Marius91 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Vi går jo spennende tider i møte, da hele luftsporten på en måte skal organiseres på nytt - da med tanke på sertifikater osv. I seilflyklubben jeg for det meste flyr i, er det jo selvfølgelig seilfly vi driver med for tiden. Vi har bare motorglidere, og ikke fasiliteter til noe annet da vi flyr fra ENHD. Når disse nye reglene trer i kraft fra april neste år, er dagens krav fra 30 timer totalt redusert til kun 15 timer for å oppflyging til "LAPL-S". Og her kommer det som er ekstra gøy for oss: 7/15 timer må foregå på rene seilfly, ikke TMG som vi har. Da må vi kanskje begynne å fly på LAPL-A. Med en LAPL-A lisens kan man ta utsjekk på vanlige motorfly, 2000 kg og 4 passasjerer. Dette vil da si majoriteten av Cessna og Piper som går i Norske Motorflyklubber den dag i dag. Men, hvordan tror dere overgangen blir? Får vi automatisk LAPL-A sertifikater? Får seilflyinstruktører som kun flyr TMG plutselig lov til å instruere på vanlige motorfly når EASA trår til? Ikke bare bare å bli klok på dette Men! Det skal sies at det er positive endringer! Det vil bli rimeligere å ta sertifikat, timetallet for oppflyging går jo en del ned for oss hobbyflygere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Interessant! Men vert det reduksjon i timetal til nokre andre sertifikat og, eller er det kun seglfly det gjeld? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Får vi automatisk LAPL-A sertifikater? Får seilflyinstruktører som kun flyr TMG plutselig lov til å instruere på vanlige motorfly når EASA trår til? Det tviler jeg sterkt på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Nå kjenner ikke jeg alle reglene, mye av det er vel fortsatt oppe til diskusjon. Men slik det er foreslått, så skal man ikke se bort ifra at det blir litt reduksjoner her og der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius91 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Det gjør egentlig jeg og, men det blir jo helt feil. Vi må jo omstrukturere alt hvis det blir sånn som jeg tolker reglene, noe som kan få fatale følger for hele klubben. Det blir litt som sertifikatet på andre kjøretøy. Før kunne man jo kjøre opp til 7,5 tonn eller noe i den dur på vanlig B. Når reglene ble omorganisert, så fikk folk beholde det de hadde fra før. Dvs de som hadde B, fikk C1 automatisk. Får nå håpe at det blir noe lignende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Har du peiling på sånn ca. kor stor reduksjon det vert i kostnadane til seglflybevis? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.