Gå til innhold

Hva sier pilotene ......737 -300 eller 737 -800 ?


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Hva foretrekker Norwegian pilotene ?

Kan tenke meg at de fleste ønsker den nye og mer teknologiske 737 800 under en arbeidsdag , eller er den gode gamle arbeishesten 737 300 å foretrekke for noen av pilotene?

 

Hva fordeler /egenskaper har 300 i forhold til 737 800 ?

Noen som har hørt hva erfaringer gutta i Norwegian har ..... eller blir det uff....nei en 300 i dag :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og, Per.

Rorutslagene på en 800 kontra 300 blir kraftige, og 800 er dermed veldig sensitiv på bevegelser i sterk vind. Men som du også sier, størrelsen har jo en del og si. Lettere å få plassert ned og bremsa opp en 300 på en kort og glatt nordlands-bane enn å ta 800'en under samme forhold.

 

Som nevnt så vil 800 med sitt flight control-system benytte seg av air speed brake under roll-bevegelser. (Har ikke noe underlag for dette her og nå, så husker ikke helt om 300 har det samme. 800 bruker dette iallefall i mye større grad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden tekniske feil er ikke proporsjonalt med alder på flyene... vi har mange rare ting som skjer med splitter nye fly også mens de blir innkjørte.

 

Hvis du prøvde å si at -300'ene til Norwegian er gamle maskiner som SAS kvittet seg med, så er ikke det tilfellet... SAS har aldri brukt -300'er... og de har for såvidt selv strukket seg langt mtp på hvor gamle MD'ene ble.

 

Holdes flyene i god stand og taes godt vare på, så holder de veldig, veldig lenge...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gamle maskiner rundt forbi i mange "respektable" selskaper... -400 og -500'ene kom fra Braathens, og flyr fortsatt godt de. Lurer på hvor gamle BA's eldste maskiner er... ser mange -400'er her på Gatwcik som ser skrøpelige ut fra utsiden, men utseende kan bedra!

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har vært gift noen år vet jo at utseende kan bedre, så jeg er helt enig med deg Torbjørn. :)

 

Ellers må jeg si at jeg syntes det er greit å sitte på med en -800, men den lager mye mer støy enn en -300. Syntes det skramler og ramler i alt av bevegelige deler, og det at farten er høy ifm landing gjør det til en mindre behagelig opplevelse enkelte ganger. Personlig ville jeg nok valgt en -700 om jeg kunne valgt hver gang jeg skulle ut og fly... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et spørsmål om preferanser. Avinoikken er helt klart mye bedre på NG-serien, men CL-serien tilbyr jo et fly med litt eldre systemer der det bl.a. under manuell flyvning kreves litt mer "ratting" for å få ting bra. Sammenligner du de eksakte typene 300 mot 800 så handler det jo også om vekt- og størelsesforskjeller, som tidligere nevnt her.

 

Bottom line, NG-serien er i mange tilfeller "bedre" når det kommer til avionikk og styresystemer, men om du spør om pilotenes preferanser så skal du nok ikke se bortifra at det er en del "old-school"-piloter der ute som foretrekker at ting er litt gamledagse. Synd vi har et minimum av grisepiloter her inne, hadde vært interessant å fått noen tall på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så skal du nok ikke se bortifra at det er en del "old-school"-piloter der ute som foretrekker at ting er litt gamledagse. Synd vi har et minimum av grisepiloter her inne' date=' hadde vært interessant å fått noen tall på det.[/quote']

Antar ut fra kontekst at det må være piloter fra en bestemt epoke, flytype, selskap, eller noe sånt, men hva er/betyr egentlig en "grisepilot" ?

 

 

 

Flying_Pig.jpg

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing 737 går vel under navnet "gris" eller "smågris" ,så da er det vel en Boeing-pilot.

 

http://forum.flyprat.no/archive/index.php/t-45660.html

 

Og fakta fra Wikipedia:

Begrepet oppstod gjennom en karikatur av en 737 fremstilt som en gris, i fagforeningsbladet til den norske pilotforeningen i SAS. Kallenavnet spredte seg som ild i tørt gress.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...