Gå til innhold

15 åring tar Luftfartsdirektøren i "nakken"!


Jarle Vidtun

Anbefalte innlegg

Fra www.nak.no/motor

 

15 år gamle Jarle Vidtun, som nettopp har begynt på privatflygerutdanningen i Borg flyklubb, liker ikke Luftfartstilsynets forslag om gebyrøkninger og har sendt en e-post til Luftfartsdirektøren hvor han sier hva han mener om det! Flott at de unge medlemmene våre engasjerer seg!Les hele saken på BFK's diskusjonsforum

 

[ 27.11.2002, 15:52: Endret av: Jarle Vidtun ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man råd til flysertifikat, så er vel ikke høyere engangsavgifter noe å skrike så høyt om, uansett alder.

 

Fikk idag strømregning i posten som har steget med 50%!!

 

Det er en avgift som man må betale mange ganger, og det er ikke en frivillig luksusting...

 

Ærlig talt, så synes jeg ikke synd på deg her altså... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo forferdelig når ungdommen engasjerer seg, vi har jo ingenting vi skulle sagt. Holde munn og la de voksne styre og holde på er det vi burde gjøre, vi er jo for unge til å faktisk ha meninger. Og hvis vi da skulle finne på noe så dumt som å snakke ut om det vi synes er viktig, ja da er vi en haug med barnslige velsevoksende bråkemakere.

 

Nei, synes det blir for dumt å rakke ned på ungdom med mening bare fordi voksne har større problemer. Man burde gjøre det stikk motsatte og gi honør for engasjemang, det er ikke så ofte det dukker opp for tiden.

 

Jeg var med på studentmarsjen i Oslo i dag, og er stolt av at min genrasjon også har meninger og tørr å snakke ut om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Har man råd til flysertifikat, så er vel ikke høyere engangsavgifter noe å skrike så høyt om, uansett alder.

 

Fikk idag strømregning i posten som har steget med 50%!!

 

Det
er en avgift som man må betale
mange
ganger, og det er ikke en frivillig luksusting...

 

Ærlig talt, så synes jeg ikke synd på deg her altså...
"[Rullende

ja... dette er jo ikke for meg bare da...... Synes synd på meg.. hvorfor skulle du det? Det ejg mener her er at det er helt dust og sette opp prisene ennå mer enn det de er i dag.. de er høye nok som de er i dag... Men det er dine meninger...som du forsåvidt har mange av etter det jeg har lest igjennom tiden...

men.. stå på... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at ungdom ikke skal engasjere seg!

Det er lov for alle å protestere mot det man mener er urettferdig.

Det er klart at avgifter som går opp er en uting. Men ville bare sette det i perspektiv for å poengtere at det finnes ting som er viktigere her i livet, og som har blitt meget kostbart.

 

Men å ta PPL er fortsatt en luksusting, hvis man ikke trenger det for videre utdannelse. Og hvis man da tar det som en del av utdannelse, så er denne avgiften bare en dråpe i havet i forhold til kostnadene en da vil få senere.

 

Tar man så mulighetene for å få jobb etter endt pilotutdannelse i betraktning, i forhold til mer "vanlige" yrker som f.eks. håndtverker, lege, m.m, så er egentlig hele greia ganske dårlig butikk..(hvis man ikke er innstilt på å jobbe nesten gratis i lengre tid etterpå)

 

Ja, jeg sier hva jeg mener.... "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Joacim P. Arnestad:

Ja, det er jo forferdelig når ungdommen engasjerer seg, vi har jo ingenting vi skulle sagt. Holde munn og la de voksne styre og holde på er det vi burde gjøre, vi er jo for unge til å faktisk ha meninger. Og hvis vi da skulle finne på noe så dumt som å snakke ut om det vi synes er viktig, ja da er vi en haug med barnslige velsevoksende bråkemakere.

 

Nei, synes det blir for dumt å rakke ned på ungdom med mening bare fordi voksne har større problemer. Man burde gjøre det stikk motsatte og gi honør for engasjemang, det er ikke så ofte det dukker opp for tiden.

 

Jeg var med på studentmarsjen i Oslo i dag, og er stolt av at min genrasjon også har meninger og tørr å snakke ut om dem.

