Per-kristian Jensen Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Heisann! I går fløy jeg og Karl Mathias fra Oslo til Menorca, og rett etter avgang får først jeg beskjed om å fly DCT KUBUB and contact Center 118.870 Så får Mathias beskjed om DCT TOR og Center 118.87 Det har nå kommet meg for øre at dette vistnok er vanlig prosedyre på OSL i virkeligheten. Stemmer dette? Og uansett, har Tårn i det hele og store lov til å cleare direct? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A L Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Jeg har vært med på at tårn har vektorert oss fra 01R for å ta opp tracket som går fra 01L. Deretter fikk vi approach på 118.470. I real vel og merke. Er enda ikke kjent med de nye prosedyrene på GM, men var det snakk om at dem kunne få radar kontakt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 beskjed om DCT TOR og Center 118.87 Det heter Control i Norge har Tårn i det hele og store lov til å cleare direct Hvorfor skulle dem ikke ha lov til det? Er jo godt mulig at det er Oslo som har bedt TWR om å klarere direct også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Gitt tilstrekkelig koordinering kan et tårn i Norge (i teorien) sende fly direkte til langt forbi Italia. Hvordan det står til på VATSIM i Norge vet jeg ikke, men ser ikke problemet med at tårnet skal kunne gi "direct". [color:#FF0000]Det forutsetter selvsagt at det er avklart med ATC videre opp i systemet.[/color] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Som det er sagt over, ja, tårn kan i teorien gi direct routing, så sant det er koordinert med affected ATC. Dette tilfellet var dog på Gardermoen etter omlegging av luftromstrukturen. Litt av meningen med denne er vel da å unngå støyforurensing, og det er dermed gitt klare traseer som fly skal følge for å unngå å fly rett over bebygde områder. Min mening er da at man bør unngå å gi direct routings i så lave høyder, da dette vil jo da bryte med hele idèen bak denne innføringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Eksempelvis Arlanda nektes både visual approaches og dct below FL060 pga støy. Hvordan støy skal simuleres i Oslo står kanskje noe om i de nye dokumentene Henriksen har laget? (uten å ha sett på disse enda). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.