Gå til innhold

747 kan også lande som en twin otter!!


Trond Marius Myhre

Anbefalte innlegg

Diskuterte den saken i sommer her på jobben. Vi kom til samme konklusjon som Olav. Vindpølse og mangel på bølger tyder på at det er lite vind. Mao - elendig og meget farlig landing.

 

Go around i noen flyselskaper i Østen er det samme som å "miste ansikt" og ødelegger karrieren. Mangel på vilje til go around har endt med flycrash litt for ofte "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte den saken i sommer her på jobben. Vi kom til samme konklusjon som Olav. Vindpølse og mangel på bølger tyder på at det er lite vind. Mao - elendig og meget farlig landing.

 

Go around i noen flyselskaper i Østen er det samme som å "miste ansikt" og ødelegger karrieren. Mangel på vilje til go around har endt med flycrash litt for ofte "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hva som skjer etter at flyet har tatt bakken. Det vrir seg voldsomt til den ene siden. Tror derfor ikke det er riktig at pilotene har full kontroll. Riktignok treffer de noenlunde på centerline, men det er da ikke meningen å "sladde" bortover allikevel.

 

Det er vel forøvrig slik at på 747 er understellet bygget for å tåle å lande sideveis, slik at man kan rette opp flyet på bakken, og ikke like før slik man må med fek 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Truls Petter Elven:

WOW
"[Eek!]"
Helt enig
"[blink]"
Stakkars folka inni flyet, tror de merket den landingen
"[stort

 

MVH,

Nå skal det være sagt at dette var Cargo fly, så folkene i flyet begrenser seg jo til vanlig crew besettning.

 

Korean Cargo er forresten det flyselskap i verden med færrest "Go arounds". Er vist noe med ære og sånt. Har du for mange avbrutte landinger blir du sett ned på sies det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drister meg til å tro at pilotene her har feilberegnet sin right downwind en smule, men velger allikevel å gjennomføre landingen noe de imponerende nok klarer å avslutte mer eller mindre på centerline. Tror neppe det er kraftig sidevind som forårsaker denne vide finalen, vindpølsa gir ihvertfall lite indikasjon på mye vind. Hvis vinden spiller inn her så kan det se ut som de har litt vind inn skrått bakfra like før touch down(?), både retning på vindpølsa og de oppankrete skipene i havna indikerer dette. Hvis dette stemmer har innflygingen sannsynligvis også blitt gjennomført mer eller mindre i lett medvind noe som kanskje kan ha vært en medvirkende årsak til den noe "løslupne" finalen.

 

En go-around ville blitt svært dyr, spesielt når man tenker på køene på datidens Kai-Tak. Kanskje pilotene på denne Korean 744 tenkte det samme eller bare var pissetrengt?

 

Litt om hvordan en 747 skal landes i crosswind ( kilde:www.aviationpics.de )

 

The 747 is built to withstand landings where the actual touchdown occurs at as much as a 45 degree crab angle.

This is because the wing mounted engines only allow a very small amount of bank angle at touchdown to prevent an engine strike. So, 747 pilots must use the "crab method" of crosswind correction all the way through touchdown, instead of the more landing gear friendly "wing low method."

Boeing tested this theory in 45 knot direct crosswinds with no damage to the aircraft or its landing gear.

 

Her trener man på ovennevnte "[stort

 

Oh, well. Dette (minus det engelskspråklige) var kun en desktoppilots betraktninger og kan derfor meget vel være fullstendig på trynet....

 

[ 11.12.2002, 13:37: Endret av: Olav M. Rønningen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...