Du verden...dette var jo et vel talt innlegg, er du 15 du også Joacim?

 

Men jeg er nok enig med Svein likevel, her legger man ut tusenlapper og krangler om tiere "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flott at Jarle og Joacim "skriker ut" når de er misfornøyde med tingenes tilstand. Ingen legger skjul på at flyging som hobby er alt for dyrt. Dyrt nok til at jeg har slått det i fra meg. Startet også selv som 14-15 åring på teorien, men måtte gi opp halveis da ukelønna ikke strakk til "[stort

 

Svein og Helge: Dere burde være stolt av slikt eksempel på dagens ungdom, ikke rakke ned på dem "[stikk Det går nok noen år til før strømregninga blir ett problem der i gården "[stort For å si det slik: Prioriteringene forandrer seg proposjonalt med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Du verden...dette var jo et vel talt innlegg, er du 15 du også Joacim?

 

Men jeg er nok enig med Svein likevel, her legger man ut tusenlapper og krangler om tiere


Takk, legg på et år så er du i mål "[smil]"

 

quote:

Prioriteringene forandrer seg proposjonalt med alderen.


Det var det jeg prøvde å få fram. Hver gang vi unge tar opp problemer som vi mener er viktig, kommer det alltid voksne som synes vi syter over bagateller. Husker spesielt den tråden der en stakkar hadde fått hjerte sitt knust, hvor Svein nevner med en gang at hans skilsmisse osv. var mye verre. Mulig det, men hadde ikke noen trøstende effekt som den forlatte sannsynligvis var ute etter i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med perspektiver igjen da....

 

Klart jeg nevnte det der. Det er realiteten, og at dama slår opp når en er i 13 - 17 års alderen er vanlig, selv om det ikke er noe særlig kjekt. Men DET er enkelt å komme over i den alderen, i motsetning til skilsmisse, der det er mange, og tunge faktorer som spiller inn.

 

Har du flere ting jeg formodentlig ikke svarer korrekt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Så var det dette med perspektiver igjen da....

 

Klart jeg nevnte det der. Det er realiteten, og at dama slår opp når en er i 13 - 17 års alderen er vanlig, selv om det ikke er noe særlig kjekt. Men DET er enkelt å komme over i den alderen, i motsetning til skilsmisse, der det er mange, og tunge faktorer som spiller inn.

 

Har du flere ting jeg formodentlig ikke svarer korrekt på?

Men han ba jo om gode råd i en vanskelig stund, han lurte ikke på om noen hadde opplevd noe verre enn det han gikk igjenom på det tidspunktet.

 

Jeg er fullstendig klar over at en skillsmisse er særdeles mye verre enn hva man går igjennom hvis dama slår opp. Er selv et skillsmissebarn så jeg vet det er fryktelig tungt for alle parter innvolvert.

 

Nevnte bare ditt innlegg for det var det eneste eksempelet jeg kom på i farten, er ikke ute etter deg på noen måte. Det orginalet innlegget mitt var heller ikke bare ment personlig til deg, jeg bare så en anledning til å komme med min mening om en sak jeg synes er viktig.

 

No offense "[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Olsen:

Så var det dette med perspektiver igjen da....

 

Klart jeg nevnte det der. Det er realiteten, og at dama slår opp når en er i 13 - 17 års alderen er vanlig, selv om det ikke er noe særlig kjekt. Men DET er enkelt å komme over i den alderen, i motsetning til skilsmisse, der det er mange, og tunge faktorer som spiller inn.

 

Har du flere ting jeg formodentlig ikke svarer korrekt på?

Nei her må jeg si at du ikke har mye greie på dette når det gjelder de unge. Det er på ingen måte enklere for dem å komme over noe slikt enn det er for de mer voksne, snarere tvert imot...bl.a fordi de unge ikke har samme livserfaring. Og da tenker jeg på følelsesmessige reaksjoner.

 

For å gi et eksempel på hvor "enkelt" det er for de unge så kan jeg nevne min nabo som for noen år siden fant sin 18-årige sønn død i garasjen. Sønnen hadde startet bilen og lukket porten...og årsaken var kjærlighetssorg. Og jenta som forlot ham har fått livet ødelagt av psykiske lidelser, fordi hun føler seg ansvarlig for dødsfallet. En av mange slike tragedier...

