Gå til innhold

Landbare olje-platformer


Eivin Stensø

Anbefalte innlegg

Uansett sim, tror jeg at det finnes landbare platformer i modellbiblioteket for både FS9 og FSX. Stygge modeller etter min mening, men jeg tror de kan landes på. De må utplasseres med et dertil egnet scenery design verktøy, som f.eks SBuilder.

 

Jeg tviler (veldig) sterkt på noen kommer til å lage realistiske norske modeller. Prosessen er pinadø like komplisert som å bygge en ordentlig rigg, og vil ta årevis. Så første avsnitt i dette innlegget er det nærmeste jeg kommer en "løsning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tviler (veldig) sterkt på noen kommer til å lage realistiske norske modeller. Prosessen er pinadø like komplisert som å bygge en ordentlig rigg, og vil ta årevis. Så første avsnitt i dette innlegget er det nærmeste jeg kommer en "løsning". "

 

Målet mitt er å få til litt helikoptertrafikk online fra Kvernberget og ut til Haltenbanken. Evt modeller trenger ikke være veldig detaljerte eller nøyaktige kopier så lenge man har mulighet til å legge til de nødvendige navigansjons-stasjonene.

 

De må som sagt være landbare og være plassert der de befinner seg i virkeligheten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, hadde en mistanke om det, og mitt innlegg var basert på kun nordsjøen. Jeg forstår godt ønsket om å bare ha noe rigg-lignende å finne frem til, og å lande på. Diverse steder på nett, kan man finne posisjonene til feltene/riggene. Lurer på om ikke du finner det på Yr.no faktisk.

 

Siden jeg driver med Instant Scenery og SBuilder stadig vekk, så kan jeg i alle fall sjekke ut landbare rigger. Men å utplassere de og legge til NAV, er ting som jeg selv ikke har tid til, eller peil på.

 

Yr.no Riggposisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har flydd en airborn radar approach (ARA) mot en rigg i FSX? I så fall med hvilken radar? Funker det i så fall bra med ren værradar, eller finnes det også radar med search-mode?

 

Det er en landbar rigg i en FSX mission. Er det mulig å plassere ut den der man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg fløy hjem med helikopter fra en shuttletanker (real-life), tviler jeg på det var radardekning i området. Plutselig var det lokal tåke, og der ble vi stående 15 minutter ekstra under helidekket, mens vi kunne høre hvordan helikopteret sirklet rundt flere ganger for å tilslutt få øye på oss. Så i akkurat det tilfellet, tror jeg helikopteret brukte værradar, for tilsutt å finne en "visual" via en glipp i tåka for å lande. Vi har helikopterradio ombord; tror og vi har en beacon. Men basert på denne opplevelsen tror jeg ikke beacon nytter i tåke; man finner sjarken, men må likevel sirkle til man ser lysene på helidekket. Ser man de ikke, goodbye hjemreise den dagen. Vi bruker forøvrig LED lys i disse dager, grønne. Har hatt den tvilsomme fornøyelse å montere slike før fristen løp ut i sterk kulde, brrr... :grin:

 

PS, Andre:

 

Som et cirka svar (men har lite peil på dette), er det for større oljefelter flyradar, men jeg vet ikke hvilke felter det dreier seg om. Så der det ikke er radardekning, flyr de for skip inn via beacon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ARA er en radarapproach som flyges ved hjelp av helikopterets egen radar. Om det er radardekning i området har ingen betydning, den brukes på ingen måte i denne sammenhengen. I tillegg er det et krav at det skal være en NDB på installasjonen/fartøyet som skal være på i forbindelse med ARA`en.

Prosedyren er for omfattende til at jeg beskriver den her, men radaren i helikopteret er en værradar som settes i ground map mode. IP er normalt på 6NM og starter i MSA 1500`. MDH er dekkhøyde + 50`, minimum 200`på dag og 300`på natt. MAPt er på 0,75Nm. Det er en rekke krav som må tilfredstilles før en kan starte approach. Værmessig er foreksempel kravet at været er bedre enn 800mtr/200` på dag og 1500mtr/300`natt (for planning og operativt bruk). Også krav til at det ikke er targets i approachkorridor/sektor og MA sektor + en hel del andre momenter.

 

ARA brukes normalt når været er dårligere enn at en kan fly en cloud break prosedyre (600`/5000mtr). Alt står beskrevet i JAR OPS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sea King flyr vi approacher ved hjelp av radarene vi har ombord i helikopteret. Vi har ikke krav om andre navigasjonshjelpemidler enn vår egen radar. Som Hans Petter er inne på blir prosedyren for omfattende å forklare her.

Kort oppsummert kan jeg si at prosedyren kun brukes over sjø eller store innsjøer. Vi velger et innflygingspunkt som tillater en hinderfri innflyging ned til minima på 125ft (vanligvis bruker vi 200ft) og 0,5nm fra land.

Så vidt jeg vet er det kun Luftforsvaret med Lynx og Sea King som har prosedyrer for ARA. (Hans Petter, correct me if I´m wrong!)

 

Om vi kan se plattformen på radaren? Definitivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier Thomas er det bare Sea King og Lynx i Luftforvaret som har hjemmel i BML til å fly en radarinnflyging til land/target. NH90 kommer til å få tilsvarende mulighet. Men det som står beskrevet i BML er ikke en ARA selv om hensikten er den samme. En ARA, Airborne radar approach, er en definert prosedyre i JAR-OPS 3. JAR-OPS 3 gjelder bare for sivile helikoptre for bruk i CAT (Commercial air transport). Militære helikoptre/politi/customs opererer ikke ihht disse bestemmelsene (står beskrevet i JAR-OPS 3.001, Applicability).

 

For oss som opererer offshore er ARA bare ment som en approach til TGT og ikke til foreksempel landfallsprosedyre, som vi forøvrig aldri gjør. Som nevnt er kravene som skal tilfredstilles før en flyr denne approachen nokså omfattende i forhold til en mil prosedyre. Offshore bruker vi ARA når været er under minima for cloud break (600`/5000mtr). I forhold til en tilsvarende prosedyre i Luftforsvaret er ARA`en forholdsvis rigid. Drømmer meg tilbake til "gamledager" i forsvaret fra tid til annen både med tanke på MDH, MAPT og fleksibiliteten vi hadde ift. krav til hinderfrie sektorer osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dykk, for fin informasjon :smile:

 

Flyr jo mye, men får bare sett litt over skuldrene til pilotene, så det er artig å få litt info fra innsiden. Helibeacon jeg nevnte er vel vår NDB, går jeg ut fra. Skal se om jeg neste gang kan ta meg litt tid på brua ved helikopter operasjon, for å se litt mer hva som foregår. Hva rigide prosedyrer angår, så vet jeg i alle fall at vi må ha den forbaskede grønne indikatoren for slingring i orden, grrr. Man landet under litt barskere forhold da jeg startet i nordsjøen i 1988.

 

Eivin,

 

Se screenshot forumet for riggbilde. Går du til innkjøp av Instant Scenery, kan du plassere denne riggen etter koordinater fra Yr.no. Hasvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasvik har blitt mye bedre siden jeg postet bildet (snikreklame for AoN :grin:).

 

Nå kan jeg bare fly RC helikopter. Men OK, jeg tar utfordringen og tester. Jeg kan og legge ut sceneryet for de som har lyst til å prøve, da med riggen litt ute i havet, men synlig fra flyplassen. Vær da klar over, at kystlinjene blir feil, da jeg bruker en ny Norway Scenic (upcoming :smile:).

 

PS: Tro det eller ei, landet på andre forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...