Gå til innhold

Tu-154 med store problemer


Martin Floor

Anbefalte innlegg

Første som slo meg var at det kunne være noe feil med yaw damper. Ikke at jeg vet hva en yaw damper failure ville kunne gjøre med en flymaskin.

 

Edit: Evt. noe feil med noen andre stability augmentation systemer (hvis flyet i det hele tatt er utstyrt med dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversatte fra russisk//Google translate:

Video fly av Tu-154 RA-85563 fra flyplassen Chkalovsky, nesten endte i katastrofe.

Det var sirklet etter en 10-års pause i tjeneste side.

Opptaksdato 29.04.2011

Del 1 av 3

 

Angivelig, det var et problem i den integrerte datamaskinen eleronami.kompyutere behandles hvert balanseror inngang som en ytre kraft, og forsøk på å "fikse", som fører til exxagerated dvizheniy.tolko kontroll overflate, som ble operert rattet. Alt i min makt for å russiske forbindelser piloter som lærte å fly en reell måte å big luftfart-orientert nasjon. Sorry for den dårlige russiske, brukte jeg Google-Translate.

 

I april 2011 Styret har blitt restaurert etter mange års lagring.

 

26.4 - første kjøring.

 

29/04 - når passering skjedde like etter take-off svikt i styresystemet. Flyet er ikke kontrollert roll og pitch (!), Motor og bæreraketten. Mannskapet kunne ha landet ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slo meg var at det kunne være noe feil med Yaw Damper.

Den tanken streifet meg også. Syns bevegelsen så litt "Dutch Roll-aktig" ut' date=' så vidt jeg har forstått det. Og som også såvidt jeg har forstått, er hva Yaw Damper er ment å motvirke.

 

Samtidig ønsker jeg å tro det bare er uvitenhet, og at feil på Yaw Damper ikke kan gi så voldsomme utslag i så lav fart. Dette kunne vært interessant å få litt mer svar på av noen med innsikt her?

 

 

Men dæven det så ekkelt ut! Jeg kan bare famle i blinde om jeg skal gjette årsak, men noe jeg til gjengjeld kan fastslå med sikkerhet er at det [b']må[/b] ha vært utrolig deilig for piloten(e) å få på seg tørre skjorter etter den landingen!! :eek: :grin:

 

Hats off.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hjertelig takk for den oppklaringen Aslak, da var det som jeg håpet! :grin:

 

Kan det forresten stemme at man ikke får brukt autopilot hvis Yaw Damper er inop?

 

Mener å huske jeg var borti det i simmen, med 747-400, men kan hende jeg blander og at det bare var muligheten for autoland som forsvant, eller eventuelt jeg husker helt feil...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kommentere om 747, men NG har disse restriksjonene når Yaw Damper er U/S:

 

May be inoperative provided yaw

damper switch remains OFF.

 

(O)- Avoid areas of predicted

moderate or severe turbulence.

 

- Reduce airspeed and/or

descend to a lower altitude If

turbulence is encountered and

passenger comfort is affected.

 

- Do not exceed flaps 30 if

crosswind exceeds 30 knots.

 

- For passenger comfort

considerations only, if field

length permits, it is

recommended not to use flaps

40 for landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...