Benjamin Hennes Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hallo i huset godtfolk! Som dere ser i overskriften er denne tråden rettet litt mot Sivert Indergaard sin skrekk for VFR fly, og siden denne treningen var hans første på Vatsim så tenkte eg og Joakim Hagen at det var en knakandes god ide om å stille med hver våres VFR fly og ta noen TG`s på Værnes... Vi kom oss på frekvensen Kl 19.50 og kontakta tårnet og fikk clearance for Left Pattern RWY09 Og her kommer vel det dere alle har venta på: Screenshotsa :grin: Enjoy! Engine start er komplett og eg og Joakim gjør oss klar for Taxiing Og vi har begynt Taxiing mot Holding 09. Får en følelse om at vi nærmer oss RWY? Nydelig kveldsstemning i Trondheim denne kvelden! Første finale! Likte dette bildet Saying "Hello" til Jens Leo på nest siste final for dagen! Og der var vi nede for kvelden og 44 nye minutter kan bli loggført i boka! Her kan dere se bildet av galskapen vår :grin: Indergaard greide seg bra og alle sammen lever fortsatt! Takk for god kontrollering og for en bra tur, Joakim! Addons: REX2 UTEX Værnes X NSX_II Alltid gøy med respons! PS!! Eg har personlig fått samtykke som det heter på godt nynorsk og skrive om Sivert i denne tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Flotte bilete. Men det var ein voldsomt vid landingsrunde :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Flotte bilder! Jeg fløy selv landingsrunder med skolesjefen i flyklubben jeg er medlem i, og jeg fløy en veldig vid landingsrunde. Han sa at så store landingsrunder flyr man i 747, men det var ikke i nærheten av dette. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Heyheyheyhey! Ikke noe mobbing nå altså! Ville observere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Fine bilder Benny, og takk for trafikk. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Stangenes Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Nå er jeg overhode ingen ekspert, men dersom du flyr pattern hvor du til enhver tid kan spytte på rullebanen så flyr du feil. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og flere kilder viser en pattern som er ca 3 ganger rullebanens lengde. Downwind flys 1,5 ganger rullebanens lengde i avstand fra rullebanen. Logikk: Jo trangere pattern, jo færre fly får plass. Det er også en haug av piloter som hopper bukk over upwind delen av pattern. Meningen med upwind er å få god høyde, og få avstand fra rullebanen før du turner crosswind. Med andre ord skal du ikke turne left/right for crosswind før du har rullebanen godt bak deg (ca 0,5 ganger rullebanens lengde). Dette er jo også helt løselig sagt, for med korte rullebaner slår denne regelen feil. Asphalt rullebaner i Norge tror jeg fint kan kombineres med denne tommelfingerregelen. Husk at pattern er firkantet, og ikke sirkulær Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 2-3 nm har jeg lært. Så ble forundra når du sa jeg var for nær ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Takker for responsen, folkens Torstein: Det kalles Indergaard sin kontrollering :grin: Likte at vi tok breiare svinger som han skrev så fint på TS Takk for forklaringen, Stangenes! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Hvis jeg ikke tar helt feil er pattern på ENSI (Ski) der jeg flyr 1000 fot utenfor runway. Downwind leg skal da ligge ca 1000ft øst eller vest for RWY. Dog, dette er en liten stripe.. Forøvrig står det også i læreboka at dette er standard VFR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benjamin Hennes Skrevet 8. september 2011 Forfatter Del Skrevet 8. september 2011 Tror eg har fått med meg hva VFR pattern er no Noen mulighet å holde oss til Screenshotsa? :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.