Gå til innhold

Hva er vanskelig på Vatsim?


Daniel Klepp

Anbefalte innlegg

Som Training Director for Vaccsca, er jeg interessert i å få i gang en diskusjon om utfordringer i forbindelse med flyvning/kontrollering på vatsim.

 

Legger det ut her siden jeg nå er mest interessert i den norske gjengen.

 

Er det noe spesielt som du synes er vanskelig/skummelt/utfordrende?

("Hjelp, jeg ble nettop klarert VOR/DME+NDB 095 Approach til Narvik/Framnes, hva nå??") :)

 

Synes du det er vanskelig å vite hva du skal si når du sitter i tårnet og det kommer en bunch med HeliDocer susende inn i kontrollsonen?

 

Dersom folk har noe på hjertet så får vi kanskje igang en diskusjon her :) Ingen spørsmål er for dumme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster: Ivar Skaugstad

Emne: Re: Hva er vanskelig på Vatsim?

 

Jeg kunne tenkt meg en litt høyere standard på våre kontrollere når det kommer til VFR flygning, samt AFIS prossedyrer. Dette er også stoff som den gjennomsnittlige VATSIM pilot også kan dra god nytte av! smile

 

Når det gjelder VFR føler jeg det er for sjeldent man får VFR trafikk som ATC, dette gjelder treninger og ellers, på utsjekker dukker de utrolig nok alltid opp, og jeg har en følelse av at hver kontroller han sine prosedyrer og måter å håndtere VFR trafikken på! AFIS, burde være enkel kost men igjen tror jeg det der går på erfaring, brukes VFR og AFIS lite er det ikke der kompetansen er størst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

"Request liftoff to operate south of the field"

"Request liftoff VFR towards Trondheim"

 

Det er bare å gjøre det enkelt, når det gjelder VFR så handler det bare om å si hvor man skal omtrent :)

Da får du liftoff approved og evt beskjed om hvor du skal fly via.

 

 

 

 

ATC: husk at du ikke gir et helikopter "cleared to land/for takeoff", når det tar av/lander andre steder enn rullebanen.

 

F.eks

"LN-OAL lift off approved, winds 050 5kts"

"LN-OAL, winds 050 5kts, report on ground"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskelegaste med vatsim, er å få med seg alt ATC seier. Mange har ein tendens til å trykke inn PTT akkurat idet dei startar å snakke. Difor vert dei første halve sekundet ikkje med i sendinga, og ein vert ofte i tvil om kven vedkommande kallar opp. (Gjeld også pilotar). Elles er det også ofte at folk ikkje har skikkelig kalibrert mic, eller har micen for nerme\\for langt unna, slik at lydkvaliteten ikkje er optimal.

 

ATC som vektorerar VFR trafikk rundtomkring og gir direkteklareringar til navigasjonspunkt kan også vere ei utfordring for oss som flyg VFR (Skjer ikkje så ofte, men opplever det med jevne mellomrom. Det ER vanskeleg å finne SOPAR med ein C152 :) ).

 

Utover dette så tykkjer eg at ATC og pilotar i Noreg har eit akseptabelt og bra nivå, og eit tilslag av profesjonalitet i den grad det er mogleg i amatørverden :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ond sirkel det der Eirik, ingen atc ingen piloter -> ingen piloter ingen atc... vanskelig å gjøre noe med, vi prøvde f.eks en gang med "Møre overload", med ENKB ENML og ENAL bemannet, men oppmøtet var dårlig desverre :/

 

Det med voice ja.. Det er rart at vi i 2010 skal ha så dårlig voice egentlig, burde vel snart nærme seg vanlig radiokvalitet med den teknologien som er tilgjengelig? Har ikke så god peililing, men er ikke codec'ene som brukes ganske gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak dette Daniel! Tror det er mange som kan ha glede av denne tråden - inkludert meg :)

 

Det med voice ja.. Det er rart at vi i 2010 skal ha så dårlig voice egentlig, burde vel snart nærme seg vanlig radiokvalitet med den teknologien som er tilgjengelig? Har ikke så god peililing, men er ikke codec'ene som brukes ganske gamle?

