Gå til innhold

Tæksi tu håldinpåint rønnvai 09


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Satt og leste igjennom loven som regulerer samband for flytrafikk og ATC, og fant det fonetiske alfabetet i §5. Herregud...

 

§ 8. Bokstavering

Ved bokstavering av egennavn, tjenesteforkortelser og ord hvis stavemåte er tvilsom, skal det benyttes de ord som er gjengitt nedenfor.

Bokstav Ord Fonetisk uttale

A Alfa 'alfa

B Bravo 'bra'vo

C Charlie 'tcha'li

D Delta 'delta

E Echo 'eko

F Foxtrot 'fåkstråt

G Golf gålf

H Hotel 'ho'tell

I India 'indi'a

J Juliett 'djuli'et

K Kilo 'kilo

L Lima lima

M Mike maik

N November 'no'vembe®

O Oscar 'åska

P Papa pa'pa

Q Quebec 'ke'bek

R Romeo 'ro'mi'o

S Sierra si'e'ra

T Tango 'tango

U Uniform 'junifåm

V Victor 'viktå

W Whiskey 'wiski

X X-ray 'eks'rei

Y Yankee 'jænki

Z Zulu 'tsu'lu

Æ Ægir 'æ'gir

Ø Ørnulf 'ørnulf

Å Ågot 'å'got

 

 

 

 

Eksjuus mi, men Viktå? Oska? Har vi søren meg lovfestet elendig uttale? Men dere kan mene hva dere vil om Ørnulf... Teknisk sett burde det vel blitt Ønulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i infanteriet, HMKG. Jeg fant fram gamle papirer og et militært kart over Trandum skogen med Sessvoldmoen og subtractor code og sånt. :) Og der står det Ærlig, Østen og Åse. Men det er sikkert forskjellig fra luftfart og sjø da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier vel egentlig det ganske beint fram; oskar og viktor. :) Det er i alle fall blitt en uvane jeg har tilegnet meg på VATSIM... Husker før hvor "engelsk" uttalen min var, men det var inntil jeg kommuniserte med Even Rognlien... :grin:

 

Men jeg vil gjerne rose de som flyr/kontrollerer på VATSIM for god artikulasjon når dere prater! :) Til og med rogalendingene snakker jo forståelig! :grin:

 

Clamer: Har du begynt å fly til Norge nå eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...