Martin Floor Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg så denne på PPRuNe, og tenkte det kunne skape en interessant diskusjon om hva som kan være årsaken: Avgang [video:youtube]fP5uLDnUOdI Return [video:youtube]sJ1CIByTz24 Landing [video:youtube]mM9UM33EKqY Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 For meg ser det som en slags test/oppvisning..Kansje dette var siste turen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Første som slo meg var at det kunne være noe feil med yaw damper. Ikke at jeg vet hva en yaw damper failure ville kunne gjøre med en flymaskin. Edit: Evt. noe feil med noen andre stability augmentation systemer (hvis flyet i det hele tatt er utstyrt med dette) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Moe Egenes Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Oversatte fra russisk//Google translate: Video fly av Tu-154 RA-85563 fra flyplassen Chkalovsky, nesten endte i katastrofe.Det var sirklet etter en 10-års pause i tjeneste side. Opptaksdato 29.04.2011 Del 1 av 3 Angivelig, det var et problem i den integrerte datamaskinen eleronami.kompyutere behandles hvert balanseror inngang som en ytre kraft, og forsøk på å "fikse", som fører til exxagerated dvizheniy.tolko kontroll overflate, som ble operert rattet. Alt i min makt for å russiske forbindelser piloter som lærte å fly en reell måte å big luftfart-orientert nasjon. Sorry for den dårlige russiske, brukte jeg Google-Translate. I april 2011 Styret har blitt restaurert etter mange års lagring. 26.4 - første kjøring. 29/04 - når passering skjedde like etter take-off svikt i styresystemet. Flyet er ikke kontrollert roll og pitch (!), Motor og bæreraketten. Mannskapet kunne ha landet ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Mener at Tu-154 har ganske avanserte stabilitysystemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Fra å se såpass stygt og ustabilt ut også på siste delen av finalen (som vi får se) så var det ialle fall fantastisk å se at dette endte såpass godt som det så ut at det gjorde! Kreds til flygerne for å ha berget denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ut fra det jeg skjønner var dette første flight etter 10 års lagring. Den har stått på Chkalovsky lenge, http://www.airliners.net/photo/Aeroflot/Tupolev-Tu-154B-2/1629243/L/&sid=331d050f33c1239739695ab582b05834 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Første som slo meg var at det kunne være noe feil med Yaw Damper. Den tanken streifet meg også. Syns bevegelsen så litt "Dutch Roll-aktig" ut' date=' så vidt jeg har forstått det. Og som også såvidt jeg har forstått, er hva Yaw Damper er ment å motvirke. Samtidig ønsker jeg å tro det bare er uvitenhet, og at feil på Yaw Damper ikke kan gi så voldsomme utslag i så lav fart. Dette kunne vært interessant å få litt mer svar på av noen med innsikt her? Men dæven det så ekkelt ut! Jeg kan bare famle i blinde om jeg skal gjette årsak, men noe jeg til gjengjeld kan fastslå med sikkerhet er at det [b']må[/b] ha vært utrolig deilig for piloten(e) å få på seg tørre skjorter etter den landingen!! :eek: :grin: Hats off. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Tørre skjorter? Clean underwear, more likely. Jeg har fløyet 737 uten yaw damper, det er en kategori C MEL (kan gå i 10 dager uten), og det er uproblematisk. Man kjenner at flyet vrir seg litt, men det er såpass lite at jeg tror det er umulig å se det fra "utsiden". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ok, hjertelig takk for den oppklaringen Aslak, da var det som jeg håpet! :grin: Kan det forresten stemme at man ikke får brukt autopilot hvis Yaw Damper er inop? Mener å huske jeg var borti det i simmen, med 747-400, men kan hende jeg blander og at det bare var muligheten for autoland som forsvant, eller eventuelt jeg husker helt feil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 VG-Nett har i dag (endelig?) laget en sak om overnevnte klipp... http://www.vgtv.no/#id=40319 ... lurer på om de fant saken her eller på "naboforumet"? :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Kan ikke kommentere om 747, men NG har disse restriksjonene når Yaw Damper er U/S: May be inoperative provided yaw damper switch remains OFF. (O)- Avoid areas of predicted moderate or severe turbulence. - Reduce airspeed and/or descend to a lower altitude If turbulence is encountered and passenger comfort is affected. - Do not exceed flaps 30 if crosswind exceeds 30 knots. - For passenger comfort considerations only, if field length permits, it is recommended not to use flaps 40 for landing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gøran Lindberg Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 koskenkorva airlines... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Tror ikke det, gitt. Det var et solid stykke håndtverk å få den maskinen på bakken i ett stykke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Paulsen Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Ok, takk igjen Aslak. Da kan det hende det er noe modell-spesifikke greier for 747-400. Eventuelt bare jeg som roter, eller unøyaktig simulering i FS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 På F70/100 har du hastighetsbegrensning om begge YD kanalene skulle falle ut, men du kan like fullt benytte AP. Dashen derimot må flys manuelt om du mister begge YD. Har vondt for å tro at det kun var YD som var problemet i dette tilfellet. Ser atskillig mere alvorlig ut enn som så. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Är detta samma flygplan/situation? Annan kameravinkel. http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article13006711.ab Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Så ikke forskjellen, jeg :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.