Gå til innhold

Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

 

--------------------------------------------------------------------------------

Slik ønsker flyplassen og vokse. ( fra Solabladet 16-11-10)

11-29 banen (øst-vest) skal avikles rundt 2020 -2025. Paralellt med 18-36 rullebanen ( nord-sør) skal det bygges en ny rullebane på 800 meter som skal betjene småfly og helikopter.

 

Blir nok mange overflyginger når høst/vinter stormene setter inn fra øst-vest om bane 11-29 avikles. Denne rullebanen brukes relativt ofte her på enzv. Spesielt når den heftige/gusty østavinden setter inn.......og stormer fra stor havet ( vest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Olsen Bru

Dette blir jo bare bra for meg ihvertfall!

Hvis de kun kan bruke 18/36, blir det jo mange bra bilder av fly som sliter seg ned i sterk vind. :D

 

Her er et bilde av hvordan planene er:

 

Hovedplan.jpg

 

Hvis du synes at bildet er dårlig, kan jeg sende deg filen ;)

Bildet er tatt med Print screen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Olsen Bru

Hvis været herjer og jeg må tilbake til OSL, får jeg jo ekstra flytid :)

Hvis jeg ikke må ta buss hjem da..

Men så er jo ikke jeg voksen og må hjem til nyhetene eller skavlan heller :grin:

Og hvor stor er sjansen for at været er dårlig og at vi ikke klarer å lande? :whistle:

Jeg tenker heller på det positive med det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

På vestlandet stor. Hva med gjennomsnittsmannen som er under middels interessert i flyging da? Tror du han synes det er like artig å hoppe opp og ned, for så å dra til f.eks. HAU, BGO osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men slikt bør han tenke over før han bestiller billetter til Sola.

 

Hahaha, tidenes kommentar! Beklager kjær Erik, men jeg som bor på østlandet og skal hjem til Stavanger på jobb eller på ferie kommer ALDRI og jeg mener ALDRI å vurdere å kjøpe en billett til Haugesund fordi de ikke har en rwy 11/29 (som jeg og kan si at jeg har landet på EN gang i mitt liv.

 

11/29 brukes MYE til helikoper, men til vanlig trafikk, kansje en eller to ganger i året.

 

Og en ting til, BGO har jo klart seg med en rwy i alle år (i samme retning som SVG) og har det vært mange fly som har divertet fra der? Don't think so.

 

EDIT: En ting som ingen har nevnt her er jo det faktum at på tegningen er det lagt til IHVERTFALL 10-15 nye gater og det ser ut som det er ihvertfall 1-2 medium til heavy gater der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Olsen Bru
Så du mener at folk som ikke er flyinteresserte som oss, ikke bør bestille flybillett, iom at man i verstefall må gå til alternativ flyplass?

 

Dummeste jeg har lest her inne på lenge

 

Jeg gir opp.....

 

Var bare en spøk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men slikt bør han tenke over før han bestiller billetter til Sola.

 

Hahaha, til å være 13 år svarer du meget bra for deg må jeg si! :grin: Tidenes kommentar til nå! Stå på videre, Erik!

 

 

Ellers da så tror jeg ikke dette er noe problemstilling egentlig. Er jo særdeles sjelden at fly ikke kommer ned pga. av ving iallefall når de har noen forsøk på seg. Dessuten, kanskje den piloten som ikke klarer det etter 3 forsøk burde finne seg noen annet å gjøre? Og som enkelte allerede har sagt så har man klart seg med en rullebane i lang tid i bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, kanskje den piloten som ikke klarer det etter 3 forsøk burde finne seg noen annet å gjøre?

 

 

DETTE er vel å skyte på feil skive og dette. Men klart, om du heller vil havne i grøfta, dynka i jetfuel og fastklemt i flyvraket fordi flygaren dreit seg ut og landa då han ikkje burde, så heilt ok for meg. Personleg vil e heller gå til alternativ og heller få meg litt mat og kanskje litt søvn før det vert gjort eit nytt forsøk, eller eg blir satt på buss\\tog for å komme meg heimatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne begynne med å lage ordentlige broer på den nye delen før de begynner å drømme om storflyplass på Sola.

Når du begynner å få 20-30-40 kts fra sydøst, så får du windshear på 18. 11 har alltid vært en sikrere option under sånne forhold.

 

Flesland? Er en drittplass med sterk vind fra feil retning, dvs nesten alle retninger som ikke er langs banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne begynne med å lage ordentlige broer på den nye delen før de begynner å drømme om storflyplass på Sola.

 

Du er klarv over hvorfor det ikke er det på de nye gatene på Sola? Fordi flyselskapene ba om det. Du kan kutte ned turnaround med 10-15 minutter ved å ikke ha det da det gjør det mye enklere å bruke begge utgangene på flyet.

 

Se f.eks. på Rygge. Ikke EN bro ut til flyet, og fungerer det flott? Japp.

 

Når du begynner å få 20-30-40 kts fra sydøst, så får du windshear på 18. 11 har alltid vært en sikrere option under sånne forhold.

 

Er det 40 kts med windshear så ville de nok ikke landet uansett. Beklager, men det er nok sansynligivs folk med ENORMT mye mer kunnskap enn deg (og alle andre her) som har forsket på dette, og undersøkt hvor smart dette er å fjerne den 11/29. De har statistikken på hvor ofte den er ibruk, og hvor mange landinger det er pr måned. Så vær så snill folkens. Slutt å syt.

 

Forresten, hvor mange flyplasser i NORGE har mer enn en rwy? 2-3? Og hvor mange diverts har Norge iløpet av ett år? Jeg tipper at det igjennomsnitt er mindre enn 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Johnsen

Da er dette takk og farvel til den siste større flyplassen i Norge med kryssende rullebane. Er det noen flyplasser med virksomme kryssende rullebane igjen i landet?

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...