Gå til innhold

ATC simulator?


Andreas Stangenes

Anbefalte innlegg

Hei dere. Hvilken ATC simulator kan dere anbefale til en hobby atc entusiast? Jeg så wilco/feelthere har gitt ut en, men den lille videoen jeg så viste bare ground movements, og det er ikke det jeg er ute etter først og fremst. Jeg ønsker en kvalitetssimulator for approach og evt center. Finnes det noe slikt som ikke koster det hvite ut av øyet?

 

Legger forresten spørsmålet mitt her da jeg regner med at jeg finner flest atc entusiaster her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt vurdert London Control.

 

Det er en veldig realistisk simulator over luftrommet over England. Simulatoren bruker faktiske flygeplaner slik at luftrommet er stappfullt til enhver tid.

 

Du velger en sektor du ønsker å kontrollere, alt fra Director på Heathrow til den høyeste Sector 1 og 2 over London. Under (eller over) deg flyr andre fly som er utenfor din sektor, men de skaper en veldig realistisk atmosfære siden de ER der. Velger du å kontrollere Lambourne (LAM) sector f.eks ser du all trafikk inn og ut av Stansted, selv om du selv hovedsakelig kontrollerer trafikk inn til Heathrow. Av og til derimot kommer det et og annet fly fra Stanstead som skal igjennom din sektor på vei til f.eks Dover VOR. På LAM vil du også "snakke" med SAS fra Oslo til London.

 

Er du på en av de høyeste sektorene får du hovedsakelig overflygninger siden de som skal ned på flyplassene kontrolleres av sektorer under deg. Velger du et "morgenskift" får du alle atlanterhavsflightene som skal videre til Amsterdam, Frankfurt, Paris osv. Litt moro er det jo også når charterne fra Bergen, Værnes, Sola og Gardermoen sjekker inn på deres vei til Kanariøyene :)

 

Du har også mulighet til å legge inn egne flygeplaner om du vil det.

 

http://www.londoncontrol.com/

 

Heathrow Director:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QNSEbrORZHs

 

Sector 27. Her ser en godt at simulatoren "lever". Du kontrollerer her trafikken på venstre side på vei sørover, mens trafikken nordover kontrolleres av en annen sektor.

 

 

En noe klønete filmet video, men som likevel viser greit hva som skjer når en starter opp og begynner et "skift". Dette er Sector 13.

 

 

Edit: Jeg vil presisere at det ikke er noen multiplayer i London Control. Dette er en god gammeldags single player sim. Du har mulighet til å bruke voice, men da er det i form av voice recognition (som jeg selv finner noe vanskelig å få til å fungere effektivt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ren twr/gnd simulator. Flyene melder seg på finalen.

Men det er en klønete sim syns jeg. Utrolig vanskelig å få de til å takse fornuftig bla. Og har du to som står mot hverandre på en taxiway, så er 'spøkelset' der og blokkerer den, selv om du har fjerna flyet. Altså en irriterende bug.

Har tross alt hatt litt glede av den for å trene flyt, men mista fort interessen.

Kjekkere på Vatsim når det er trafikk der ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...