 

Helt enig. Har så vidt lufta det på vatsim forumet, men..:

http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=6&t=48747&p=356791&hilit=bitrate#p356791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også lyden jeg føler er det største problemet, dog er det lenge siden jeg selv har fløyet nå. Slik jeg husker det var lyden min meget dårlig, og jeg husker også at jeg til tider hadde store problemer med å få med meg hva Atc sa. Så det jeg lurer på, finnes det noe innstillinger man kan gjøre for å få dette bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på:

Poster: Eirik Mikal Aronsen

Emne: Re: Hva er vanskelig på Vatsim?

 

Det med AFIS er jeg med på, men det er så vanskelig å sitte AFIS på en flyplass hvor det ikke kommer fly. Jeg hadde ønsket at dere hadde brukt ENML når det er ATC der, for eksempel. Det er demotiverende at det ikke kommer mere trafikk da, og derfor har man ikke lyst å sitte der.

 

Word, jeg bruker som dere kanskje har sett stort sett ENOR_CTR når jeg sitter pålogget som ATC, det som forundra(har slutta bry meg) lenge var at piloter flyr like mye ENVA-ENGM-ENVA om de har mulighet for dekning fra Hammerfest til Kristiansand, som på unicom.

 

Pilotene flyr det samme uansett atc-dekning i stor grad, de flyr det trygge vanlige som tar kort tid. Stort sett!

 

Det vanskeligste jeg føler er på vatsim som ATC: Finne grensen for når man skal sende wallop(tilkalle supervisor) på personer not responding, spesielt nå når det har vært et lite innrykk av svært unge piloter i Vatsim. Skal man ta 12-13års alder med i betraktning, skal man la de få 30minutter på seg så lenge de flyr enroute og ikke gjør bevegelser som tilsier de sitter i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund slet jeg med Voice hardware test and setup, helt til det gikk opp for meg at jeg bare måtte se bort fra "Squelch" og "Mike test". Jeg mistet helt motet av å høre meg selv gjennom codecene da jeg brukte "Connect mike to playback device". Til slutt bestemte jeg meg for å kaste meg ut i det og ta "radio check" online istedenfor. Og da viste det seg at alt virket greit.

 

Jeg fikk også noen aha-opplevelser da jeg først satte meg ned og studerte Lyd oppsettet i Kontrollpanelet på PC, og endelig fant ut hvilke av kontaktene på lydkortet jeg skulle bruke for Primary og Secondary audio output (har 8 inn- og utganger på kortet).

 

Ellers hadde det vært greit med litt mer fokus på VFR under treningen, inkludert Visual final approach for IFR trafikk.

 

Hva med å lage en systematisk opplæringsplan for hvert utsjekksnivå, med stikkordslister over de temaer som skal gjennomgås? Da ville vi i det minste få et felles opplegg som mentorene kunne støtte seg til, slik at det blir mindre tilfeldig hva vi får trent på.

 

Hvis de ny-utsjekkede kontrollerne i tillegg fikk plikt til å komme med et par forbedringsforslag til treningen etter at de er sjekket ut på nytt nivå, får vi en god mulighet til å heve nivået enda et hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort området for en ATC er, kan du finne hvis du starter her:

http://www.ippc.no/norway_aip/current/AD_nor.html

 

Scroll litt ned til du kommer til listen over flyplasser. Her kan du sjekke for hver flyplass om du finner noe som heter Area Chart (Se f eks nederst på siden når du klikker på ENBR eller ENBO). På disse kartene finner du både flyrutene og grensene for hvert kontrollområde. Merk at dette bare er geografisk utstrekning. ACT-områdene er også avgrenset i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...