Gå til innhold

Hvordan lese charts...?


Anbefalte innlegg

Ok, saken er at jeg gjennomførte en ganske feilfri tur med PMDG 737 igår, med tutorialen til WTurbiazs(?) på youtube. Det funka veldig greit, fikk liksom sett åssen han leste charts, brukte FMC, og litt div med 737'n.. MEN jeg finner ikke ut åssen jeg leser chartsa til Norge!?

 

Vet de er på ippc, men kan noen gi meg en forklaring? De på Aeroplanner for LAX og LAS var greie, var annerledes på en måte.. Håper på svar, og at folk skjønner hva jeg mener :P

 

vh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de norske AIP kartene er av de letteste å lese. Mulig fordi det er de jeg er mest vandt med. :)Her har du for eksempel kartene for Værnes. Vet du at du skal lande på runway 27, er det vel ganske naturlig å åpne Standard Arrival Chart and Routes Instrument (STAR) - ICAO RWY 27. Her ser du alle ankomstrutene (STAR) inn til runway 27 på ENVA, og hver STAR er markert med navnet sitt. Alle STAR'ene begynner med punktet de starter fra. Kommer du for eksempel fra Gardermoen og følger ruten NUVSA UZ125 MIRVU UZ20 RBU, slutter ruten din med RBU, og det passer derfor bra å velge RBU2M arrival (om du skal lande på 27). Har prøvd å forklare litt på bildet under, håper noe av det er forståelig i hvertfall :P Si ifra hvis det er noe annet du lurer på

 

Kartforklaring1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe av det som forvirra meg var at slik ser den jeg brukte til arrival på KLAS: http://map.aeroplanner.com/plates/FaaPlates_pdfs/00662KEPEC.PDF

 

og slik ser f.eks den Arrival til ENVA: https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENVA/EN_AD_2_ENVA_4-9_en.pdf

 

Ergo, det ble mye greier for meg. :P Skulle prøve meg på en tur fra ENGM - ENBR eller noe, og det stoppa opp når jeg kom til å finne charts, for skjønte ikke stort.. :P Og jeg er rimelig dårlig på å forklare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å nevne at -inn og utflyvningskart (SID/STAR) kan være ganske forskjellige, avhengig av hvilken flyplass den er til. Det er vanlig at -første og siste waypoint i ruten er SID og STAR. F.eks om jeg flyr Porto - Lisboa og ruten min er: "MANIK A5 FTM", så blir "FTM", STARen, etterfulgt av to tegn f.eks "7A" (dette er avhengig av hvilken rullebane som er i bruk). Når denne ruten er lagt inn i FMC så har man en innflyvning helt ned til final. Det er også vanlig at man har en "transission" som binder binder "final" sammen med slutten av innflyvningen. Da heter det siste waypointet som regel IAF (Initial approach fix).

 

I USA er det litt annerledes. Der bruker de mye vektorering, og man flyr ikke så ofte en STAR uten å bli vektorisert inn til final uten ATC. Der er alltid STAR-navnet likt, uten å ta forbehold om hvilken RWY som er i bruk. Da står det ofte i charten at det blir vectors til de forskjellige rullebanene.

Håper ikke min forklaring bare gjorde deg mer forvirra enn før :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...