Gå til innhold

Real procedures TIPS til ATC!


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

Skjønner jo vi er en del som hører på scanner og streaming så tenkte det kunne vært kjekt med en slik tråd hvor man kunne dele litt tips om hvordan det gjøres rundtomkring i landet så man kan få inn dette i Vatsim kontrolleringen.

 

 

Har et par ting å nevne fra ENTO Sandefjord Torp:

 

Torp er utstyrt med SID departures, men dette gis kun i få tilfeller i praksis. AIP link

 

Er rwy 36 in use får pilotene på deparutres klareringen DALEN left turn SKI, eller left turn TRF. Ingen får SKI3H,TRF4H.

 

Ved rwy 18 i bruk, gis det Sierra Fox direct SKI, Sierre Fox direct TRF. Her brukes ikke SKI3G, TRF4G

 

Det samme har jeg observert for Tivol. Det er vel kun SORPI SIDs og ODNIK SIDs jeg har hørt blitt gitt så langt.

 

Når vi er inne på Torp kan jeg nevne rwy 2-5 er innland, 10-16 er utland.

 

De-ice er på Y her må pilotene først krysse rwy!

 

 

 

Noen som har andre tips for prosedyrer og info som kan være greit å vite om fra ACC/TWR ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder ikke for en spesiell flyplass, men generelt for hele landet, men greit å få med seg allikevel: Det heter "wind", og ikke "winds".

Regner med at "winds" er noe man bruker i USA eller noe?.

Og så runder man av vinden til nærmeste hele tier, slik at det blir "310 at 12" og ikke "312 at 12", osv.

Og "vindstille" uttales "kaam/kaalm" og ikke "kååm/kåålm".

(Kanskje litt OT, men passer allikevel til trådtittel "Real procedures TIPS til ATC)".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at de ikke brukes, KAN være at dette er såkalte konvensjonelle SIDs. Det er strenge regler for hvordan slike prosedyrer skal konstrueres. De sparer litt tid på fly dct, fremfor å følge hele SIDen, mot f.eks TRF.

 

"Winds" skal ikke brukes i USA heller. Men det er mange som bruker det uansett. Fraseologi er noe det slurves ekstremt mye med!

"310 at 12" er også slurv! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Approach til Kvernberget RWY07:

Her gis det veldig ofte dct Averi på INLAS stars når det er VMC.

 

Approach til Kvernberget RWY25:

I dårlig sikt brukes INLAS star til 07 for så å bryte av på 1-2 nm final for så å sirkle rundt til 25 med sirklingslys på nordvestsiden av flyplassen for så å ta short final på 25.

 

Approach til Kvernberget RWY07:

Her brukes ikke ILS etter 2nm final med mindre det er low vis conditions pga av flickering på ILSen pga av fjellet Kvernberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molde (AFIS): AFIS-fullmektig gir taxi-instruksjoner for ankomst, som regel bare opplysning om stand, men også en av taksenbanene om noen er på vei ut.

 

AFIS-fullmektig gir push/start-klarering, dette gjøres ikke på pilotenes skjønn.

 

For utgående fly: Normal rekkefølge på ting er Push/start og avgangsinformasjon (vær, rwy, evt andre ting), informasjon kan også gjerne mottas på request, ".. request latest information for Molde", dog tror jeg ikke dette praktiseres i like stor grad etter at vi fikk ATIS. Deretter annonserer pilotene taxi, og AFIS svarer med "Runway x free for lineup"/"Runway x occupied". Alle fly fra SAS, NAX og andre norske selskaper som måtte stikke innom, får klareringa mens de taxer og backtracker (Forvirrede spanske charterpiloter som tror de er på en kontrollert flyplass spør gjerne om denne på forhånd, og får som oftest det for å gjøre ting enkelt for dem). Ved enden av rullebanen pleier de fleste piloter å annonsere "ready runway x" hvis ikke AFIS kommer dem i forkjøpet med en ny "runway free" samt vindinfo.

 

Siden takeoff/landing ikke er et spørsmål om tillatelse på en AFIS-flyplass, kan du også ta av uten å få en ny "runway free" (og det skjer fra tid til annen at noen bare freser nedover uten videre kommunikasjon etter taxi, uten at noen plages av den grunn), aberet er at man ikke nødvendigvis får utfyllende vind- og trafikkinformasjon (dette gis sjeldent ved "free for lineup").

 

På dager med god sikt og lite/intet skydekke, er det normalt med visual climb, som regel dct MES (TOMBO om det er litt trafikk fra Vigra, men da kommer dct MES ofte temmelig kjapt etter avgang), dette for Oslo-flighter selvfølgelig. Fraseologien er vel ikke forskjellig fra resten av landet, "cleared to Gardermoen, right/left visual climb to MES...". Det er også heller regelen enn unntaket at det flyes visuelle innflyvninger ved slike forhold, som regel med utgangspunkt dct TAT eller dct MO (også når 25 er aktiv, følg sirklingslysene).

 

Fra Molde er initial climb nesten alltid FL090, både på SID og visual climb, selv om SID-kartene sier noe annet.

 

Wow, dette ble en del for en liten AFIS-flyplass på nordvestlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Jeg jobber som flygeleder ved Oslo ATCC og synes det er interessant at du har fått med deg dette.

 

Grunnen til at de fikk disse klareringene ut fra Torp er rett og slett fordi SKI VOR har vært u/s over lengre tid og da kan ikke SID'ene brukes. Disse var basert på radialer og distanser fra denne VOR'en.

 

Hilsen Patrick

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...