Tommy Hansen Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Den ruta jeg brukte som eksempel følger jo airways. Men å tracke fra VOR til VOR er jo forholdsvis enkelt. Du trenger ingen kurs eller heavy navigeringsskills egentlig. Det er jo bare å sette inn frakvensen og følge VOR nåla. "Problemet" blir jo når du skal overfly waypoints som ikke ligger på direkte kurs mellom to VOR f.eks. Da må du navigere på radialer og DME. Det er der utfordringen kommer inn i bildet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Standard ruteføringer: ENBO-ENTC GEPTU U/M609 DCT ENTC-ENBO ROSKO U/M609 GEPTU EDIT: Link til enroute chart er lagt ut tidligere i tråden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Å arrangere noe under paraplyen til Norwegian Eagles burde gå i orden om du bistår i planleggingen. Av erfaring så kan Bodø-Tromsø være litt kort. Når man navigerer på denne måten, som oftest med avanserte flymaskiner så ser man verdien av å ha en litt lengre flight, slik an man får samlet tankene og får tid nok til å planlegge innflygningen. Denne flighten tar ca. 55 min med en DC-6, som ikke akkurat er noen rakett. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Noen videre status Eivind? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 Noen videre status Eivind? Begynner først med å si godt nytt år til dere vintagefreaks. Beklager at jeg ikke har fått oppdatert tråden før nå. Jeg fikk blåskjerm i XP og måtte legge inn alt på nytt. Siste status: 1. Vi holder oss til å fly litt opp og ned mellom Bodø og Tromsø denne gangen for å danne noen erfaringer. Vi begynner i Bodø. Finner vi ut at det blir i korteste laget endrer vi ruta til neste gang. 2. Det reviderte, og HØYST uhøytidelige poengsystemet, blir som følger: - Ett (1) poeng gis for å fly på airwayene med enkel VOR/DME og papirkart. 2 poeng for å fly på airwayene med INS eller annet vintage-system. (GPS eller FMS er forbudt) Flyr du utenfor airwayene, gis ingen poeng. - Ett poeng for SID (flydd korrekt etter kart) - Ett poeng for STAR (flydd korrekt etter kart) - Ett poeng for non-precision approach. (flydd korrekt etter kart)NB. Forutsetnigen er at man kommer ned. Descision Height MÅ respekteres. Hvis det kun er forhold for ILS gies ingen poeng. - Ett poeng for stempelmotor (mer komplisert motorstyring og lengere flytid). -Ett bonuspoeng for å ha bygd ut panelet selv og satt inn egene gauger etter behov. Maks 7 poeng. Regn ut din egen score. Juks straffes med stor skam. 3. Vi flyr under Norwegian Eagles-banneret. Ingen planlegging nødvendig fra Ivars side. Har satt pris på om Ivar kunne lage en event tråd med NE-logoer osv når dato og tidspunkt for eventet er satt. 4. Vi må fastsette dato og tidspunkt. Forslag(m/begrunnelse) mottas med takk. 5. Vi flyr og koser oss maks. NB. Det viktigste er at vi hygger oss. Poengene er for partylek å regne og underrangert kos og godt humør. Håper så mange som mulig møter opp i sin egen doning. -Vel møtt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Detter ser bra ut Eivin! Send meg en PM for videre koordinering oss imellom. Når det gjelder tidspunkt, søndag er erfaringsmessig den beste dagen for slike event. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.