Gå til innhold

Litt nytt om Flight.....


Gunnar Fidjeland

Anbefalte innlegg

Dette med at Microsoft kommer til å lage en egen butikk for addons, tror jeg ikke at hverken Aerosoft, Wilco eller andre publishing hus syns noe særlig om. Det vil nok bli en stor splittelse i dette markedet og det er virkelig synd for oss forbrukere. Men vi får jo se. Aerosoft har skiftet fokusen mot X-plane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aerosoft har skiftet fokusen mot X-plane.

 

Stor forskjell på "skifte fokus" og begynne og "lage scenery" til X-Plane i tillegg til FSX\\FS9. Ser ingen grunn til å svartmale situasjonen mer enn nødvendig.... :/

 

Tror FS9 blir "faset ut" etter hvert og det bygges sceneryer for FSX og X-Plane.

 

Bare mine tanker.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen svartmaling her i gården. Bare stadfester det som er sagt fra MS.

Alt det er greit at vi vil fortsatt se utvikling av addons til FSX, men hva med MS Flight da?

Skal Microsoft få "monopol" på addons til denne gjennom sin egen "butikk"?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god ting det vi har fått til i dag - at vi kan kjøpe add-ons til vår favorittflightsim fra andre selgere enn MS. Det er likevel er ganske spesiell greie dette her. Det finnes vel nesten ingen andre spill hvor produsenten tillater andre selskap å hekte seg på platformen og profittere slik det gjøres ifht flightsim fra MS. Hvis produsenten selv har mulighet til å lage sine egne add-ons, er det antakeligvis mest logisk ifht business sense å tjene penger på dette selv. Med mindre man inngår en gullkontrakt med et annet selskap selvfølgelig.

 

Hva jeg selv ønsker: En simulator som lages så bred og god som mulig og legger mest mulig tilrette for at andre selskap kan lage add-ons - ganske likt slik det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Da blir det vel slutt på alt som heter freeware til Flight. Tror MS gjør seg selv en bjørnetjeneste her, hvis det blir slik at de skal ha full kontroll.

 

Flott at man har alternativer. X-plane 10 ser ut til å bli meget bra. Men med dagens maskinvare, så kan vi bruke FSX i lang tid fremover også.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter det jeg forstår, så er FS9 og FSX solgt (+ piratkopiert) i et relativt stort antall. Utfordringen er at en stor del av kundemassen ikke har kjennskap til Carenado, ORBX, Aerosoft, osv., hevdes det.

 

Det antydes derfor at når du er inne i Flight, kan du velge f.eks. "Tilleggsprogramvare" (eller noe i den duren) fra en meny - som da skal medføre at også et stort(?) antall uvitende simmere vil havne rett inn i gottebutikken. Poenget må jo være økt salg. Og økt salg kan føre til flere addon (muligens laver priser?). Isolert sett er jo dette positivt.

 

Velger f.eks. Carenado å gå inn på denne løsningen, vil installasjonsprosessen gå gjennom Microsoft og "integreres" med Flight på en slik måte at produktet blir verifisert av MS (kompatibelt), installasjonen er enkel og smertefri, backup av til enhver tid gjeldende "Flight+addons" (personlig oppsett), alt på en plass - og ikke minst - en større utfordring for piratene. Tanken er god, men jeg er svært skeptisk til konsekvensene det kan medføre.

 

Det som kan tale mot en slik løsning - er at et stort antall simmere på verdensbasis ikke har tilgang/eller så dårlig nedlastningshastighet fra nettet, at det ikke er praktisk gjennomførbart. Og da vil jo MS miste potensielle kjøpere.

 

Nettopp derfor kan det være rimelig å anta en valgfri løsning. Ny løsning eller tilsvarende slik vi har det i dag?

