Paulo Fernandes Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 "Cross the Pond" er et av Vatsims største event, og foregår bare to ganger i året. Eventet innebærer å fly en lang flytur over atlanterhavet med full ATC-dekning fram til destinasjonen. Allerede dagen før eventet begynte planleggingen for min del. Antivirus ble avinstallert, departure stand ble sjekket, charts ble gjort klare og jeg fikk repitert litt prosedyrer på 747, som var flyet jeg skulle fly over atlantern. Ruten min var Lisboa i Portugal til Toronto i Canada Før jeg kan gå ombord i cockpiten på 747-400 må vær og fuel gjennomgås. Motvinden ser ikke så ille ut på FL340. Ruten jeg skal fly er ganske annerledes enn på vindkartene, så motvinden ble høyere enn først ventet. Preflight inspection gjøres, og jeg tar et bilde av de enorme motorene på flyet: Slik ser notatblokken ut, før jeg har bedt om clearance til Toronto: Passasjerene kjøres ned til flyet med buss, og trappene er allerede gjort klare for ombordstigning: Before start checklist: GND:"-Hold on as we are preparing the aircraft for pushback". Mye forskjellige selskaper på Lisboa flyplass denne dagen: Jeg får beskjed av Lisboa ground om å vente i posisjon på W for trafikk fra venstre. Og samtidig kommer en Delta 767 før meg i køen: Mens jeg venter for å komme videre, rekker jeg å ta et bilde av MCP, som er satt korrekt, bortsett fra RWY hdg som ble endret rett etter at bilde ble tatt: Endelig er vi på siste taksebane, og kan spotte en United (continental livery) ta av fra RWY 21: Ingenting er bedre enn å være neste fly som skal ta av! En lang arbeidsdag venter :grin: En 777 krysser rullebanen rett før jeg tar av: På god vei mot 34000 fot. After take off checklist complete, og oceanic clearance blir straks gitt: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 NAT-punktene på ruten, her vist både på arket og i FMCen. Jeg fikk beskjed om å fly på mach ,86. Santa Maria oceanic-frekvensen ble svært busy på dette eventet. Det var i perioder jeg måtte vente i flere minutter for å komme til på frekvensen. Noen piloter pratet i munnen på hverandre, og da grep ATCen inn og sa noe som "Stop stop! One at a time, one at a time! Have some patience please! Show some courtesy". Alikevel gikk alt bra og Santa Maria-ATCen var veldig dyktig: Trafikken, slik det så ut i startfasen av eventet: Ikke mange fot forskjell på trafikken under meg i starten av turen: The flightdeck: Primary flight display viser stabilt mach ,86: Endelig kommer land til syne. Her flyr jeg over Provincetown som ligger sørøst for Boston: YOUTH2-innflyvningen gjøres klar i FMC, og sjekkes opp med denne STAR-charten til Toronto Pearson. Herlig å se top of descent dukke opp i FMCen. Var ikke helt komfortabel med fuel-nivå på landing, men jeg skylder på en dårlig fuel calculator : Etter å ha sjekket ATIS fant jeg ut at de ikke ville ha fly inn til RWY 33 (selvom vinden blåste 350 grader). Dermed måtte jeg raskt bytte innflyvning og RWY i FMCen. Slik ble STARen seende ut: Jeg fikk assigned RWY 06L for landing, og charten sjekkes deretter, for å finne ut hvor jeg skal takse etter landing: På godt vei nedover, og solen skinner fint på vingen: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Jeg fikk vectors nesten hele veien ned til Toronto pga mye trafikk i området (var nr.3), og her er jeg på siste sving for å joine localizeren til RWY 06L: På gaten i Toronto, og kan endelig puste ut og ta parking checklist: Slik ser en notatblokk ut, etter å ha fløyet på et av Vatsims største event :grin: : Til slutt: [size:14pt]Takk til Tom Knudsen for herlige framerates! Takk til Aerosoft for herlig Lisboa-scenery med veldig gode framerates![/size] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Stilige bilder :grin: .Ser at du legger ned noe mere arbeid enn meg på preflight..hehe. Jeg fikk CTD rett før decent til JFK selv i går...SB liker ikke chatting har jeg funnet ut... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandro Stanojevic Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Herlige bilder En god og utfyllende rapport om CTP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Flott rapport med flotte illustrasjoner og screenshots, Paulo! Men hvor er det blitt av winglets'a på 744'en? Hadde selv min første CTP flight i går, og det var kjempeartig å være med på. Svært dyktig ATC fra startup til shutdown, og med FS Contrails var det masse trafikk å følge med på fra flyet under hele turen (vel... hvis du ikke var alene på NAT'en da, som jeg var.. nesten x). Selv fikk jeg en OOM melding over England, men fikk startet opp simmen igjen i en fei, og takket være vataware, slew'a meg tilbake omtrent der simmen klikka. Etter det gikk turen smertefritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 27. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2011 Winglets'a mistet jeg da jeg kom bort i et annet fly da jeg takset.. Neida =) Siden Air Canada aldri har hatt 747-400 i flåten sin med det gamle liveriet, tenkte jeg det ville vært mer realistisk å få flyet til å ligne mer på en 747-200. Derfor fjernet jeg wingletsa i simmen før jeg startet opp flyet. Kjipt at du fikk OOM under eventet. Alltid dumt å komme ut av det, og dermed "slewet" seg tilbake igjen. Jeg var heldig og hadde FS gående i et kjør hele veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aleksander rødland Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Det er AKKURAT sånne blideserier jeg liker! Veldig flotte bilder og flott historie! Kan ikke forstå at jeg måtte jobbe, mens dette eventet pågikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Meget meget godt jobba her med flotte bilder og ditto dokumentasjon Paulo. Ble skikkelig inspirert av å se dette! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Skikkelig bra og detaljert! Akkurat slik vi liker det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreas nærbø Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 FLotte bilder En ting ser blokka sånn ut hver gang eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Utrolig flott dokumentasjon av Cross the Pond Paulo, virker som du har hatt en flott tur over.. Ble utrolig giret av denne dokumentasjonen din, og veldig int. i denne noteringen din, hvor har du arket fra på bilde 16? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Rolandsen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Utrolig!! Jeg skrev dette til en på et annet forum i helgen, og du fortjener samme kommentar: Every now and then there comes along a set of screenshots that remind me why I love this hobby so much.This is indeed one of them. Thank you Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Hofstad Haugen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tom her har du linken :-) http://ctp.vatsim-uk.org/Transatlantic_Radio_Operations_Checksheet.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Tjener ikke funnet Firefox klarte ikke å finne tjeneren ctp.vatsim-uk.org. Fant en her http://training.joinava.net/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=101&view=view.download&catid=7&cid=20 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Dette var en overveldende bra respons folkens, tusen takk! Jeg visste ikke om jeg tok for mange bilder eller om jeg hadde for mye bildetekst, så det var bra dere likte det endelige resultatet! Arket du beskriver Tom, som du selv linket til følger med på Cross-the-Pond hjemmesiden hver gang eventet blir arrangert. Veldig greit å bruke, og det gjør at ting går raskere under crossingen. Ser blokka sånn ut hver gang eller? Den ser sånn ut etter et cross the pond event ja. Men den er selvfølgelig ikke like full på en vanlig vatsim-tur. Virker som du har hatt en flott tur over Det kan jeg love deg at jeg hadde :grin: Alt gikk så smooth! Denne var enda bedre enn forrige cross the pond jeg var med på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Veldig greit å bruke, og det gjør at ting går raskere under crossingen. Ok, greit å vite. Kanskje jeg skal ta meg en tur over til amerika en gang da, ikke gjort det enda Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 28. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2011 Eventet anbefales i hvertfall Men må si at det krever talmodighet, bra nerver og god konsentrasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Imponerende flott serie.. Kjenner meg godt igjen med den notatboka.Kan til tider lett bli brukt 2 ark på slike turer :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Odd Magne Kåsastul Krieger Skrevet 31. mars 2011 Premium Medlem Del Skrevet 31. mars 2011 Kjempefine bilder , og en fin historie :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sverre Andre Nordheim Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Veldig flott innlegg Paulo! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Tusen takk alle sammen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.