Gå til innhold

kart


Christian Berg

Anbefalte innlegg

Brukte navigraph en god del før, men så røyk jeg på en smell som Mr Hagen tydligvis har gjort også :grin:

 

Under 2kr for flotte/lett leste kart for en flyplass synest jeg ikke er ille. Om en flyr for foreks VNAS så blir det i tillegg veldig realistisk siden navigraph nDac karta er veldig like med de Norwegian bruker (samme source)

 

Man velger selv hva man legger penger i, personlig liker jeg at alle kart har samme design og man slipper å gjøre seg vant med det forskjellige land sine aip kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet meg den nDac greia nå. Veldig praktisk og fin å bruke, oversiktlige og fine kart osv, men de er ikke heeelt up to date. Har siste versjon av ENGM-kartene installert nå, men de "nye" SID'ene som kom nå med AIRAC 1108 fra 01L og 19L har de ikke fått med. Mulig de ligger en AIRAC etter når det gjelder kartene?

 

Men nDAC kan anbefales uansett! :) Takk for tipset om å ta backup, Joakim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er veldig fersk med dette, men lurer på en ting, jeg ønsker fly fra gardermoen, til tromsø, som trening (pmdg ngx 737-800). Jeg bruker vroute og https://www.ippc.no/norway_aip/current/main_no.html

 

Jeg fikk da route:

ENGM-NUVSA-ADUSO-MIRVU-RBU-MERAK-NUTKO-PODUB-EVD-ANDOR-SJA-ENTC

 

SID ut fra ENGM = NUVSA6B med tranfer alt på 7000 fot

 

STAR inn til ENTC = SJA7M

 

Så kjem spørsmålet, skal jeg ikke ALLTID legge til 1000 fot på høyden til transfer i approuch enden av flight?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes regler for ALT :D

 

Her finner du diverse sider for ulike land, deriblant AIP. Skal du gjøre det billigst mulig kan du like gjerne bruke AIP, siden AIP er likt oppbygget for ALLE land, og siden alle innflygingskart er basert på AIP. Imidlertid vil du ikke få selskapenes egne restriksjoner i AIP (som f.eks. krav til sikt).

 

Har du som mål å gjøre ting så virkelig som mulig så vet jeg ikke om noen som bruker AIP til virkelig (instrument)flyging; men det mulig at det også finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du KAN gjøre er å høre om NAK Shop (nå Pilotbutikken) i Oslo har noe kart liggende inne. Jeg og Kim kjøpte noen gamle Jeppesenkart der en gang og har de fortsatt. Artig å bruke de kartene SAS brukte før. Layouten er identisk men SAS sine egne restriksjoner kommer ikke med på general Jeppesen plates da. F.eks Kirkenes, Alta, Banak er typiske plasser der jeg husker det var restriksjoner, sikkert på masse andre plasser også.

 

Komplette kart for hele Norden ble kjøpt for 900 kr i okseskinnperm og er jo litt artige å ha med når man "ferdes i flymiljøet" må jo sies : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...