 

F.eks. den uavhengige utvikleren ORBX skriver i sitt "Orbx official statement": - "We are 100% committed to releasing content for this new platform, in whatever guise that may be; of that you have our promise. [...]. We're committed to Microsoft Flight Simulator X, and any new MS platforms whatever form they take. Nothing less, nothing more." ORBX skriver ikke dette uten at de sitter på nødvendig insideinformasjon om Flight og ser positivt på framtiden: - "Of course we're excited and enthusiastic about the new platform."

 

Har ikke hørt rykter om at dette systemet skal utelukke utviklere som velger å stå utenfor. For da driter MS skikkelig på draget. Men foreløpig blir dette bare spekulasjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne løsningen vil jo på mange måter sette Aerosoft, Simmarket, flightsim.no og andre salgssteder på gata. Microsoft ønsker nok med dette en del av fortjenesten i salg av addons og det kan jeg tildels skjønne. Men om dette vil gange det hobbyen på lang sikt gjennstår å se. Men det vil nok være muligheter for utviklerene og selge igjennom MS og nå ett adskillig større markedet. Bra for utviklere, ikke så bra for nettbutikker som selger addons. Uansett blir det spennende å se hva MS Flight til slutt blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare for nettbutikkene å tilpasse seg markedet det Fred. De må selge f.eks. hardware tilpasset FS miljøet og f.eks. kurs matriell som DVD'er etc. Men som du sier, så forsvinner nok add-ons vekk fra butikkhyllene da vi forbrukere finner dem på et sted istedenfor på mange forskjellige hjemmesider, deriblant på useriøse sider hvor man enten mister penger for ingenting eller får add-on til ingentingen som du og jeg har betalt allerede mye penger for fordi tredjeparts leverandøren prøver å dekke opp evt. tap de har av ulovlig nedlastning.

 

Selv ser jeg frem mot Flight hvis den er slik det sies å være, at den er tilpasset dagens maskiner istedenfor morgen dagens maskiner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Microsoft få "monopol" på addons til denne gjennom sin egen "butikk"?

Konkurranse-hemmende utvikling og monopol-tilstander er jo i alle fall det Microsoft gjør aller best, og et fagfelt de behersker bedre enn noen. Så ville ikke bli sjokkert om de nå vil ha sin del av kaka, og vel så det...

 

Windows LIVE er noe svineri og malware jeg gjerne skulle vært uten, og "kvalitetskontrollen" vi skal få gjennom dette har jeg liten tro på. Hvis de er bekymret for stabilitet kan de heller bruke energien på å fikse sine egne ting, frigi tilstrekkelig dokumentasjon, og la Aerosoft, PMDG, osv, stå for egen bug-fix. Noe de erfaringsmessig gjør uendelig mange ganger bedre enn Microsoft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heller ikke visse addon "formidlere" så gode at det gjør noe til å utgi scenerys som er bugfrie, og raske nok. Det finnes alt for mye ubrukelig skrot i både pay og freeware markedet. Det hadde ikke gjort meg noe om Flight ikke godtok f.eks dårlige 3D modeller, eller gampedigre texturer. En quality checker hadde kanskje vært noe...som ikke slapp inn dårlig utviklede scenerys. Men blir det slik at MS skal lage alt selv, blir det nok kjedelig av utseende, og da må jeg finne en annen sim å lage scenery til. Men håper uansett de tar litt mer kontroll over hva for slags rask som kan importeres.

 

Jeg håper også MS klarer å levere flyplasser som ikke har vann inn på flyplassen. Hva nytter det vel med all verdens flotte bygninger, når flyplassen likevel er herpa??

 

Blir det slik at jeg må ha nett til alle tider for å bruke simmen...sier jeg goodbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Ny fysikk motor for oss seriøse flysimmere

* Ny direkte download/install eliminerer fysiske setup disker

* Nytt sikkerhetssystem eliminerer activation, serialkeys og ulovelig kopiering, alt skjer i nettskyen også for 3 parts utviklere noe som elimnerer piratvirksomhet for dem også.

* Designes for dagens maskinvare og ikke morgendagens.

