Ole-Jørgen Søberg Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Link til NRK Nordland Vær foreløpig forsiktig med å satse på en karriere i Avinor altså Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er jo egentlig ikke så veldig praktisk. Flygelederne kan jo ikke se trafikken på bakken med øynene såvidt jeg kan lese. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Hagen Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Dette har jeg dårlig troa på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det er den naturlige utviklingen av det meste, ting automatiseres, automatiserte fly kontrolleres av automatiserte kontrolltårn. Dette ligger selvfølgelig litt inn i fremtiden, men at det kommer er jeg ikke i tvil om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Vil nok uansett ta laaang tid før dette kan bli realisert i stor skala, men tanken er jo interessant. Neste blir kanskje "førerløse" fly, tog, busser osv.. Til slutt trenger vi ikke mennesker i det hele tatt :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg syns det er så fint at man ønsker å automatisere så mye som mulig, slik at vi slipper å ha folk i arbeid. Da får jo folka på NAV noe å henge fingrene i, i allefall! Men fra spøk til revolver, tog er det eneste jeg har særlig tro på som et fullstendig automatisert transportmiddel (dette finnes jo), av den enkle grunn at det går på skinner. Å lede fly gjennom fri luft og busser gjennom trafikk, kun styrt av datamaskiner er ikke noe jeg noen gang kommer til å føle meg bekvem med. Man kan godt kalle meg paranoid, men jeg har for mange bluescreens på samvittigheten til å sette meg i noe som skal fly av seg selv/bli ledet av datamaskiner, uten menneskelig kontroll (selv om dette statistisk sett ville være tryggere en med piloter/flyveledere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Etter hvert som mer automatiseres i trafikken vil utrykket "blue screen of death" være et utrykk som blir stadig mer bokstavelig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audun Fikke Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Svenske SAAB har utvilket systemer for dette, og testet det i 2009. Sundsvall ble kontrollert fra Mamlø. Noen linker: http://www.saabgroup.com/en/Civil-security/Air-Transportation-and-Airport-Security/Air-Traffic-Management-Solutions/Remote-Tower/ http://www.lyyn.com/case-story/security/aviation/saab-security-art http://www.militaryaerospace.com/index/display/article-display/8911712937/articles/avionics-intelligence/news/2010/12/remote-air_traffic.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor snakker dere om automatisering? det er snakk om fjernstyring, ikke det samme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Du har selvfølgelig helt rett . Altfor lett å blande begrepene "i kampens hete". Kanskje det blir behov for nesten like mange kontrollere som i dag, bare at de sitter på andre steder (sentralisering). Dette vil nok uansett være en prosess som vil ta noe tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.