarer og forventninger du reagerer på burde vel heller taes opp med fir-director,ATC det gjelder der og da fremfor her i tråden om du vil ha noe ut av det? Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Gunnar, du bør kanskje finne deg en Oslo-stream og lytte litt. Orginalt skulle de nye prosedyrene følges til punkt og prikke, uten vectors eller visuals eller noe slikt. Dette ble fort gått vekk ifra, hører stadig vekk både vektorering og alt mulig annet enn 100% følging av prosedyrene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 15. september 2011 Del Skrevet 15. september 2011 Vet du hva Magnus, hva dere hører på stream/observerer på Flygradar burde dere serriøst gi katta i. Prosedyrene er der for å følges. Det er et tema som har blit tatt opp andre steder også, hvor controllere sier, åååh men jeg har hørt/sett at det gjøres sånn og sånn! Når pilotene planlegger ankomst til Gardermoen på VATSIM, går de ut i fra at det er prosedyrene som er lagt frem som følges. Så vidt jeg vet har dere ikke laget en SOP til ATC, så det er opp til enhver å finne ut hvordan det skal gjøres. Basta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 I så fall får du sende et klakebrev til Avinor avd. Røyken da Per-Kristian :grin: Så når real life atc gir mer direkte en prossedyrene så kan ikke vi gjøre det samme? Er fortsatt mange(virtuelle) som ikke klarer å følge prossedyrer både på ENGM og andre steder selv hvor mange kart dem har lest. Vi driver med en hobby, der det er ingen krav til at folk skal vere eksperter så dette er noe vi må leve med. Er det trafikk så blir prossedyrene så godt som mulig av virtuell atc, men er det nødvendig så blir andre tiltak gjort. Basta, som du sier VATSCA ATC har tilgang på en basic PM guide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Birger Blomvik Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Husk at man skal ha det morro også ! Det blir vel mye "strevere" hvis man oppi sitt hode tror at man sitter i ett virkelig ATC-tårn. At man ikke gjør det 100% "korrekt" til tider, for så være. Det mener nå jeg, i vertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Leo Iversen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Det ligger en LOP her: http://www.vatsim-scandinavia.org/ATC/Local%20Procedures/Norway/Oslo%20TMA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Jan Tore, jeg klager ikke på det som gjøres i virkeligheten. Det jeg klager på er at VATSCA ATC gir fly f.eks Cleard LUNIP1L. Da planlegger man decend til at man skal fly LUNIP1L. Så plutselig får man direct GM997, da er man plutselig aalt for høyt. Så må man øke decend rate, som igjen fører til økt speed. Dersom ATC hadde sett at det var lite trafikk forran, og i stedet for LUNIP1L hadde gitt f.eks, route LUNIP GM997, hadde det vært mye enklere. Men, igjen hvordan skal piloter kunne bli god på PMS når de aldri får fly det? Og hvordan kan dere stille forventninger til pilotene? Eksempel, kommer inn til Gardermoen fra Stavanger via RIPAM. Blir aldri klarert RIPAM STAR av ATC, i stedet får jeg direct et random GM waypoint. Deretter forventes det at jeg skal kunne fly RIPAM1M, og jeg får videre beskjed om decend 6500ft to be leveled by ELRAT. Hvordan kan da ATC forvente at jeg skal være klar for en brå shortcut til ILS ved GM717 hvor i følge STAR kartet jeg skal være på FL120?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 "As real as it gets" De gir vektorer i virkeligeheten, da blir det vel bare mer real at vi gjør det på fs også da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Tror kanskje dere må sitte på klapp inn til OSL før dere kritiserer hvordan ting blir gjort! Hvor godt kjenner dere "kritikere" PMS? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Om du har started decend mot restriksjonene, så har du ingen problem med descend mot ilsen. Husk at på point merge så flyr en store deler av prossedyren i level flight,hele vifta, FL100-120, men med direkte routing så hopper en bare over porsjonen med levelflight, evt korte inn litt. Min påstand, ut i fra det jeg opplever i simmen iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Din påstand er helt korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Med andre ord jeg skal pent drite i FL120 som det står i kartet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Nei, det er ikke det jeg påstår i det hele! Om du planlegger og utfører descend i forhold til restriksjonene, som foreks FL120, så vil du ikke ha noen problemer om du senere får en direkte routing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Nei, du flyr de restriksjonene som ligger på STAR, FL 