Gå til innhold

Norwegians piloter gjør seg klar for drømmeflyet!


Carl Waylon Nelson

Anbefalte innlegg

8 dager på opplæring på 787! Ikke dårlig.

 

Høres heller ganske normalt ut. 8 dager sim med 4 timer hver simpass blir 32 timer. Vanlig typerating for de fleste typer med null kunnskap på forhånd ligger gjerne på 40 timer, eller 10 dager med sim. Hele ratingen tar jo lenger tid, det er ikke kun simulator som gjelder, så det går nok med litt tid til å lære systemer osv. og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden var jeg på et seminar der Boeing sin sjef i europa holdte et foredrag, og han sa at det var ingen problem for de som kjente Boeing sine systemer å kjenne seg igjen og lære seg denne maskinen på kort tid, noe som også instruktørene til boeing ser ut til og bekrefte nå i ettertid.

 

Men interesangt blir dette, og jeg har alt bestemt meg for at så snart bookinga åpner skal jeg bestille plass på første turen OSL-BKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyets massive PC-støtte til pilotene gjør det umulig å steile det
Hmmmm, og jeg som trodde piloter i dag ikke fikk lov å bruke PC i cockpit... :/ . ( :grin: )

 

Spøk og merkelige ordvalg til side. Vil både 787 og Norwegian klare å få full 330 minutter ETOPS helt fra starten av?

 

 

Vedrørende opplæring så husker jeg Boeing skrøt av at det skulle ta helt nedi 5 dager å gå fra 777 til 787, naturlig nok noe mer fra andre typer. Sikkert det samme som du nevner Steinar. Men som Clamer er inne på er dette kanskje en litt for kraftig forenkling av det hele, jeg vet ikke hva som er medregnet eller eventuelt utelatt i et sånt estimat.

 

Håper vel egentlig det tar litt lenger tid jeg da. For å være en god pilot i dag bør man i tillegg til alt det gamle som feks aerodynamikk, fysikk, metrologi, regler, personlige egenskaper/CRM, "airmanship", osv, også ha godt over gjennomsnittet teknisk forståelse og innsikt. Det blir stadig vanskeligere, og stadig mer aktuelt, og man bør etter mitt syn ha meget god peiling på en lang rekke ting man forhåpentligvis aldri får bruk for.

 

Redskapen har jo nå blitt så god at piloten for lengst har blitt det svakeste ledd, men båter som ikke kan synke eller fly som ikke kan stalle, har ikke kommet enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med ETOPS spurte jeg faktisk om dette inne på scanair (flyprat) tidligere i uken, og fikk dette svaret ifra en som jobber i et selskap borte i statene.

 

787 kommer 'ut av boksen' med ETOPS180 eller -240 godkjennelse, så for oepratøren er dette en relativt enkel prosess.

 

Ja, men operatøren må fremdeles gjennom en ETOPS-proving, der de beviser at de har mannskap og prosedyrer som tilfredsstiller kravene??

 

Det må de, men for longhaul-maskinene som er ETOPS fra fabrikken, er dette en helt annen prosess enn for f.eks. 757, hvor enkeltindivider må sertifiseres i tillegg.

 

Hele ratingen tar jo lenger tid, det er ikke kun simulator som gjelder, så det går nok med litt tid til å lære systemer osv. og

 

Nå er B787 bygd opp på de samme systemene som B777 har. Man kan vel si at B787 systemene er B777NG upgrade systemmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...