Gå til innhold

Ny tutorial til ngx 737 pmdg


Christian Berg

Anbefalte innlegg

Grei tutorial dette, ihvertfall for de av oss som ikke er så erfarne med 737, eller er vant med enklere og mer moderne fly, som MD-11... (:grin: )

 

En ting jeg stusser litt over. Jeg forstår det dithen av man skal sette IRS rett fra OFF til NAV, og så alignes den automatisk (ila tiden satt i menyen).

 

Ser ikke bort fra at det er mer normalt enn jeg tror, men syns det var litt rart og ikke særlig intuitivt. Så når bruker man da "Align"-modusen? :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går fra OFF til NAV er align-tiden satt til 10 min.

Tror ALIGN kan brukes til en "hurtig" align som kun tar et halvt minutt, om det ikke er tid til full align. Boeing anbefaler dog full align mellom hver tur. Eventuelt kan ALIGN også brukes om du trenger mer tid til å justere IRSen, f.eks. ved veldig nordlige/sørlige breddegrader.

 

Med forbehold om feil... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Men siden svarene ga flere spørsmål enn svar ble jeg nå nysgjerrig nok til å dra frem FCOM selv. Og der ser jeg at kapittel SP.11.3 sier at ALIGN brukes for "qucik-align".

 

(Edit: som jeg ser Geir G nå nevner, så jeg har bladd forgjeves :grin: )

 

Man setter den da på ALIGN, plotter inn posisjon i POS INIT på FMC, og så bryteren til NAV, og venter 30 sekunder på at align slukker.

 

Dog anbefales det full align (rett på NAV) dersom tiden tillater det.

Så da er det kanskje noe forskjellig om SOP tillater dette på quick turnaround, ettersom det tilsynelatende gir litt mer upresist resultat.

 

I min FSX SOP er det tillatt. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...