 

Litt av ryktene som ble levert i et brev til 3 parts utviklerne hos Flight1.com

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det slik at jeg må ha nett til alle tider for å bruke simmen...sier jeg goodbye.

 

Håper det vil bli bra mulighet for å spille offline. Det har mye å si for mitt bruk.

 

Offline modes har jeg heller dårlig erfaring med, spesielt Steam. Håper LIVE er hakket bedre på det, selvom jeg nå ikke har så mye problemer med Steam offline. Men MS Flight blir vel LIVE-avhengig?

 

Uansett hvordan løsningen for add-ons blir, håper jeg det blir bra og enkelt, også om man er nødt til å laste det/installere det på nytt med tanke på formatering og reinstall.

 

Men det aller viktigste er vel at det blir laget for "den dagens" hardware. Jeg er lei alt FPS snakket fra FSX :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offline modes har jeg heller dårlig erfaring med, spesielt Steam. Håper LIVE er hakket bedre på det, selvom jeg nå ikke har så mye problemer med Steam offline. Men MS Flight blir vel LIVE-avhengig?

 

Nei, nei og atter nei ser man på multiplayer og vatsim/ivao slik vi kjenner til det i dag.

 

Cloud basert MS Flight betyr bare at man ikke får kjøpt produktet som DVD (boxed version) slik vi kjenner til allerede. Alt som skjer er at man får lastet ned produktet og installert det på disk de nødvendige tingene man trenger for å kjøre produktet, alle install filene ligger på nettskyen slik at vi som sluttbruker skal slippe å installere, kopier osv..

 

En stor fordel mener nå jeg, særlig om man er flink til å miste cder, regnummer osv.

 

Alle 3parts utviklere som aerosoft vil også slippe produksjonskostnader, shipping kostnader med frakt av boxed version til kundene sine.

 

Dermed elimnerer man piracy også.

 

Ser frem til å høre mer om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er helt greit at MS gjør det slik. Apple driver jo kun med slike ting gjennom iTunes og alskens annet i-idioti, så hvorfor skal ikke MS få lov?

 

Hvis MS klarer å gjøre dette på en god måte slik at det blir kvalitet på tingene som selges gjennom MS sin kanal vil jeg bli kjempefornøyd, og at tredjepartsutviklere vil få muligheter til gode avtaler gjennom denne salgskanalen. Altfor mange som har blitt "lurt" av dårlig add-ons opp igjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke helt måten det høres ut som de har tenkt; med en felles butikk i simulatoren. Som Fred er inne på, vil de fryse ut selgere av addons og gi et dårligere utvalg og kvalitet.

 

På den annen side er vel dette et triks fra MS sin side for å få simulatoren ut til alle slik at alle som flyr har tilgang til alt. Dette vil jo gjøre hobbyen vår mer kommersiell...Om det er bra eller dårlig vet jeg ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer kommersiell er ofte synonymt med kjedeligere. Jeg vet i alle fall dette: Kommer ikke til å lage 30 flyplasser (kommende AoN), på nytt. Så blir det ikke forholdsvis enkelt å overføre flyplassene, vil det gå samme vei som med NA, full stopp...og FSX vil få et forlenget liv. Eller man hopper over til X-Plane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er helt greit at MS gjør det slik. Apple driver jo kun med slike ting gjennom iTunes og alskens annet i-idioti, så hvorfor skal ikke MS få lov?

Jeg mener mye av grunnen til at Apple kan holde på som de gjør, bla med sinnsvak produktlåsing/lock-in, er at de er en minioritet. Det innebærer at de kan slippe unna med langt mer forbrukerfientlig fjas enn Microsoft kan, dersom de ønsker det.

