Gå til innhold

737 MAX


Mats Ruste Holen

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals
B-åååring

 

Skulle nesten tro at det hadde vært litt større designforskjeller etter alle disse årene, men neida.

Samme 707 skroget som vanlig

 

Du vet at B737 er verdens mest solgte og produserte kommersielle flytype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til at de ikke har endret på designet til 737 MAX i forhold til 737NG har med sertifiseringen å gjøre. Når Boeing utviklet NG endret de på såpass mye på flyet at de såvidt fikk sertifisert flyet som en 737. Altså, de slapp å sertifisere et helt nytt fly, og slapp unna med en kortere sertifiseringsprosess. Når de nå gjør ytterligere endringer har de allerede "brukt opp" det meste mellom Classic og NG, og MAX får kun små designmessige endringer som bla nye motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke begi meg inn på noen lang generell Airbus vs. Boeing diskusjon. Men bare konstaterer alle de gangene jeg har fløyet dem at jeg syns Airbusen virker noe større og lysere inne, støyer litt mindre og ikke minst virker å ha en arbeidsplass til damene og herrene som besitter plassene 0a og 0b som også virker å ha det noe mer romslig enn konkurrenten(e).

 

Har hatt mang en flott tur med 737, men sånn generelt virker kabinen her litt trangere, men også at støynivået er litt mer påtagelig. Mer støy og dårligere plass syns jeg også ganske tydelig går igjen fremover i cockpit hos flygerne.

 

Men, for å bruke ord som ståpels og flyporno som jeg ser av og til går igjen her inne, så var faktisk ikke disse så evigheter unnå undertegnede når jeg igjen nå igjen (lenge siden sist) får lese de fantastiske forkortelsene til franske SNECMA i jetmotorrelasjon. Som vel mange vet stod disse sammen med Rolls Royce på 60-tallet (!!!) med resultat et produkt ved navn Olympus 593 som ble hjertet og de enorme drivkreftene plassert x4 i det på 1960- og 70-tallet byggede mest framadrettet tekninsk, datidens mest geniale og gjennom aller tider vakreste og raskeste flymaskin for vanlige mennesker og som for meg i hvertfall alltid vil stå som noe av det aller største som menneskeheten gjennom hele aviasjonshistorien noensinne har produsert og holdt i luften i decienner etter decienner. :)

 

DSC00346a.jpg

 

04418861a.jpg

 

Sorry folks at jeg skjærer noe OT, men klarte bare ikke å dy meg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant Halvdan!

 

Men ikke lenge siden jeg sist leste om dette (det er det aldri..), og jeg mener det var omvendt; at selve motoren kom fra Bristol/Rolls R, mens SNECMA sto bak krimskramset rundt, som det fantastiske inntak-systemet, "buckets", variable dyser, det koselige leirbålet bak, ol. Uansett, krimskramset var vel kanskje det mest imponerende med hele fremdriftspakken, og det kan også tenkes jeg tar feil. Genialt var det i alle fall, og noe større enn bare aviasjonshistorien! :D

 

 

Romslighet vet jeg lite om, men ut fra hva man ser i cockpit og leser om systemer i simulatoren så fremstår NG 20 år eldre enn A320 i mine øyne.

 

Men ble litt nysgjerrig på dette med sertifisering som Martin S nevner. Var det sånn sett en stor forskjell på overgangen fra 747 classic til 400 vs 737 classic til NG? Syns i grunn den cockpiten (747-400) virker betydelig mer modernisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...