190, FL120, FL 100 avhengig av hvilken STAR du får, men disse punktene er så konservative at du da ligger 6-7000 fot under en normal profil inn til OSL. Ergo vil du ikke havne høyt dersom du får DCT et punkt på finalen. Den eneste måten¨å havne høyt er dersom du tidlig får DCT eks UVAKO, og deretter får vectors for en short cut inn på finalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otto A. Haaland Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Nå har nok jeg flydd ganske mye mindre enn mange av dem som er drevne her inne, men i min lille tid på vatsim med PM, har jeg aldri opplevd at jeg må drite i noen høyde eller fartssrestriksjoner på grunn av directrouting. Nesten overasket til tider over hvor greit det går... Er jo så til og med jeg klarer det :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Når du får DCT så trenger du ikke tenke på eventuelle høyderestriksjoner som ligger på den STAR du fløy i utgangspunktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Ja, unnskyld meg PK... hele 'ulempen' med point merge er man descender tidlig, og er level lenge iløpet av viften, så har noen startet descend mot et punkt på viften som har restriksjon på f.eks FL120, så får de en MEGET slakk descendprofil i det jeg sender dem til Merge punktet.. Helt motsatt av det du sier. Og grunnen til at vi først gir STAR deretter en direkteruting etterpå er at mange ikke er forberedt på punktene lenger fremme om de ikke har lagt inn STAR FMC enda. Dette er hensyn man må ta når vi har med hobby-piloter å gjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet. Håper virkerlig ikke det ennå er tilfellet. Vedkommende som spurte om jeg ikke skulle fly STAR "helt inn til ILS-en" fikk klar beskjed om at ABUBA var oppført som "Clerance limit" i STAR, med en mer enn direkte anntydning (på frekvens, og på norsk) om at vedkommende ikke hadde lest godt nok på prosedyrene. Vedkommende som poengterte at jeg var "noe lavt" da jeg litt etter å ha passert VEREV (RIPAM 1M) raskt nærmet meg FL120 (som var siste klarerte høyde) fikk til svar at jeg var akkurat så høyt som jeg burde være mht. restriksjoner i STAR (GM803 = FL100). Begge overnenvte eksempler viser etter min mening at angjellende flygeledere ikke har satt seg tilstrekkelig inn i prosedyrene. EDIT: Ser at Mangus Meese poengterer at prosedyrene i vrikerligheten blir fraveket. Det har jeg ingen problemer med (annet enn en og annen pilotfeil innledningsvis). Kritikken min går på flygeledere som helt åpenbart ikke har satt seg inn i hvilke restriksjoner som ligger i STAR dersom ikke flygelederen selv aktivt opphever restriksjonen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 16. september 2011 Del Skrevet 16. september 2011 Ok, jeg har misforstått og trekker tilbake det jeg har sagt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 Jupps, helt i orden det PK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 17. september 2011 Del Skrevet 17. september 2011 2 October, the time has come to test PMS Tenkt å bytte kjønn? Lykke til med det da.... Fra spøk til alvor... im in Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 29. september 2011 Del Skrevet 29. september 2011 Minner om denne, eventet er førstkommende søndag! ATC som er påmeldt eventet må huske å booke sine possisjoner, veldig få har gjort det så langt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
O85_ Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Mulig jeg kommer på som ATC. (hvis det blir noe ledig). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Ettersom jeg måtte trekke meg pga jobb, så er gnd ledig fra 15-17z og del ledig fra 17z-19z Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Jeg trenger en backup på w_twr. 5 timer i strekk synes jeg er litt mye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Sæther Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 "Minner om denne, eventet er førstkommende søndag! ATC som er påmeldt eventet må huske å booke sine possisjoner, veldig få har gjort det så langt...." nå ble jeg usikker her, men er det Lørdag 2.okt, eller Søndag 3.okt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Kan noen lage en loggfil av dette eventet i Euroscope og sende den på mail til meg? Helst fra en ENGM_APP posisjon eller 'høyere'. Om ønskelig kan jeg da putte sammen en liten timelapse etterhvert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Henriksen Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Espen: eventet er søndag 2. oktober, sjekk kalenderen pånytt Andreas: Eventet er 4 timer ikke 5, 17-21 lokaltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.