 

Så dette blir feil Svein, det virker som du mangler respekt for de unges meninger og følelser...som Joacim er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette har du mye greie på Helge, med et tilfelle som eksempel? Det pleier somregel å være andre bakenforliggende årsaker, når noe tyr til slike tragiske handlinger. Kjærlighetssorg er da muligens triggeren, og en ting som er lett å sette fingeren på, siden det er en åpenbar tilstand som denne personen var i.

 

Jeg er ikke respektløs overfor yngre mennesker, men skriver det jeg mener, uten å surre rundt grøten med klisjeer.

 

I disse tider, med vold på TV 24/7, GTA på PC'en, og gjenger av barn som slår hverandre nesten ihjel for bagateller, så tror jeg ikke ungdommen er så sårbare at de ikke tåler det jeg skriver.

 

Dessuten, kjærlighetsorg leger man ikke foran PC'en. Man går ut å finner seg ei ny dame, det gjorde de fleste av oss i den alderen. Og gamledama var glemt på et blunk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dine meninger om dette kan jo om ikke annet gi et hint om hvorfor du selv havnet i en skilsmisse...

 

Gamledama glemt på et blunk...vel da har det jo ikke så mye med ekte kjærlighet å gjøre, eller hva? Og det var ingen tvil om hvorfor den 18-åringen jeg nevnte valgte det han gjorde, han skrev et brev til foreldrene. Og jeg kjenner til flere slike tilfeller, men dette er jo ikke særlig trivelig å skrive om.

 

Poenget mitt...du må lære deg at det verste du kan gjøre når noen ber om råd pga en psykisk knekk, uansett alder, er å svare med kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk svar fra Per Arne Skogstad i dag...:

 

Hei Jarle

 

Takk for ditt synspunkt på dette spørsmålet. Jeg har forståelse for at du synes dette er et dårllig forslag, men for oss er det et spørsmål om at de enkelte som pådrar oss utgifter, må betale for det. Det normale vil være at de enkelte må betale alt. I forhold til PPL betales kun en del av de utgiftene som pådras. Totalt sett for GA-området betales kun en brøkdel av de utgifter vi har på området.

 

I løpet av 2003 vil vi se om vi kan få til regler om en nasjonal PPL. Da vil utgiftene til opplæringen bli langt mindre enn ved å følge JAR FCL bestemmelsene.

 

Takk igjen for at du viste interesse for spørsmålet.

 

Med vennlig hilsen

 

Per-Arne Skogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Helge Bø:

Tja, dine meninger om dette kan jo om ikke annet gi et hint om hvorfor du selv havnet i en skilsmisse...

 

Gamledama glemt på et blunk...vel da har det jo ikke så mye med ekte kjærlighet å gjøre, eller hva? Og det var ingen tvil om hvorfor den 18-åringen jeg nevnte valgte det han gjorde, han skrev et brev til foreldrene. Og jeg kjenner til flere slike tilfeller, men dette er jo ikke særlig trivelig å skrive om.

 

Poenget mitt...du må lære deg at det verste du kan gjøre når noen ber om råd pga en psykisk knekk, uansett alder, er å svare med kritikk!

Du vet ingenting om bakgrunnen for min skilsmisse, og du tar helt feil der!!

Du kjenner ikke meg, så din påstand om at jeg har meninger som fører til samlivsbrudd er mildt sagt idiotisk!

Jeg har faktisk et meget godt forhold til exen, og barna mine...

 

Når jeg snakket om å glemme gamledama, så var det i alderen 14-16 år, ikke som voksen, men klarte du da visst ikke å oppfatte. I den alderen er det hormoner som styrer det meste av kjærlighetslivet.

 

Og hvis du mener at jeg ved å fortelle en guttunge at det finnes verre ting i livet enn at dama slår opp, er så ille, så greit for meg...

 

Dette gidder jeg ikke drive å kverulere mer med, så dette får nesten bli det siste jeg sier om denne saken siden du nå er i ferd med å fortelle meg et jeg ikke er i stand til å leve i et normalt ekteskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...