Lars K. Rønes Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 [video:youtube] Ante ikke at det var "lov" å gjøre slik. Jeg har hørt at en av grunnene til at dette ikke er anbefalt er at motorene står i fare for å suge inn eksos-luft, og at det kunne potensielt skade motorene.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor-H Bergseng Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Sikkert andre som har mer peiling en meg, men mener jeg har hørt at det er de med lavtstående motorer som ikke kan foreta "powerback" correct me if i am wrong, siden de kan suge inn alt mulig dritt på tarmac. Tor-Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 DC-9 og MD-80 serien er faktisk sertifisert til dette. Grunnen til at andre fly, slik som 737 etc ikke kan gjøre det, er at motorene står så lavt at rusk og slikt da kan suges inn i motoren. Eksosluft er ikke skadelig for motoren i den forstand. Den kan få noen % mindre oksygenrik luft i værste fall, noe som bare vil føre til effekttap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Det er rett at noen maskiner er sertifisert til å gjøre dette. Noe annet er at de aller fleste lufthavner har forbud mot dette pga støyproblematikken. Noen lufthavner har til og med begrensninger i bruk av trust-reverser ifm oppbremsning visse tider på døgnet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Som f.eks Gardermoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 11. juli 2011 Del Skrevet 11. juli 2011 Noen lufthavner har til og med begrensninger i bruk av trust-reverser ifm oppbremsning visse tider på døgnet... Det gjelder etterhvert de fleste flypasser at det kun er "idle reverse" som gjelder etter landing med mindre det kreves mere av sikkerhetsmessige hensyn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Ikke pushback men Powerback. Brukes kun i spesielle tilfelle. Siste gang jeg ba en om å gjøre Powerback var når pushback sjåførene streika på CDG. Hadde en MD-83 på remote parking. Sjåførene fra ADP blei litt lange i trynet da de så maskinen rygge ut. Prosedyren står beskrevet i AOM. Note: Before applying reverse thrust, place both feet on floor. Lol. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Regner med det samme gjelder når man skal stoppe? Sette idle thrust og ikke trampe ned bremsen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus Wennevold Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Regner med det samme gjelder når man skal stoppe? Sette idle thrust og ikke trampe ned bremsen? For de som har prøvd DC10 hos oss (NSC), har nok erfart at man skal sette thrust til idle før man tramper ned bremsen. Hvis ikke løfter nesa seg mange meter til værs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.