 

Uansett dreier det seg ikke om å "få lov", men hvorvidt vi liker det eller ikke, samt i hvilken grad det vil passe for FS-sjangeren der bruker-samfunnet er en vesentlig bidragsyter for tillegg og modifikasjoner. Jeg ser noen ganske klare fordeler og ulemper slik det har blitt presentert, men totalvurderingen vil jeg for egen del vente med til jeg har sett/prøvd produktet. Altså jeg vet allerede nå at jeg ikke liker LIVE, men Flight kan jo for all del likefullt bli så god at jeg lett ser gjennom fingrene med det...

 

Min største skepsis handler vel om Microsofts intensjoner, og er basert på hva de historisk sett har gjort, og gjør. Eksisterende LIVE-titler jeg har tilfører overhodet ingenting positivt for min bruk, det er bare enda en potensiell feilkilde og resursbruker som spamer meg ned, og som prøver å prakke på meg alle de halvdårlige LIVE-programmene, maser om updates, osv. Sikkert fint for noen, men jeg kunne greid meg fint uten. :)

 

Når vi først snakker om Apple, så er jeg personlig ikke så begeistret for deres modell, men noe de faktisk (i alle fall så vidt jeg kan bedømme) gjør bra, er kvalitetskontrollen. Man er temmelig rigid låst og styrt, men til gjengjeld fungerer ting som det skal.

 

Jeg syns det er vanskelig å finne gode eksempler på at Microsoft gjør det særlig bra på dette, og om drivere har WHQL-godkjenning, spill er LIVE, eller maskiner er Vista-Capable har tilsynelatende betydd lite for kvaliteten. Det er jo bare å se på FSX, så ser man nivået på kvalitetskontrollen, samt interessen for å rette opp i feil, ganske så tydelig.

 

Overbevis meg gjerne om noe annet, men jeg tror dette i realiteten handler om;

 

* Lisenshåndtering - vanskeligere pirat-kopiering

* Kontroll og inntekter fra 3 partsutviklere.

* Markedsandeler - Eksponering av Windows LIVE. (Microsofts viktigste våpen i kampen mot Google, STEAM, SONY, Mozilla, Dropbox, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg få lov å minne dere om at Aerosoft er mest ett distribusjonshus som selger andre utvikleres software, kun en liten del av det som selges der er utviklet av Aerosoft dem selv. Og når MS ønsker å gjøre det samme gjennom "shoppen" i Flight mot utviklere faller vel AS imellom to stoler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ja det er kansje helt greit at det taes kontroll over hva som selges hvor og at det faktisk fungerer mot det som er intensjonen. Jeg ser ingen røde flagg med dette, tvert om, kansje man slipper all dritt softwaren som egentlig ikke er verdt en dritt noen ganger? jeg tror vell egentlig at det bare er slik det blir. Det skal no bli artig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på akkurat hvordan dette blir gjennomført.

 

Har litt vanskelig for å se for meg at det kommer til å skje, men hvis alt skal lukkes og slukkes slik at ingenting som ikke er validert og godkjent av MS LIVE-systemet kommer inn i Flight, så betyr jo det samtidig kroken på døra for all freeware, all egenutvikling. Et slikt scenario ville jo vært trist syns jeg, og vil ville i praksis sitte med Default ENGM 5 år etter utgivelsen, om man skal bruke FSX som eksempel.

 

Dersom det derimot ikke blir lukket og låst mot freeware og egenproduksjon, så vil det heller ikke fungere etter hensikten ifht dårlige addons. Da vil det ikke være en stopper for useriøse aktører, men en salgskanal inni simmen, med større kommersielle aktører som har råd til å betale Microsoft for test og godkjenningen og være en distributør, og en annen utenfor simmen, der de entusiast-produserte tingene kommer. Som kjent er det ikke helt uvanlig at det er små entusiast-drevne prosjekter som faktisk er best.

 

For å si det sånn, så tviler jeg på at vi midt inni (den ganske korte) listen over Live-distributører, med Ubisoft, EA, Atari, Sierra, eller Warner, plutselig vil finne vår alles Andrew T.

 

No offense Andrew :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...