Gå til innhold

Hangar brøt sammen på Kjeller, minst 6 fly ødelagt


Dag Akselsen

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Kristoffer Fredriksen:

Får håpe forsikringene er i den fulleste orden nå da!

 

Jeg har hørt rykter om at det samme har skjedd i Drammen, stemmer dette?

Det kan jeg bekrefte ja.. dessverre... 5 fly er innesperret der. Skadene ser ukjente ut, hangaren er ustabil kommer nok mere info i morgen.

Sjekk dfk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare håpe at det ikke blir avkortniger i forsikringsutbetalingene hvis det var snøen som var årsak. Er jo slik at eier skal hele tiden passe på og sørge for at at farlige snømasser skal fjernes. Forsikringsselskaper elsker jo ting som gjør at dem slipper billigere unna.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Dag Akselsen:

Både på Hokksund og Kjeller var årsaken for mye snø på taket.

Nåja.. I Hokksund sitt tilfelle så tror jeg ikke den hangaren var bygd for snø i det hele tatt... Taket er jo tilnærmet helt, mens veggene ligger strødd utover.

 

Hva er de veggene der laget av? Leca?? Det er ihvertfall blokker, for veggene er ikke knust men fordelt utover i sine respektive byggeklosser.... ....og sånn bygger man ikke en vegg uten avstivninger på begge sider...

 

Det bygget der ble nok bygd på dugnad, og ikke av proffesjonelle... Vegger som skal bære et så stort tak bør være av armert betong eller annet med stål i, ikke legoklosser uten avstivning...

 

En billig hangar som plutselig ble dyr, eller hva? "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med snø på taket på klubbhangaren til Værnes flyklubb iallefall, hangarduken blåste bort for noen år siden, og det er kun skjelettet som står igjen. Det er forøvrig lite med snø her også.

 

Værnes Flyklubb har ennå ikke fått siste fly operativt etter vinden herja der, så det kan nok ta en stund før de berørte flyklubbene sørpå er tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Steffen Andre Hustveit:

Kanskje en ide for de fleste flyklubber og sjekke taket på sine hangarer og holde det lett for snø ..?
"[blink]"

Nå snødde det jo noe ekstremt lørdag og natt til søndag da...og det er vel kanksje ikke det første du tenker på når du står opp og titter ut og ser at huset ditt ligger under tre-fire meter med snø, at ja nå må jeg ned på Kjeller og fjerne snø fra taket på hangaren der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Nå snødde det jo noe ekstremt lørdag og natt til søndag da...og det er vel kanksje ikke det første du tenker på når du står opp og titter ut og ser at huset ditt ligger under tre-fire meter med snø, at ja nå må jeg ned på Kjeller og fjerne snø fra taket på hangaren der...[/QB]

ååhh.. kloke Fredrik .. Du har så rett så rett "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hangaren som raste sammen på Kjeller ser ikke ut til å være konstruert for å tåle mye snø. Det ser ut som om det er for få stenger blant annet. Mange meters mellomrom. Visst den blei kjøpt brukt fra Florida, så sier vel det sitt.. Ser ut som Leca blokker på den murhangaren til Hokksund jah.. Grusomt kjipt ass.. Jeg har akkurat vært på Lunde opg fjærna snøen på taket på hangaren der... når er vel 90% av snøen borte... Enormt med snømengder.. Må være noen tonn hvertfall.

Sørgelig å se at LN-BDX er knust. Det flyet har liksom hele tiden vært "fovoritt flyet" mitt, da det fløy mye på ENSN for noen år siden. Den Har flydd mange timer... dessverre også den siste... ser det ut som "[Forvirret]"

Dekker forsikringa kun hangaren, eller dekker den flyene inni også??

Forvent stive priser på flyleie neste år. Forsikringspremiene vil garantert gå opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja.. Hørte det akkurat på P4's nyhetsmagasin.

Visste de noe om årsaken? Kan jo hende at taket har kollapset under for mye snø (dårlig brøyting?) men hva vet jeg "[stikk

 

Skikkelig trist for klubben og alle flyinteresserte "[sur]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både på Hokksund og Kjeller var årsaken for mye snø på taket.

Leste ett eller annet løst anslag om at skadene på flyene som sto på Kjeller beløper seg til mellom 2 og 3 milloner kroner. Sikkert noe av det samme for DFK sitt vedkommende...

 

Det verste er jo at to store aktive flyklubber er "satt på bakken" i lang tid fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...