Gå til innhold

Første Norske NH90 på norsk jord i dag


John A, Moen

Anbefalte innlegg

I dag klokken rundt 14:30 tiden lander den første av de NH90 helikopterene Luftforsvaret har anskaffet seg for første gang på norsk jord.

 

Dette skjer da på Kjevik, og maskinen vil stå her til i morgen, hvor da den vil fortsette nordover mot Bardufoss.

 

Muligheten er der for å få med seg en "historisk" bengivenhet på kort varsel ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, AW eier helikopteret på det aktuelle tidspunket artikkelen ble skrevet,under begrepet "industrimaskin". Men det sies ingenting om skroget blir norsk eller ikke...

 

Men uansett, så er maskinen ytteligere forsinket til kjevik..

forventes: 16:15

 

Da landet maskinen litt over klokken 16:00, med Norske farger og flagg. Nydelig maskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er nok malt i norske farger. Samme som boeing, airbus osv maler kjøpernes dekaler på sine maskiner de tester.

 

Uansett, flott at det er ett helikopter her og at prosessen er i gang. Det viktigste er jo at flygerne/systemoperatørene endelig kommer i gang med egentrening.

 

Dere fikk ikke tatt noen bilder av herligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei lita stund siden (16:45?) så jeg tre helikoptere i formasjon rett sør for Bardufoss med kurs mot flystasjonen. De to bakerste så ut som Bell 412 ut fra lysene å dømme (det er bekmørkt ute så jeg så ikke fasongen på helikoptrene).

 

Og det framste hadde to veldig kraftige røde markeringslys under som blinket av og på sånn passe nesten i takt men ikke helt like fort. :-) Jeg reagerte mest på at jeg syntes den så veldig stor ut, men det var kanskje bare lysene som fikk det til å se slik ut.

 

Ser ikke bort fra at det må ha vært NH-90'en på vei til Bardufoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...