Gå til innhold

Fly og fyll i polen... viser til nyhet


Olav-Moldestad

Anbefalte innlegg

Den kommentaren du la inn der er ganske så stygg,og slik jeg har forstått det var pilotene absolutt ikke påvirket av alkohol. Men derimot var sjefen for flyvåpnet påvirket av alkohol, og at det var han som la press på pilotene.

 

Synes det er ganske så stygt å gå ut å si at pilotene var påvirket av alkohol, da dette faktisk er jobben deres. Jeg synes at om du skal komme med slike påstander om at det er vanlig at russiske og polske piloter drikker/påvirket på jobb, så bør du ha bevis på det. Uansett, har disse drukket/påvirket på jobb så betyr det slett ikke at det er vanlig blandt andre piloter fordi. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke andre måter å tolke dette på jeg,,,,

 

sitat: Konklusjonen etter russernes ungersøkelser er at de relativt uerfarne pilotene ble utsatt for press fra passasjerer som befant seg i cockpiten. Det er også funnet rester etter alkohol i blodet til de to pilotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor har du funnet dette? Rapportens konklusjon sier ingen ting om at pilotene var beruset. Luftforsvarssjefen befant seg i cockpit, og kommisjonen mener at han har utøvd et utilbørlig press på pilotene til å lande, til tross for dårlig vær. Det ble funnet alkohol i blodet til luftforsvarssjefen. Så til konklusjonen russerne har trukket:

The investigation team concludes that:

 

The immediate cause of the accident was the failure of the crew to take a timely decision to proceed to an alternate airdrome although they were not once timely informed on the actual weather conditions at Smolensk "Severny" Airdrome that were significantly lower than the established airdrome minima; descent without visual contact with ground references to an altitude much lower than minimum descent altitude for go around (100 m) in order to establish visual flight as well as no reaction to the numerous TAWS warnings which led to controlled flight into terrain, aircraft destruction and death of the crew and passengers.

 

According to the conclusion made by the pilot-experts and aviation psychologists, the presence of the Commander-in-Chief of the Polish Air Forces54 in the cockpit until the collision exposed psychological pressure on the PIC’s decision to continue descent in the conditions of unjustified risk with a dominating aim of landing at any means.

 

Contributing factors to the accident were:

 

- long discussion of the Tu-154M crew with the Protocol Director and crew of the Polish Yak-40 concerning the information on the actual weather that was lower than the established minima and impossibility (according to the Tu-154M crew opinion) to land at the destination airdrome which increased the psychological stress of the crew and made the PIC experience psychological clash of motives: on the one hand he realized that landing in such conditions was unsafe, on the other hand he faced strong motivation to land exactly at the destination airdrome. In case of proceeding to an alternate airdrome the PIC expected negative reaction from the Main Passenger;

- lack of compliance to the SOP and lack of CRM in the crew;

- a significant break in flights in complicated weather conditions (corresponding to his weather minima 60x800) that the PIC had had as well as his low experience in conducting non- precision approach;

- early transition by the navigator to the altitude callouts on the basis of the radio altimeter indications without considering the uneven terrain;

- conducting flight with engaged autopilot and autothrottle down to altitudes much lower than the minimum descent altitude which does not comply with the FCOM provisions;

- late start of final descent which resulted in increased vertical speed of descent the crew had to maintain.

The systematic causes of the accident involving the Tu-154M tail number 101 aircraft of the Republic of Poland were significant shortcomings in the organization of flight operations, flight crew preparation and arrangement of the VIP flight in the special air regiment.

 

Kilden er offisiel rapport, engelsk versjon; her

http://www.mak.ru/russian/investigations/2010/files/tu154m_101/finalreport_eng.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den saken som trådstarter refererte til Roald. Og på nyhetene i kveld sa de vel noe i samme retning. Jeg har ikke den inside kunskapen for å lete fram enhver offisiel raport jeg Roald og forholder meg, med en god porsjon skjønn til hva som blir sagt av antatt seriøse nyhetsbyråer.

Hvor fant du denne raporten som du sier er den offisielle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På PPruNe ble - ikke uventet - en tråd åpnet da styrten skjedde. Du finner linken i 2. post på side 45 - her er siden. Et av innleggene fra i går(?), har et sammendrag på tysk med samme informasjon.

 

Etterskrift:

Nå har jeg lest linken som trådstarter henviser til; jeg finner ingen ting om at pilotene skulle være alkoholpåvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten slår forøvrig fast at det ikke ble funnet alkohol eller annet i tester av pilotene, så for øyeblikket er overskriftene på FS.no mange hakk over Dagbladet og de andre som får så mye kjeft her.

 

Det er på den annen side nok av annet å henge seg opp i her. Profesjonaliteten til det Polske luftforsvaret eksempelvis, det fremstår rimelig amatørmessig det hele, eller er det bare meg..?

 

Har dog bare såvidt lest litt i rapporten tidligere i kveld, så skal ikke uttale meg alt for sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så att det ble reist mye kritik mot Polske luftfartsmyndighetene som hadde satt opp ett crew uten relevant og nok trening på denne flighten. PIC hadde kun 3 turer til det området og da som FO, mens resten av crewet ikke hadde noen flighter bak seg til den flyplassen.

 

Alt av instrumenter ser ut til å ha vært i orden. Navigasjons utstyr var i virksomhet da ulykken skjedde bare for å nevne litt.

Er det skandale fra det Polske flyvåpen? Uten tvil. Og med en øverst komanderende i det Polske flyvåpen i cockpit med 0,6 promille alkohol i blodet så kan en vel tenke selv hvor skoen trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Per, dette har jeg "visst" lenge. ;)

Snakket om denne saken med noen polske kolleger ved juletider, og ble i grunn litt forbauset over hvor skråsikre de var på at dette dreide seg om en "jobb" utført av russerne. Dette er folk uten spesiell interesse for fly, men jeg måtte jo si meg enig i at det virket som en litt "usannsynlig" ulykke slik den fremsto da, og at president med følge og Polens Air Force One selvsagt ble fløyet av "the best of the best" av "håndplukkede" piloter, med svært stricte rutiner. Vi får vente på rapporten...

 

Jeg tror fortsatt ikke det er Putin, men tok tydeligvis grundig feil i mine antagelser likevel, om vi skal tro rapporten. Dette er i mine øyne en ulykke man kunne forventet for 20-30 år siden, før CRM, før TAWS, EGPWS, og hva det nå heter, men ikke i 2010 med president-flyet til et EU-land...

 

Men noe jeg ikke helt forstår, det tegnes jo generelt et lite flatterende bilde av polsk luftforsvar, trening, osv, og Polen anser angivelig rapporten som et hån. Har ikke polakkene selv fått være med på denne etterforskningen, eventuelt hvorfor ikke?

 

Det skulle vel kunne fjerne det meste av misnøye, samt konspirasjonsteorier, og Polen har vel tross alt ikke allverdens gode grunner for å ha tillit til russerne.

 

 

Her er forresten en forkortet animasjon/CVR av siste fase;

 

[video:youtube]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...