Trond Marius Myhre Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Kom over ett litt ekstremt klipp av en 747 som har LITT sidevind!!!! HER (Klippet er på ca 900kb) Ser nesten ut som de flyr en liten TWIN OTTER.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 WOW Helt enig Stakkars folka inni flyet, tror de merket den landingen MVH, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Nilsen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Dette er jo litt i det hardeste laget, men det er faktisk sånn 747 må fly. De skal helst ha nesen inn i vinden når de lander for å ikke skade understell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Bra opptak det... Var nok mange hårreisende landinger å se på Kai Tak.. Men det gikk som oftest bra heldigvis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt B. Helgenes Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Det ser jo ut som de de har kontroll i hvertfall K Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlend nåmdal Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 trodde det var haleroret og ikke understellet de var mest redd for. har hørt historier om haleror som har knekt av pga piloten har gitt for mye rudder. Er det ikke slik på 747 at understellet kan vris, slik at flyet kan lande mest mulig upvind? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Hehe sett denne landingen noen ganger før ja Men som det blir sagt her ser det jo ut som om de har god kontroll her. Ang. vribart understell, så vet jeg ikke hvordan det er med 747, men B-52 har ihvertfall dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Approach og landing på DEN flyplassen på DEN rullebanen kunne være ganske utfordrende... Først ble det en ganske skarp 90 grader høyresving etterfulgt av en glideslope som gjorde at innflyvning skjedde like over hustakene... + til tider litt spesielle vindforhold pga det høye terrenget rundt flyplassen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 quote: Her trener man på overnevnte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Diskuterte den saken i sommer her på jobben. Vi kom til samme konklusjon som Olav. Vindpølse og mangel på bølger tyder på at det er lite vind. Mao - elendig og meget farlig landing. Go around i noen flyselskaper i Østen er det samme som å "miste ansikt" og ødelegger karrieren. Mangel på vilje til go around har endt med flycrash litt for ofte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Eker Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Diskuterte den saken i sommer her på jobben. Vi kom til samme konklusjon som Olav. Vindpølse og mangel på bølger tyder på at det er lite vind. Mao - elendig og meget farlig landing. Go around i noen flyselskaper i Østen er det samme som å "miste ansikt" og ødelegger karrieren. Mangel på vilje til go around har endt med flycrash litt for ofte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jens Eftang Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Se hva som skjer etter at flyet har tatt bakken. Det vrir seg voldsomt til den ene siden. Tror derfor ikke det er riktig at pilotene har full kontroll. Riktignok treffer de noenlunde på centerline, men det er da ikke meningen å "sladde" bortover allikevel. Det er vel forøvrig slik at på 747 er understellet bygget for å tåle å lande sideveis, slik at man kan rette opp flyet på bakken, og ikke like før slik man må med fek 737. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Berg Hansen Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Oi! For en landing! Jeg hadde ikke likt å vært i det flyet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Berg Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 quote: Opprinnelig postet av Truls Petter Elven: WOW Helt enig Stakkars folka inni flyet, tror de merket den landingen MVH, Nå skal det være sagt at dette var Cargo fly, så folkene i flyet begrenser seg jo til vanlig crew besettning. Korean Cargo er forresten det flyselskap i verden med færrest "Go arounds". Er vist noe med ære og sånt. Har du for mange avbrutte landinger blir du sett ned på sies det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav M. Rønningen Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg drister meg til å tro at pilotene her har feilberegnet sin right downwind en smule, men velger allikevel å gjennomføre landingen noe de imponerende nok klarer å avslutte mer eller mindre på centerline. Tror neppe det er kraftig sidevind som forårsaker denne vide finalen, vindpølsa gir ihvertfall lite indikasjon på mye vind. Hvis vinden spiller inn her så kan det se ut som de har litt vind inn skrått bakfra like før touch down(?), både retning på vindpølsa og de oppankrete skipene i havna indikerer dette. Hvis dette stemmer har innflygingen sannsynligvis også blitt gjennomført mer eller mindre i lett medvind noe som kanskje kan ha vært en medvirkende årsak til den noe "løslupne" finalen. En go-around ville blitt svært dyr, spesielt når man tenker på køene på datidens Kai-Tak. Kanskje pilotene på denne Korean 744 tenkte det samme eller bare var pissetrengt? Litt om hvordan en 747 skal landes i crosswind ( kilde:www.aviationpics.de ) The 747 is built to withstand landings where the actual touchdown occurs at as much as a 45 degree crab angle. This is because the wing mounted engines only allow a very small amount of bank angle at touchdown to prevent an engine strike. So, 747 pilots must use the "crab method" of crosswind correction all the way through touchdown, instead of the more landing gear friendly "wing low method." Boeing tested this theory in 45 knot direct crosswinds with no damage to the aircraft or its landing gear. Her trener man på ovennevnte Oh, well. Dette (minus det engelskspråklige) var kun en desktoppilots betraktninger og kan derfor meget vel være fullstendig på trynet.... [ 11.12.2002, 13:37: Endret av: Olav M. Rønningen ] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Mikalsen Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Diskre crosswind der ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.