aleksander rødland Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Jeg har hørt at man bytter nummerene på rullebaner etterhvert som den magnetiske nordpolen flytter seg. Hvor ofte skjer dette egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christopher herregården Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Av det jeg vet, spørs det litt hvor på jorda du er i forhold til den Magnetiske nordpolen mtp variasjoner. Prognosene blir laget for en 5 eller 10 år + hvor man kan fastslå hvordan den flytter på seg eksakt hvor lenge prognosene blir laget for er det kanskje noen andre som vet, mener iallefall å huske det stod i bøkene at de ble laget for en 10 år. på innflyvingskartet til rygge VFR routes står det at trenden er 0,17 E yearly. så runder de vel tallene opp eller ned etter hvordan nummeret endrer seg. 092 er da bane 09. 097 blir da 10. Korriger meg hvis jeg er helt på trynet her! Mvh Christopher Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Petersson Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Mente man gjorde banenummerene etter geografisk nordpol? Men her skal jeg ikke konkludere noe. Men dette pga at de aller fleste fly i dag har en eller annen form for gyrokompass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Å benytte geografisk nordpol for å bestemme baneretningen vil være mot sin hensikt. Det stemmer det Christopher sier her, iallefall ut fra de kildene jeg har. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Gyrokompasset stiller du jo etter... magnetisk kompass? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christopher herregården Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 og jeg frykter vi har samme 710 siders kilde...hehehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Mente man gjorde banenummerene etter geografisk nordpol? Men her skal jeg ikke konkludere noe. Men dette pga at de aller fleste fly i dag har en eller annen form for gyrokompass. Se for deg da å navigere inn mot Juneau (PAJN) rwy 08 i IMC, og forvente en rullebane som har ca retning 80 grader. Variation der er nemlig på 21 grader. Iom. at MAG brukes i flyvning opp/ned til en viss breddegrad, tror jeg nok vi kan være rimelig sikre på at rwy's er markert etter MAG-retning også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Gyrokompasset stiller du jo etter... magnetisk kompass? Stemmer nok ikke helt. Gyrokompasset ble laget for å eliminere problemet med stor magnetisk misvisning og deviasjon ved navigasjon nærme polene. Gyrkompasset benytter jordens tyngdekraft og ikke minst rotasjonskraften for å bestemme geografisk nord Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Stemmer det. Eneste som korrigeres for magnetisk deviasjon til sjøs, er backup magnetkompass. Husker jeg rett innkjøres gyroer ved kai, med en kjent geografisk heading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Med fare for å spore av tråden komplett.. Ikke nødvendigvis. I og med at jorden roterer konstant er man kun avhengig av at gyroens svingninger i oppstartsfasen blir utlignet. Dette tar minimum tre timer. Derfor kobler man nesten aldri fra strømmen til gyrokompasset. Vil tro at evt. gyro på fly har en relativt konstant strømkilde også, selv på batt-off. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
christopher herregården Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nå bruker jo Fly som regel IRS med laser gyro. IRS posisjon blir satt inn når de kommer til flyet...dog det tar ikke 3 timer å aligne... heller typ 10-15 min.. Hvis det var det du tenkte på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Ja, jeg tenkte litt langt tilbake; fregatt i 1987. Ikke sånn i dag, nei. Gyrodriften avbrytes kun av vedlikehold, og vi har tre gyroer å velge mellom. Med mulighet for batteridrift, UPS, etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T F Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Alt vi bruker av retninger på instrumenter er referert til magnetisk nord, med mindre man flyr veldig langt nordover eller sørover hvor man refererer til sann (geografisk nord... over 73°N/60°S for oss, men det kan være forskjellig fra type til type og ulik instrumentering). Så hvis rullebaneretningen er 064° så blir det bane 06 til misvisningen evt gjør at retningen blir feks 065°... Da blir banen gitt nytt navn 07. Blir den noengang 054° så blir den omdøpt til 05 osv osv... Hilsen Torbjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Moen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 I et vanlig (små)fly stilles gyrokompasset inn etter det magnetiske kompasset. Det er vanlig prosedyre hver gang en starter opp flyet. Underveis må en også korrigere gyrokompasset etter magnetisk kompass pga. bl.a. gyroens presesjon. Gyrokompasset skal dermed alltid peke mot den magnetiske nordpol i et fly, ikke den geografiske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det var småfly jeg trodde man snakket om her. Det er i alle fall i småfly jeg har sett og såvidt fått gjort selv; å stille DG etter kompasset. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Ja, det var behagelig med HSI med flux valve i flyene på NAC. Da slapp man å stille DG med jevne mellomrom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.