Eivin Stensø Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Hei "fuglens"! Jeg har lett litt og ikke funnet noe platform scenery for feks Haltenbanken utenfor midt-norge. Det hadde vært utrolig gøy å hatt muligheter for å fly helikopter ut dit. Lar det seg ikke gjøre i FS eller har ingen satt seg ned og laget det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Det ligger vel noen inne i fs som du kan lande på, me de er vel ikke så fine.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Er det til FSX eller FS9? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Uansett sim, tror jeg at det finnes landbare platformer i modellbiblioteket for både FS9 og FSX. Stygge modeller etter min mening, men jeg tror de kan landes på. De må utplasseres med et dertil egnet scenery design verktøy, som f.eks SBuilder. Jeg tviler (veldig) sterkt på noen kommer til å lage realistiske norske modeller. Prosessen er pinadø like komplisert som å bygge en ordentlig rigg, og vil ta årevis. Så første avsnitt i dette innlegget er det nærmeste jeg kommer en "løsning". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul-André Tilrem Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Det finnes vel et par utenfor Nederland, og med Orbx AU Australia er det flusst av de mellom Tasmania og fastlandet, i tillegg til noen nordvest i landet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Se på disse du, vell og merke ikke i norge, men UK, og nokk av plattformer, og ser mye bedre ut en default. ODG Scenery FSX FS9 The Offshore Development Group Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 "Jeg tviler (veldig) sterkt på noen kommer til å lage realistiske norske modeller. Prosessen er pinadø like komplisert som å bygge en ordentlig rigg, og vil ta årevis. Så første avsnitt i dette innlegget er det nærmeste jeg kommer en "løsning". " Målet mitt er å få til litt helikoptertrafikk online fra Kvernberget og ut til Haltenbanken. Evt modeller trenger ikke være veldig detaljerte eller nøyaktige kopier så lenge man har mulighet til å legge til de nødvendige navigansjons-stasjonene. De må som sagt være landbare og være plassert der de befinner seg i virkeligheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Oki, hadde en mistanke om det, og mitt innlegg var basert på kun nordsjøen. Jeg forstår godt ønsket om å bare ha noe rigg-lignende å finne frem til, og å lande på. Diverse steder på nett, kan man finne posisjonene til feltene/riggene. Lurer på om ikke du finner det på Yr.no faktisk. Siden jeg driver med Instant Scenery og SBuilder stadig vekk, så kan jeg i alle fall sjekke ut landbare rigger. Men å utplassere de og legge til NAV, er ting som jeg selv ikke har tid til, eller peil på. Yr.no Riggposisjoner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre Gjerholm Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Er det noen som har flydd en airborn radar approach (ARA) mot en rigg i FSX? I så fall med hvilken radar? Funker det i så fall bra med ren værradar, eller finnes det også radar med search-mode? Det er en landbar rigg i en FSX mission. Er det mulig å plassere ut den der man vil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Sist jeg fløy hjem med helikopter fra en shuttletanker (real-life), tviler jeg på det var radardekning i området. Plutselig var det lokal tåke, og der ble vi stående 15 minutter ekstra under helidekket, mens vi kunne høre hvordan helikopteret sirklet rundt flere ganger for å tilslutt få øye på oss. Så i akkurat det tilfellet, tror jeg helikopteret brukte værradar, for tilsutt å finne en "visual" via en glipp i tåka for å lande. Vi har helikopterradio ombord; tror og vi har en beacon. Men basert på denne opplevelsen tror jeg ikke beacon nytter i tåke; man finner sjarken, men må likevel sirkle til man ser lysene på helidekket. Ser man de ikke, goodbye hjemreise den dagen. Vi bruker forøvrig LED lys i disse dager, grønne. Har hatt den tvilsomme fornøyelse å montere slike før fristen løp ut i sterk kulde, brrr... :grin: PS, Andre: Som et cirka svar (men har lite peil på dette), er det for større oljefelter flyradar, men jeg vet ikke hvilke felter det dreier seg om. Så der det ikke er radardekning, flyr de for skip inn via beacon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 En ARA er en radarapproach som flyges ved hjelp av helikopterets egen radar. Om det er radardekning i området har ingen betydning, den brukes på ingen måte i denne sammenhengen. I tillegg er det et krav at det skal være en NDB på installasjonen/fartøyet som skal være på i forbindelse med