Gå til innhold

Luftrom med andre regler iht RVSM inndeling


Eivin Stensø

Anbefalte innlegg

La oss si jeg ønsker å gjennomføre en charterflight fra Oslo til Kanariøyene. Jeg ser at jeg må velge en even FL fra Norge til Frankrike. Når jeg entrer fransk luftrom vil de ha meg på en odd FL fordi reglene for inndeling av FL endres fra øst/vest til nord/sør. Jeg vil også foreta minst en normal step-climb underveis for å spare fuel. Hvordan skal jeg file dette i flightplan? Skal jeg file den høyeste og opplyse om s/c i remarks eller file den første/laveste FL jeg vil cruise på og requeste høyere underveis. Jeg antar at det er det siste alternativet men spør likevel for å være helt sikker.

 

mvh

Den virtuelt flygende trønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. I FL-feltet i FSinn er det kun mulig å anngi en FL så jeg prøver meg på å file feks FL320 der og angi step climb og overgang til odd FL over Frankrike i remarks-feltet. Så får jeg bare krysse fingre. LOL

 

EDIT: Jeg tar opp begge problemer. Både step climb pga fuel burn og overgang til north/southbound RVSM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f. eks file F340 som init crz høyde, og så bruke PUNKT/N0450F350 i flight plan for å vise at du vil ha step clb/des der og der.

 

Slik som denne flight planen hentet fra Norwegian for en måneds tid tid siden fra ENGM til LFMN:

N0459F380 TOR UP615 ARTOR P615 AAL/N0460F370 P615 ALS/N0455F380 P615 ALASA UP615 LBE/N0459F370 UL126 WRB UN850 DEGAD/N0443F290 UN850 EVANO/N0403F280 UZ185 BORDI

 

 

Som du ser her så vil du fly på en even flight level ned til AAL, odd til ALS, opp igjen til even level mot LBE og derfra odd resten av veien til LFMN.

 

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok om du veit kva punkt du skal steppe på Litt upresist av meg i mitt svar

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å la FMS regne ut punktet for s/c men jeg vil tro at jeg skal klare å bruke punkter på ruta også iom at jeg vet hvor mye drivstoff den bruker på cruise. Jeg tenker jeg requester ny høyde av ATC når jeg nærmer meg den grønne s/c på ND og lar det være med det. Hvis ikke det kreves at jeg angir punktene for s/c i forhold til bestemt fix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f. eks file F340 som init crz høyde, og så bruke PUNKT/N0450F350 i flight plan for å vise at du vil ha step clb/des der og der.

 

Det er nok en enda bedre ide. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg filer det riktig da. Hva står "N0460" for i "AAL/N0460F370"? "F370" står vel for flight level 370

 

Men gjelder dette også for s/c basert på optimal høyde eller for endring av FL pga mag hdg/RVSM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppar in lite sent men ville bara kommentera på en sak.

 

RVSM= Reduced Vertical Separation Minimum, det innebär att man mellan FL290 och FL410 minskar separationen från 2000ft till 1000ft för flygplan som är utrustade och godkända för RVSM.

 

Anledningen till att höjden ändras är för att Frankrike använde NODD SEWEN (North ODD South EVEN) när t.ex tyskland amsterdam etc använder EODD WEVEN (East ODD West EVEN).

 

Frankrike (och även italien om jag minns rätt) har mest trafik i nord/sydliga riktningar medan majoriteten av länderna i europa har mest trafik i väst/östlig riktning. Detta är anledningen till skillnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig det Johan. Italia har vel også implementert SODD NEVEN ja. Spania og Portugal har også SODD NEVEN

 

EODD WEVEN:

 

Mag hdg 360-179 Odd FL

Mag hdg 180-359 Even FL

 

SODD NEVEN:

 

Mag hdg 090-269 Odd FL

Mag hdg 270-089 Even FL

 

Av og til oppgis airwayene med FL som bryter disse reglene så man må passe på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...