Gå til innhold

Dagens dyreste "kupp"


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ville ikke betalt 8000 kroner for den samlingen der... Uansett om det er 28 ting i kolleksjonen..

 

Rett og slett fordi utviklingen, selv til fs9 har gått lengre, en den samlingen der.. En og annen godbit var det jo, men i det store og det hele, ikke verdt prisen

 

Men, en og annen **** er det vel der ute som kjøper det...

 

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus F. Meese

Neira, men det er vel slik at de reagerer på flere registreringer fra flere adresser innen en viss tidsramme. Så spørs det jo bare hva forrige eier har gjort med disse Reg-key'ene, og hvor mye han har delt ut.

Jeg vil mene det er valide poeng Meese trekker frem her, selv om reell risiko ikke er enorm akkurat.

Jeg forstår i grunn ikke helt hvorfor folk tar sjansen på å kjøpe brukt programvare av denne typen, fra vilt fremmede mennesker. I mange tilfeller stiller man lisensmessig likt som om man hadde kopiert det, eller lastet det ned ulovlig, og har ingen rett til support osv. I tilfeller der lisensen tillater videresalg, har man ingen garanti for at forrige eier faktisk har avinstallert. Den største forskjellen er vel at risikoen for å få med malware er minimal, og det føles formodentlig mer moralsk riktig å betale for det til noen, fremfor å "stjele" det. Man må bare huske at man ikke bidrar til å støtte utvikleren på noen måte, noe som for noen kan være en faktor av betydning i vår lille nisje.

 

Uansett, de som feks har kjøpt et "brukt" PMDG-fly har neppe lest hva de godtok da de trykke OK på EULA (lisensavtalen). For alle de vage og ullne uttalelsene fra PMDG vedrørende releasedato på sine fly, tar de såvidt jeg kan se igjen med å være desto klarere i EULA'n sin. Lisensen er en ikke overførbar bruksrett, og dersom DU ikke har kjøpt dette produktet fra PMDG, og registrert det i DITT navn, men likevel blir funnet å bruke det, så godtar du å betale alle utgifter i forbindelse med rettslige skritt mot deg, dog ikke mindre enn 25000 US dollar.

 

Nå tviler jeg vel litt på at PMDG i praksis vil komme etter deg om du i god tro har kjøpt en ikke overførbar lisens fra en annen, og sjansen for å bli tatt er formodentlig enda mindre enn ved "vanlig" ulovlig nedlastning/kopiering. Men poenget er bare at man ved kjøp og salg av en del programvare bryter lisensavtalen, og som kjøper stiller man langt svakere enn om man hadde kjøpt og registrert programmet på vanlig måte.

 

 

PS, har noen NRK lisenser liggende for salg her!

Halv pris, 1238,76 for ett år. Interessert Meese..? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...