Gå til innhold

ATC-stream fra Gardermoen


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

Satt opp en liten stream fra Gardermoen, bare for å teste. Forhåpentligvis holder den seg oppe i hele dag.

 

Scanner gjennom Delivery, Ground, De-ice, Tower, Approach, Oslo Control, Røros Flyservice. Hender man kan høre flyene på Sweden, Copenhagen, Stavanger og Bodø control.

 

Klikk på linken for å høre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det gjør du helt sikkert, hvis du får deg en god antenne. Den som følger med scanneren er nesten ubrukelig annet enn når du står og spotter på flyplassen.

 

Her har du oppskriften på en antenne med kabel til under 100-lappen ;) Har nettopp bestillt deler til en sånn, så skal det bli spennende å se om den funker bra!

SO-239_antenna.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Kontroll har tilgjengelig sender på Torp som kan brukes på sektor sør, skagerak og vest, i tillegg til Farris approach. Jeg vil si at du har gode muligheter til å høre en del i Tønsberg med en brukbar antenne

 

Nice da er det håp for gode forhold i Larvik også satser jeg på! Har jo gitt klar beskjed til nissen hva som ønskes til jul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange gledelige timer i dag med lytting.

 

EDIT

 

Store forskjeller i vindhastighet på Gardermoen hører jeg, NAX413 fikk beskjed fra director " Could you give med the wind speed "

 

16 knots indicated

 

Så får han landingstillatelse fra tårnet

 

Wind calm, cleared to land

 

he he

 

Stor forskjell fra 3000 fot til 680 fot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan setter man opp noe sånt? Bor i Moss, så hadde vært morro å høre litt på Rygge f.eks. Hva slags utstyr trenger jeg?

 

Du trenger en scanner og en baseantenne.

Dette finner du på www.dittvalg.no eller www.smartprodukter.no (husk at scanneren og antenna må dekke 108.0000 - 136.9875 MHz som er flybåndet). Du kan også bygge en antenne selv etter en ønsket frekvens.

 

EDIT: og du trenger en lydkabel med minijack i begge ender. Den ene kobler du i headsettutgangen på scanneren, og den andre til inn-linjen på PC'en. I tillegg trenger du en gratis bruker på www.ustream.tv :)

 

Og sjekk at scanneren har strømtilførsel, så du slipper å måtte bytte batteri flere ganger om dagen.

 

Så du scanner oss på 131.925 også? - Der blir det sagt mye spennende gitt

 

Den er med vetu! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Hurdal ja :) Overrasket over at jeg får inn såpass mye, da det er litt terreng mellom meg og OSL. Jeg bruker en gammel sikringsradio-antenne som jeg vil tro er bygget for rundt 145 Mhz. Den har en pinne opp og tre pinner ned på siden. Ca 40cm lange tror jeg.

 

Det antenneprosjektet er egentlig for å lage en antenne til Anders Moen, men skal alikevel bli spennende å se om man faktisk kan lage like god antenne som en kjøpeantenne selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...