ARA`en. Prosedyren er for omfattende til at jeg beskriver den her, men radaren i helikopteret er en værradar som settes i ground map mode. IP er normalt på 6NM og starter i MSA 1500`. MDH er dekkhøyde + 50`, minimum 200`på dag og 300`på natt. MAPt er på 0,75Nm. Det er en rekke krav som må tilfredstilles før en kan starte approach. Værmessig er foreksempel kravet at været er bedre enn 800mtr/200` på dag og 1500mtr/300`natt (for planning og operativt bruk). Også krav til at det ikke er targets i approachkorridor/sektor og MA sektor + en hel del andre momenter. ARA brukes normalt når været er dårligere enn at en kan fly en cloud break prosedyre (600`/5000mtr). Alt står beskrevet i JAR OPS3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Søk på Ekofisk på flightsim.com Er en fin plattform det må jeg si Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre Gjerholm Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 Vet du om man kan se riggen med airborne radar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 På Sea King flyr vi approacher ved hjelp av radarene vi har ombord i helikopteret. Vi har ikke krav om andre navigasjonshjelpemidler enn vår egen radar. Som Hans Petter er inne på blir prosedyren for omfattende å forklare her. Kort oppsummert kan jeg si at prosedyren kun brukes over sjø eller store innsjøer. Vi velger et innflygingspunkt som tillater en hinderfri innflyging ned til minima på 125ft (vanligvis bruker vi 200ft) og 0,5nm fra land. Så vidt jeg vet er det kun Luftforsvaret med Lynx og Sea King som har prosedyrer for ARA. (Hans Petter, correct me if I´m wrong!) Om vi kan se plattformen på radaren? Definitivt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andre Gjerholm Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Jeg tenkte på om det fungerer i simulatoren, eller om vær-radar'ene i FSX kun ser vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Som du sier Thomas er det bare Sea King og Lynx i Luftforvaret som har hjemmel i BML til å fly en radarinnflyging til land/target. NH90 kommer til å få tilsvarende mulighet. Men det som står beskrevet i BML er ikke en ARA selv om hensikten er den samme. En ARA, Airborne radar approach, er en definert prosedyre i JAR-OPS 3. JAR-OPS 3 gjelder bare for sivile helikoptre for bruk i CAT (Commercial air transport). Militære helikoptre/politi/customs opererer ikke ihht disse bestemmelsene (står beskrevet i JAR-OPS 3.001, Applicability). For oss som opererer offshore er ARA bare ment som en approach til TGT og ikke til foreksempel landfallsprosedyre, som vi forøvrig aldri gjør. Som nevnt er kravene som skal tilfredstilles før en flyr denne approachen nokså omfattende i forhold til en mil prosedyre. Offshore bruker vi ARA når været er under minima for cloud break (600`/5000mtr). I forhold til en tilsvarende prosedyre i Luftforsvaret er ARA`en forholdsvis rigid. Drømmer meg tilbake til "gamledager" i forsvaret fra tid til annen både med tanke på MDH, MAPT og fleksibiliteten vi hadde ift. krav til hinderfrie sektorer osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Skjønner! Har forstått at prosedyrene er en smule mer rigid hos de sivile offshoreopperatørene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Takk til dykk, for fin informasjon :smile: Flyr jo mye, men får bare sett litt over skuldrene til pilotene, så det er artig å få litt info fra innsiden. Helibeacon jeg nevnte er vel vår NDB, går jeg ut fra. Skal se om jeg neste gang kan ta meg litt tid på brua ved helikopter operasjon, for å se litt mer hva som foregår. Hva rigide prosedyrer angår, så vet jeg i alle fall at vi må ha den forbaskede grønne indikatoren for slingring i orden, grrr. Man landet under litt barskere forhold da jeg startet i nordsjøen i 1988. Eivin, Se screenshot forumet for riggbilde. Går du til innkjøp av Instant Scenery, kan du plassere denne riggen etter koordinater fra Yr.no. Hasvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 16. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2011 Vakkert! Kan man lande på den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Hasvik har blitt mye bedre siden jeg postet bildet (snikreklame for AoN :grin:). Nå kan jeg bare fly RC helikopter. Men OK, jeg tar utfordringen og tester. Jeg kan og legge ut sceneryet for de som har lyst til å prøve, da med riggen litt ute i havet, men synlig fra flyplassen. Vær da klar over, at kystlinjene blir feil, da jeg bruker en ny Norway Scenic (upcoming :smile:). PS: Tro det eller ei, landet på andre forsøket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.