Gå til innhold

Discovery kommer ned igjen i ettermiddag...


T F

Anbefalte innlegg

I dag kommer Discovery's ferd til en slutt... STS-133 er planlagt å lande på Kennedy Space Center i dag, kl 17:57:44 (!) norsk tid...

 

Ustream videresender NASA TV i HD: UStream - NASA-TV HD

 

Endelig "GO for deorbit burn" blir eventuelt gitt kl. 16:32.

 

Deorbit burn går fra 16:52:09 til 16:54:40 (2m31s).

 

"Entry interface" (de første registreringene av positive G og effekten av møtet med atmosfæren (ca 400 000ft)) starter 17:25:57.

 

Radar'en forventes å fange dem opp kl. 17:44.

 

...og til sist er touchdown forventet 17:57:44 på rwy 15...

 

 

Her er NASA's beregnede trekk for Discovery på vei inn:

524126main_KSC202_long.gif

524127main_KSC202_mid.gif

524125main_KSC202_close.gif

 

 

Alt selvsagt dersom de får "GO" nå ved første anledning... de har et vindu til på neste runde rundt, hvor de eventuelt forskyver alt ca 90 minutter.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir artig å se... jeg tipper de har en margin på +/- 5 sekunder (maks) på touchdown tidspunktet...

 

Så langt så ser det ut som de får "GO" for deorbit... 25 minutter igjen til Mission Control bestemmer seg, og 45 minutter til det blir utført.

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått "GO", så nå må det skje noe uforutsett for å avbryte landingen... Når "deorbit burn" blir utført om litt over 10 minutter, blir det for sent å snu.

 

 

/T

 

PS! Tiden for deorbit burn er justert fra 2m31s til 2m27s... 4 sekunder kortere. Jeg synes det er artig å se dem operere med slik presisjon mtp tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, på jobb sånn omtrentlig 17:52:44 ;) Neida, billettdama ble syk i dag, så jeg ble kasta inn i en jobb jeg ikke har gjort på et år, midt i friuka mi :whistle:

 

Men jeg lurer på om jeg får akkurat rukket å se touchdown før jeg stikker bort på spillestedet for å åpne salget der, vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig video fra Mission Control Center (Houston), visninger av kartet med Discovery's posisjon, og når den kommer nært nok til å sees av kameraene på KSC så blir det video derfra...

 

18 minutter igjen i skrivende stund.

 

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...