Gå til innhold

Hva er dette for noe?


Christian Kråkenes

Anbefalte innlegg

Mads, om du ikke kan gi han ett bedre svar, så stenger du vel heller bare igjen.

 

Mener det skal være inntaket til RAM luften, er ikke helt sikker. Men skal sjekke opp dette i morgen. Stay tuned.

 

Ram air bruker man for å kjøle ned heatexcangers, legger ved to linker slik at du kan se litt på bilder samt litt tekst slik at du kanskje blir litt klokere på det?

 

Edit 1----------------------------------

"The "Ram Air Inlet" is a small scoop, generally located on the "Wing to Body Fairing." Nearly all jetliners use a modulating door on the ram air inlet to control the amount of cooling airflow through the primary and secondary ram air heat exchangers.

To increase ram air recovery, nearly all jetliners use modulating vanes on the ram air exhaust. A "Ram Air Fan" within the ram system provides ram air flow across the heat exchangers when the aircraft is on the ground. Nearly all modern fixed-wing aircraft use a fan on a common shaft with the ACM, powered by the ACM turbine."

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_Control_System

 

Edit 2---------------------------------------------------

http://www.b737.org.uk/airconditioning.htm#Ram_Air

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er RAM Air intake som Kai sier

 

Det brukes for og øke det statiske trykket til motorene, uten at jeg går dypere inn på det.

 

I lufta måler vi to (tre) trykk. Statisk, Dynamisk og forøvrig det totale trykket.

 

Dvs, hvis farten til flyet øker vil det dynamiske trykket avta mens det statiske trykket øke. Det har en positiv effekt på motorene, ettersom trykket/hastighten øker.

 

Ga det noe mening?

 

Her er det noe jeg må lese på, for dette hadde jeg missforstått!!!! Vi setter over til Tor Strengehagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads, det har kanskje litt mer med at når folk kommer med sånne svar, så orker ikke folk til slutt å spørre om noe som helst da man bare blir linket opp i hytt og pine, eller får beskjed om å sjekke ut selv.

 

Hadde vært fint om vi la denne diskusjonen død, slik at ikke tråden blir ødelagt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da det er ram air door for heatexchanger, men Alexsander, det har ikke noe som helst med motorene å gjøre.

Vel ja og nei, denne luften er med på å kjøle avtapningsluften fra motoren. Luften som brukes til cabin press,air-conditioning. Ville nok blitt veldig varmt ombord uten denne kjølingen sammen med kjøleturbinen.

Ram air door brukes til å kontrolere air flow gjennom heat exchangerene. Ram air door lukker en egen dør under t/o og landing for å hindre snø sørpe og vann å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...