Clamer F. Meltzer Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 JAS Gripen ble fanget i nettet. Kanskje man skulle vurdert dette flere plasser for sivile fly og? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Tja, det må jo bli for kortbaner o.l, kan se for meg at det blir trøblete å lage et nett som tar 50tonn og oppover. Noen som vet hvorvidt jagerfly må gjennom full service etter å ha blitt fanget i nettet, på samme måte som F-16 må om den bruker kabelen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Sparby Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Stort sett det som finnes av vestlige fly som ikke er utstyrt for hangarskip-operasjoner innom til full sjekk etter slike hendelser, etter det jeg vet. Men heller det enn å miste et fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaran Berntzen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Israelske militære flyplasser benytter nett for å stanse jagerfly. Norske lufthavner hadde wire systemer lenge etter at den kalde krigen tok slutt, men de er borte nå pga nye sikkerhetskrav ifm hindringer. Nå benyttes andre løsninger dersom et behov skulle oppstå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Hatle Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Bodø og Ørland har fremdeles wire (RAG - Runway Arresting Gear). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har den blitt fjernet på Rygge? Mener å huske at flere av de utenlandske deltagerene på Rygge Airshow i 2009 ba om wire... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Missforstå meg rett, det jeg lurte på var om en runde i nettet også vil føre til den slags type overhaling. Jeg visste at F-16 og lignende landbaserte fly må ha full strip-down etter en kabellanding Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Rygge har så vidt jeg vet nedfellbar wire. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvis ikke det er tilgjengelig på flyplassen, har forsvaret mobilt utstyr som kan settes opp i løpet av noen timer. Dette ble blandt annet brukt på Banak i høst, under øvelse Nordavind. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.