Gå til innhold

Flightsim historie fra FS1 til FSX


Fred Solli

Anbefalte innlegg

Mitt første møte med FS-serien var FS98, som jeg lånte av søskenbarnet mitt. Før det hadde jeg kun spilt kampsimulatorer som Jane's-serien (savner virkelig Jane's Combat Simulations), men jeg falt helt for FS98 da jeg oppdaget Norway Airports 98 (eller het det noe annet?), og jeg kunne fly fra\\til flyplasser som jeg hadde vært på i virkeligheten. Jeg mente å huske at det så bedre ut enn det gjorde i videoen, men sånn er det vel alltid med ting man har gode minner fra da man var yngre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, filmen illustrerer også hvordan det bare har gått nedover med flyten, siden F98...

 

Jeg hadde et langt opphold med flysim, mer eller mindre fra FS5 og helt til 2003, så lurer litt på ang Concorde i FS2000. Er det noen som har noe ide om hvorfor den ble så veldig kort-livet i FS-serien?

Var den dårlig, tatt i betraktning at det var et default fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kanskje det var det ja.

 

Ble bare litt nysgjerrig på det etter å ha sett en tabell med alle flyene i MSFS-serien. Og ut fra filmer ser det jo forholdsvis vellaget ut syns jeg. Altså vellaget som i at det må ha blitt lagt ned betydelig resurser på å lage det flyet. Likevel er det tilsynelatende det eneste flyet som ikke ble videreført til FS2002, osv.

 

Det er såpass mye av et ikon at jeg ville trodd det var et fly mange hadde lyst å prøve. Uten at det nødvendigvis blir favoritten. (Omtrent som jeg antar ganske mange her har prøvd "Wright Flyer", men kanskje ikke så ekstremt mange har denne som sitt daglige virke i simmen..? :grin: )

 

Men kan godt tenke meg at mange ikke vil lære noe om den, og at det dermed blir litt vanskelig selv med mange forenklinger. Så ser det poenget. Og FS-labs som på ingen måte utgir seg for å lage noe forenklet Concorde- versjon, har jeg stadig vekk sett få sinte support-henvendelser ala:

Møkkafly, holder ikke det den lover. Ligger på cruise FL320 med full gass, dritten går ikke mer en Mach 1,3! :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, bare som et lite 'kremt', startet jeg med en "737 Simulator" med Dragon32 "før-pc" - PC. Via kassetter og innpluggbare moduler som det på den tid hette. Senere FS1 og opp.

 

Og Pro Pilot, Flight Unlimited, Fly!, Fly II, og alt som senere kom av FS i alle variasjoner. Gikk fra Fly II til FS2000 og havnet i en sirup simulator. Holdt meg til Fly II og pga PMDG gikk jeg tilbake til FS. Militært sett Falcon, Falcon 3, US Navy Fighters (Der jeg ble litt av en kunstner med Harrier), EF2000, Super EF2000 (der jeg skjøt ned en vaskeekte US instruktør, hvorpå jeg neste uke ble nedskutt av en 14 åring (skrik), osv.

 

Var valgene mine kloke? NEI det lurer jeg på den dag i dag :grin:

 

Kan ikke si at i dag jeg har prøvd ALT, men Gudene skal bekrefte jeg har gjort mitt anyway.

 

Og nå skjønner vel noen av dere hvorfor jeg ikke er på Vatsim og sånt. Jeg hater disiplin. Jeg har en tespilot i magen. Og sånn skal jeg fortsette, uansett hva offisielle meninger er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så hadde jeg min favoritt rett etter USA bombarderde Bagdad i 1991 på min gode gamle Commondore 64. Mener og huske den het F-16 Combat og som omhandlet Gulf Krigen med den dagens høy teknologi som man gjenkjente på CNN. Gud veit hvor mange timer/dager jeg satt bak spakene på denne maskinen itillegg til trause flight simulatoren som ikke gjorde annet enn å simulere idiotiske instrumenter etter min mening den gang :blush:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrew: Finnes det bilder, videoer e.l. på nettet av denne ('kremt') simulatoren din? Dette var særdeles interessant. Aldri hørt om denne. Jeg startet med FSx?? på en IBM-klone i 1984-85 med tre-fargers skjerm. Man finner diverse videor på nettet om denne versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lete litt senere, men tviler på jeg finner noe. Er ikke en gang sikker på tittelen, men tror altså den hette "737 Simulator" eller noe i den duren. Muligens "Airline Simulator". Den bestod av hvite streker på sort skjerm, diverse instrumenter, og var slik at etter lang, lang tids venting, dukket det til slutt opp en hvit firkant som liksom var runway i alt det svarte. Hvilket førte til at min interesse for flysimulatorer fikk seg en lang pause, inntil jeg endelig gad sette meg inn i navigasjon med MSFS. Det var akkurat dette med navigasjon som økte interessen sterkt igjen...fant jo ut det gikk an å mer eller mindre planlagt finne den forbaskede flyplassen, i stedet for å surre rundt planløst... :smile:

 

PS, Grattis, Mathias!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge,

 

Fant den! På kassett, til BBC Model B :grin:. 737 Flight Simulator

 

Dramatisk utseende på simulator innpakningen, nitrist på BBC'en. Forøvrig var BBC Model B med i utvikling av Text-TV, og var etter min mening, langt mer kapabel til grafikk enn C64. Wiki

 

Lars:

 

Hehe, kjenner igjen lyder og grafikk fra C64 ja. Solgte min C64, til fordel for BBC Model B. For med C64 måtte jeg peeke og poke minst to A4 sider for å tegne litt grafikk, mens jeg med BBC'en med Simon's BASIC kun trengte fire draw-kommandoer for å gjøre samme jobben.

 

PS: En annen morsom ting var copy protection av kassettene. Javel, fikset det ved å bare kopiere fra en kassettspiller til en annen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...